De Maserati MC20 is een supercar die niemand meer verwacht had.
Italiaanse merken kunnen soms rare keuzes maken. Denk aan Alfa Romeo. In de periode dat ze alleen een Mito en Giulietta in de showrooms hebben staan, komen ze niet met een volumemodel, maar een sportwagen. Dat gebeurde eigenlijk min of meer ook bij Maserati enkele jaren later. Niet geheel ontoevallig ook een Italiaans merk. De Ghibli en Quattroporte liepen rond 2021 al een jaartje of zeven tot acht mee. Vervanging van die modellen en een kleinere cross-over stonden hoog op het prioriteitenlijstje.
Maserati MC12
Ergens is de memo of post-it over het hoofd gezien en deden de Italianen wat ze het liefst doen: sportwagens bouwen. In dit specifieke geval de Maserati MC20. Die naam komt bekend voor. Van 2004 tot 2006 had Maserati de MC12 Stradale. Dat was een Ferrari Enzo met bijzonder aerodynamische koetswerk waarmee het merk meedeed aan het FIA GT kampioenschap. Van die auto kwamen ook straatuitvoeringen. Vandaar de naam Stradale. De race-versie kregen de naam Corsa mee.
Ondanks dat de MC12 een bijzondere en behoorlijk unieke auto was, bestond de auto wel bij de gratie van Ferrari. Oneerbiedig gezegd was het een omgekatte Enzo. De Maserati MC20 die eind 2020 onthuld werd, was overduidelijk minder spectaculair. De Maserati MC20 vervangt min of meer de GranTurismo. Zoals de naam gezegd was dat nog echt een GT, voor mensen met grijzende slapen, corduroy broeken en brogue schoenen. Omdat die markt te klein is, koos Maserati voor een heftiger concept.
Historisch verantwoord
De MC20 is een sportwagen met middenmotor en vleugeldeuren. Het is voor het eerst dat Maserati dergelijke deuren toepast op een straatauto. De MC20 heeft typische supercar-proporties. De auto is 4,62 meter lang, 1,96 meter breed en 1,22 meter hoog.
Ondanks het feit dat dit type auto vrij ongewoon is voor Maserati, is de MC20 zeker niet de eerste sportwagen met middenmotor voor het merk met de drietand. Naast de bovengenoemde MC12 was daar ook nog de Maserati Bora. Die auto was nog voorzien van een V8. Daaronder was er nog de Maserati Merak, die met een V6 leverbaar was. De MC20 is dus wat dat betreft helemaal historisch verantwoord.
Motor Maserati MC20
De motor is een ‘Nettunno’ V6 en volgens Maserati compleet nieuw en honderd procent Maserati. Op papier zijn er wel wat overeenkomsten met andere motor uit de stallen van Alfa Romeo en Ferrari. De motor is een V6 met een slagvolume van 2,9 liter (2.992 cc om precies te zijn). Bijzonder is de blokhoek van 90 graden. De meeste V6 motoren hebben een V6 met een blokhoek van 60 graden. Bij V8 motoren is zie je het weleens voor komen. Ondanks dat de architectuur bekend is, geeft Maserati aan dat de motor compleet nieuw is.
Echter, de blokhoek (90 graden) en boring (86,5 mm) zijn identiek aan de V8 uit diverse Ferrari’s en Maserati’s. Ook de ontstekingsvolgorde is identiek. De boring is groter dan de slag, waarmee het een ‘overvierkante’ motor is. Met name om motoren veel toeren te kunnen laten draaien is dit een gunstig uitgangspunt.
Prestaties
Wel is de kop afwijkend en uiteraard de prestaties van de motor. Waar de Giulia V6 er zo’n 510 pk uitperst, is de Maserati Nettuno-motor goed voor 630 pk bij 7.500 toeren. Het maximum toerental dat de motor kan draaien is 8.000 toeren, behoorlijk veel voor een moderne turbomotor. Het maximale koppel bedraagt 730 Nm dat al paraat staat bij 3.000 toeren en beschikbaar is tot maar liefst 5.500 toeren.
De motor is gekoppeld aan een achttraps automaat met dubbele koppeling. Deze levert al het vermogen af aan enkel en alleen de achterwielen. De prestaties passen perfect bij een supercar. De standaardsprint van 0-100 km/u duurt namelijk slechts 2,9 seconden. De topsnelheid bedraagt een niet misselijke 325 km/u. Dat is veel sneller dan de snelste Maserati GranTurismo. De Italianen bevestigen bij de onthulling van de MC20 dat ook dat de GranTurismo alsnog een opvolger krijgt, maar dat deze zal worden voorzien van een geheel elektrische aandrijflijn.
Elektrische Maserati MC20
Die aandrijflijn wordt overigens ook aangekondigd voor de MC20. Bij de ontwikkeling van de MC20 is er namelijk rekening mee gehouden dat de V6 niet de enige motor ging worden voor de auto. Omdat elektromotoren en accupakket andere afmetingen (en gewichten) hebben dan een verbrandingsmotor en brandstoftanks, kan dit met de indeling en lay-out nogal nauw luisteren. Naast een EV-versie heeft Maserati ook meteen aangekondigd dat een Spider versie er ook bij komt.
Qua concurrentie lijkt Maserati goud in handen te hebben. De prijs ligt namelijk aanzienlijk onder die van een Ferrari F8 Tributo of McLaren 720S. Wel is een Maserati supercar net even exotischer dan een Mercedes AMG GT, Audi R8 of Porsche 911 Turbo, die weer net ietsje goedkoper zijn.
MC20 Cielo
In 2022 introduceert Maserati de open variant van de MC20. Deze heet geen Spyder of Convertible maar Cielo. De Maserati MC20 Cielo heeft een hardtop. Deze opent en sluit in 12 seconden. Het is geen traditionele hardtop, maar een unit gemaakt van elektrochroom glas. Zo heb je ook het gevoel van open rijden als je met het dak dicht rijdt.
Het vermogen is met 630 pk hetzelfde gebleven. Wel weegt de open Italiaanse supercar 65 kg meer in vergelijking met de dichte variant. De Maserati MC20 Cielo wordt gelanceerd met de PrimaSerie Launch Edition. Deze flink aangeklede versie komt in de kleur Aquamarina met goudkleurige details. Er worden slechts 60 stuks van deze launch editie gemaakt.
Meer lezen?
Bekijk hier de laatste artikelen over de Maserati MC20: