De bescheiden cashcow van de Italianen. De Maserati Levante in een notendop.
Het is moeilijk voor te stellen, maar voor lange tijd was de SUV ‘not done’ voor chique merken. Toch zagen merken als Mercedes, BMW, Lexus en Cadillac markt voor een cross-over of SUV. Het hek was van de dam toen Porsche de Cayenne lanceerde. Die auto werd een enorm succes. In korte tijd was het de best verkochte Porsche.
Inhoudsopgave
Kubang GT Wagon
Dat zorgde ervoor dat andere merken die aanvankelijk niets hebben met dergelijke SUV’s, het toch gingen overwegen. Dat zelfs het chique Maserati overstag ging, kwam niet als een verrassing. In 2003 toonde het merk de Kubang GT Wagon concept. Dit hoogst opmerkelijke apparaat was bizar, maar in vergelijking met de Porsche Cayenne een schoonheid.
Kubang Concept
Het zou nog even duren voordat de Kubang GT Wagon een vervolg kreeg. Dat gebeurde in 2011. Toen stond op de IAA in Frankfurt de Maserati Kubang concept te schitteren. Er werd duidelijk gekozen voor een hogere cross-over-variant. Ondanks de bijzondere proporties voor een Maserati, waren er voldoende Maserati-kenmerken. Met name het front. Overigens zou de Kubang niet in deze vorm in productie gaan. De kenmerkende neus en achterzijde werden toegepast op de Maserati Ghibli die iets later werden geïntroduceerd.
Introductie Maserati Levante
Het zou nog even duren voordat de productieversie er kwam. Eerst werd Maserati Quattroporte op de markt gebracht, alsmede een nieuwe sedan onder dat model, de Ghibli. Uiteinlijk moesten we tot 2016 wachten. Toen werd de Maserati Levante onthuld op de Salon van Genève.
Later dat jaar kwam de auto ook op de markt. De Levante is een bijzondere auto. De totale lengte is 5 meter en de wielbasis bedraagt 3 meter. Qua breedte tikt ‘ie met 1,96 nét niet de 2 meter aan. Daarmee is de auto een maatje groter dan een Porsche Cayenne of BMW X6.
Levante S en Levante Diesel
In Nederland was de auto beschikbaar als Levante S en Levante Diesel. Die laatste is de meest verstandige. De dieselmotor kennen we ook uit de Ghibli en Quattroporte. Het blok levert 275 pk en 600 Nm en met een 0-100 km/u-tijd van 6,9 seconden is ‘ie nét snel genoeg voor de Maserati-badge.
De Levante S heeft de 3.0 biturbo V6 uit de Ghibli SQ4 onder de kap. Deze motor levert 430 pk. Deze presteert niet alleen beter, maar klinkt ook beter.
‘Gewone’ Maserati Levante
In 2017 word de ‘gewone’ Levante geintroduceerd. In deze uitvoering levert de V6 precies 350 pk en 500 Nm. Net als bij de Ghibli kun je nu kiezen uit een standaard Levante, de chiquere Levante GranLusso of de dynamischere GranSport. Dit is mogelijk in combinatie met zowel de V6, de S als de Diesel.
Maserati Levante GTS
Belangrijker nieuws is er in 2018. Dan worden namelijk de achtcilindervarianten beschikbaar. Er zijn er twee. Beide zijn voorzien van de F-154 V8, een Ferrari-ontwerp. Er is een Levante GTS met 560 pk bij 6.250 toeren en een maximaal koppel van 730 Nm tussen 2.500 en 5.000 toeren. De Maserati Levante GTS knalt in 4,3 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is 291 km/u. In tegenstelling tot de Duitse concurrentie doet Maserati niet aan snelheidsbegrenzers.
Maserati Levante Trofeo
Het kan sneller. Dan moet je de Maserati Trofeo hebben. Dit is het heftige topmodel met afwijkend koetswerk, nog grotere wielen en een krachtigere motor. De basis is hetzelfde blok, maar nu levert de achtcilinder precies 580 pk bij 6.250 toeren. Het koppel blijft gelijk. De prestaties zijn bijna komisch: 0-100 km/u duurt slechts 3,9 tellen en als je lang volgas geeft, haal je 300 km/u.
Nederland
De auto is voor Maserati een succes, maar niet in Nederland. Dat komt met name omdat bij ons het segment voor dit soort auto’s wat kleiner is. De modellen die in dit segment wel heel goed scoren, zijn zonder uitzondering gezegend met een gunstige bijtelling: Porsche Cayenne e-Hybrid, Volvo XC90 of Audi Q7 E-Tron. Van de Maserati was er in eerste instantie niet een extra zuinige versie. Ondanks dat Maserati eindelijk kon aanhaken, liepen ze alweer achter de feiten aan.
Europa
Echter, in Nederland is de markt dermate vreemd, dat dit niet relevant is. In Europa worden er voldoende van verkocht. Het is uiteraard alsnog een nicheproduct, maar de auto was ook niet bedoeld als BMW X5-concurrent, maar meer als exotischer Cayenne-alternatief met een exclusievere badge en een bijbehorend prijskaartje. In de eerste vier jaar zijn er al bijna 16.000 van verkocht in Europa.
Fuoriserie
Er komen de nodige speciaaltjes voorbij om de de aandacht van het model warm te houden. Denk aan de Levante ‘Royale’. Tevens lanceert Maserati een personalisatie-programma, waarmee de klanten hun auto nog verder kunnen configureren. Om aan te tonen wat er allemaal mogelijk is, toont Maserati deze ‘Fuoriserie’-modellen op basis van de Ghibli, Quattroporte alsmede de Levante.
Het gaat in dit geval véél verder dan een aparte lakkleur of bijzonder leersoort. De Levante krijgt een unieke lak met ‘plusjes’ en een compleet uniek interieur. In 2020 wordt de Levante ook op een paar details aangepast. Zowel qua uiterlijk als het interieur. Zo is er een nieuw infotainmentsysteem.
Levante Hybrid
In 2021 komt er dan eindelijk een hybride Levante. Dit is echter geen volwaardige hybride, maar een mild hybrid. Toch is deze aanzienlijk zuiniger dan de andere Levantes, want de Hybrid heeft geen V6 of V8 maar een viercilinder. Qua prestaties hoef je weinig concessies te doen, want de Hybrid is van 0-100 km/u net zo snel als de V6.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Maserati Levante.