De Maserati Grecale is de medium crossover van de Italianen.
Dat fabrikanten met de tijd en trends mee moeten doen, is wel duidelijk. De Porsche Cayenne was in 2002 een revolutie. Een SUV-crossover van een sportwagenmerk. Voor Porsche pakte het wonderwel uit, want de auto verkocht namelijk uitstekend. Sterker nog, al snel werd het de populairste auto van de Duitsers. Logisch dat veel merken volgden met soortgelijke auto’s.
Inhoudsopgave
Introductie Maserati Grecale
Maserati was behoorlijk laat met een dergelijke auto. De Maserati Levante arriveerde namelijk pas in 2016. Toen was de SUV – ook veel veel luxemerken – inmiddels gemeengoed. Sowieso was Maserati laat, want alleen de échte sportwagenmerken als Lotus, Aston Martin en Ferrari hadden toen nog geen crossover. Maserati bouwt luxe coupés en diverse sedans. Daar past een crossover goed tussen.
Gelukkig hoefde men niet zo lang te wachten op de volgende crossover. Dat is namelijk de Maserati Grecale. Dat is een model onder de Levante en concurreert rechtstreeks met de Porsche Macan en de luxere versies van de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes-Benz GLC. Daarnaast zijn er ook nog outsiders als de Alfa Romeo Stelvio, Jaguar F-Pace en de Range Rover Velar.
Giorgio-platform
Over die Alfa Romeo gesproken, daar deelt de Grecale (modelcode: Tipo 182) zijn platform mee. De Grecale staat namelijk op het Giorgio-platform, dat destijds ‘specifiek’ voor de Giulia is ontworpen. Dat betekent een hoogwaardig onderstel met een lengte-richting geplaatste motor en in basis achterwielaandrijving. Een compleet andere auto, maar toevallig gebruikt de Jeep Grand Cherokee ook datzelfde platform.
De Maserati Grecale is 4,85 meter lang, 1,95 meter breed en 1,67 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,90 meter. Dit zorgt voor vrij bijzondere proporties. In vergelijking met de Alfa Romeo Stelvio is de Grecale 17 centimeter langer, 5 centimeter breder en even hoog/laag. In vergelijking met de Macan is de Grecale 13 centimeter langer, 3 centimeter breder en 5 centimeter hoger. Wel is de Grecale vele malen moderner dan de Macan, die al sinds 2014 op de markt is.
Motoren
Qua motoren is er keuze uit drie verschillende versies. Al die drie de versies hebben vierwielaandrijving. Daarnaast zijn ze alle drie voorzien van de achttraps automaat van ZF, de ZF 8HP. Dat is de transmissie waar de concurrentie (Audi, BMW en Jaguar) ook gebruik van maakt. Het begint bij de Maserati Grecale GT. Dit is de instapper met een 2.0 viercilinder, die we ook kennen uit de Giulia. Deze uitvoering is een zogenaamde mild hybrid met een 48V-systeem. Dat is geen volwaardige motor, maar een kleine generator die aan de transmissie vastzit en de auto helpt bij wegrijden van uit stilstand (wanneer er relatief veel benzine verbruikt wordt). De combinatie levert in de Grecale GT 300 pk en 450 Nm. Van 0-100 km/u accelereren is in 5,6 tellen gedaan, de top is 240 km/u.
Een stap hoger staat de Grecale Modena. Nou ja, het is meer een stapje. In basis is deze helemaal identiek, alleen is de 2.0T motor iets potenter: 330 pk en alsnog 450 Nm (alhoewel over een breder toerengebied). Daardoor is de Grecale Modena ook ietsje sneller: 5,3 seconden om de 100 k/u te halen. Qua topsnelheid is er geen verschil. Ook de Maserati Grecale in Modena-uitvoering haalt 240 km/u.
Maserati Grecale Trofeo
Maar een stapje verder is meteen een heel erg flinke stap. De Maserati Grecale Trofeo is namelijk een enorme sprong. Onder de kap niet de 2.0 viercilinder, maar de gloednieuwe Nettuno V6 die we ook kennen van de MC20 supercar. In een Macan heb je geen 911-motor, maar in de Grecale heb je dus wél een supercar-motorblok. En het is niet eens dat ze het blok flink hebben geknepen, want je hebt alsnog 530 pk tot je beschikking. Het koppel bedraagt 620 Nm. De prestaties passen prima bij een sportwagen: van 0-100 km/u 3,8 seconden en een top van 285 km/u zijn zeer indrukwekkend.
Folgore
Maserati kondigt bij de Grecale-introductie meteen de elektrische variant aan. Deze krijgt de naam ‘Grecale Folgore’. Folgore is de nieuwe toevoeging die alle elektrische Maserati’s meekrijgen. In het geval van de Grecale is er een accupakket van 105 kWh. De actieradius zal dus voldoende zijn.
Qua prestaties hoef je je ook nergens druk om te maken, want de elektromotoren leveren gezamenlijk 500 pk en 800 Nm. Dat staat bovendien paraat bij 0 toeren, dus vanuit stilstand ben je in een keer weg. Maserati spreekt over een topsnelheid van meer dan 200 km/u. Bij elektrische auto’s is dit laatste minder relevant.
Qua prijzen concurreert de Grecale overigens het meeste met de Porsche Macan. Voor minder dan een ton heb je geen Grecale, terwijl een Stelvio met soortgelijke aandrijflijn er voor een kleine 20 mille minder is.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Maserati Grecale.