De Maserati GranTurismo is een van de coolste auto’s ter wereld.
In sommige gevallen is er een groot verschil tussen wat een merk voorstelt en wat een merk hóórt voor te stellen. Bij Maserati denken we aan glorieuze Gran Tourers met grote motoren en veel luxe. Echter, Maserati vergooide dat prachtige imago een beetje. Het ging al fout toen Citroën van Maserati te veel een supercarmerk wilde maken. In de periode van DeTomaso ging het helemaal fout: onbetrouwbare en vrij saai vormgegeven autootjes met een Maserati-logo strookten niet helemaal met het grandeur dat het merk ooit had. In de jaren ’90 ging het al iets beter met de komst van Fiat. De Ghibli en Shamal waren beter dan de Biturbo’s.
Inhoudsopgave
3200 GT
Echter, de prestige van een echte GT zoals vroeger kwam pas onder regie van Ferrari. De Maserati 3200GT kwam precies op het gouden moment, toen deze klasse met nieuwkomers als de Aston Martin DB7, Porsche 996 en Jaguar XK populairder dan ooit was. Met de 3200GT en de opvolger (simpelweg Maserati Coupé genoemd) kon Maserati mooi meeliften op het succes van deze klasse.
Het enige probleem met de 3200 GT en de Coupé was dat de auto niet helemaal wist wat ‘ie moest zijn. Ferrari wilde uiteraard geen concurrent in eigen huis halen voor haar eigen producten.
Quattroporte
Gelukkig was Maserati op ditzelfde moment erg succesvol met de Quattroporte. Die auto raakte precies de juiste snaar. Het was een perfecte Maserati. Aanzienlijk groter en comfortabel dan Ferrari’s (en oude Maserati’s) en gezegend met een hoop luxe. De V8 zorgt voor acceptabele prestaties, maar het gaat meer om het geluid en de branie van de motor, dan de absolute snelheid in rechte lijn.
Eerste generatie Maserati GranTurismo
De Maserati GranTurismo in 2007 was eigenlijk op dezelfde leest geschoeid. Letterlijk zelfs, want de GranTurismo staat op hetzelfde platform als de Quattroporte. Dit gaf de GranTurismo een enorm voordeel ten opzichte van de concurrentie dat je niet zou verwachten bij een volbloed Italiaan. Het is namelijk een behoorlijk ruime en praktische auto.
Aanvankelijk komt de auto enkel op de markt in één uitvoering. Deze heeft een 4.2 liter V8 onder bijzonder fraaie motorkap liggen. Deze is in dit geval goed voor 405 pk en 460 Nm. Dat lijkt méér dan voldoende voor een volbloed Italiaanse sportwagen, maar dat vermogen staat pas klaar bij 7.100 toeren, het koppel pas bij 4.750 en het leeggewicht is maar liefst 1.750 kilogram. De V8 gekoppeld aan een zestraps automaat van ZF en drijft de achterwielen aan.
Maserati GranTurismo S
Een jaar later, in 2009, verschijnt de Maserati Gran Turismo S. In principe heeft deze auto alle kwaliteiten van het gewone model, maar dan een beetje meer. Een belangrijk verschil is de motor. De basis van het blok is gelijk, maar in dit geval is het 4.7 liter motor. Het is nog altijd een overvierkant motor (boring is groter dan slag). Dat is te zien aan het maximum vermogen (440 pk bij 7.000 toeren) en koppel (490 Nm bij 4.750 toeren). Qua acceleratietijd naar de 100 km/u (5,0 seconden rond) en de topsnelheid (295 km/u) lijkt het verschil klein, maar de motor pakt onderin aanzienlijk prettiger op als je een beetje door wilt rijden. In 2010 wordt de Maserati GranCabrio aan het gamma toegevoegd. Deze heet in de VS Maserati GranTurismo Convertible.
MC Stradale
Het topmodel is de MC Stradale. Er wordt ook geracet met de Maserati GranTurismo en uiteraard moet daar een versie voor de openbare weg van verschijnen. Het eindresultaat is een bijzondere auto. De MC Stradale heeft racekuipen en geen achterbank. Dankzij gebruik van koolstofvezel en andere gewichtbesparende methoden is de auto dik 110 kg lichter dan de GranTurismo S waarvan de MC Stradale is afgeleid. De motor is gekieteld tot 460 pk, dus de pk-gewichtsverhouding is aanzienlijk beter. Naast de ‘echte’ MC Stradale zijn er ook enkele andere ‘MC’ uitvoeringen. Dit zijn iets sportiever aangeklede S-modellen. Deze hebben meer carbon spulletjes, grotere wielen en een sportiever interieur.
Facelift
In 2012 wordt het gamma iets herzien. Je kan kiezen uit de GranTurismo Sport, wat in feite de opvolger van de GranTurismo S is. Daarnaast was er een MC Line, wat een sportievere versie van de Maserati GranTurismo is.
Dat blijft ook het geval na de facelift in 2017. Deze modelupdate is niet heel erg intensief, maar de auto wordt op kleine doch belangrijke punten bijgewerkt. De auto blijft tot het einde van 2019 in productie. In totaal zijn er 28.805 Gran Turismo’s gebouwd (en ook nog eens 11.715 exemplaren van de GranCabrio).
Tweede generatie Maserati GranTurismo
Hoewel Maserati al 70 jaar auto’s bouwt in deze vorm, onthult het merk in 2022 pas de tweede generatie GranTurismo. Althans, de tweede generatie auto met deze naamgeving. Er zijn grote wijzigingen in vergelijking met het uitgaande model. Zo is er niet langer een V8, maar een biturbo V6 onder de motorkap te vinden. Bovendien komt er een volledig elektrische variant.
De tweede generatie Maserati GranTurismo is volgens de Italiaanse autobouwer een volledig nieuwe auto. Daarover valt te discussiëren, want het lijnenspel lijkt drommels veel op de eerste generatie GranTurismo uit 2007.
De Nettuno V6 biturbo in de nieuwe GT levert als Modena 490 pk en 600 Nm koppel. Het blok is gekoppeld aan een ZF 8HP75-transmissie. De coupé accelereert in 3,9 seconden naar 100 km/u. Het sprintje van 0 naar 200 km/u is in 13 seconden voltooid. De topsnelheid ligt op 302 km/u.
Het recept wordt een tandje heftiger in vorm van de Trofeo. Dezelfde V6 levert dan 550 pk en 650 Nm. 0-100 doe je in 3,5 seconden en 0-200 km/u in 11,4 seconden. De topsnelheid ligt op 320 km/u.
De derde en meest bijzondere variant is de Folgore. Deze beschikt over een volledig elektrische aandrijflijn. Drie elektromotoren vormen een systeemvermogen van 760 pk en 1.350 Nm koppel. Het is daarmee ook de snelste variant. 0-100 km/u is in 2,7 seconden achter de rug. Ook de 0-200 km/u tijd is met 8,8 seconden indrukwekkend te noemen. De topsnelheid is met 320 km/u ook bijzonder voor een elektrische auto.
Naast een coupé komt er van deze generatie GranTurismo ook weer een GranCabrio. Hetzelfde recept is toegepast als de vorige generatie. Maserati heeft gekozen voor een softtop.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Maserati GranTurismo.