De Maserati Ghibli is een kameleon van Maserati, die wordt ingezet als coupé, sportwagen én sedan.
Een naam kan verschillende dingen betekenen. Zeker in de autowereld zien we diverse namen terugkeren op compleet andere auto’s. Denk aan de Ford Mustang Mach-E, een auto die niets van doen heeft met de Mustang muscle car. Of wat te denken van de Ford Puma. Dat was een kek coupeetje en is nu een cross-over. Echter, je zou kunnen stellen dat niveau van het marktsegment hetzelfde is. De Puma was een duurdere en leukere variant van de Fiesta, voor de nieuwe Puma geldt dat ook.
Maserati laat zien hoe je een naam op diverse wijzen kunt gebruiken. Dat deden ze bijvoorbeeld met de Ghibli. Net als Pagani en Volkswagen maakt Maserati gebruik van namen voor winden.
Inhoudsopgave
De eerste Maserati Ghibli (AM115)
De eerste Maserati Ghibli heeft het typenummer ‘AM115’. Het is een grote coupé met plaats voor twee volwassenen en twee niet al te grote kinderen. De auto wordt onthuld in 1966 en de productie vangt aan in 1967. De enorme GT heeft een 4.7 liter V8 motor. Een open versie met enkel twee zitplaatsen, de Ghibli Spyder, volgt in 1969.
De Ghibli SS is het topmodel met een tot 4.9 liter vergrote V8. Deze versie arriveert ook in 1969. De Ghibli SS is er ook als Spyder, maar de meeste SS’en zijn coupé’s. De Ghibli blijft tot 1973 in productie.
De tweede Maserati Ghibli (AM336)
De Ghibli-naam keert terug in 1992. Ditmaal met fabriekscode ‘AM336’. Het gaat in dit geval om de doorontwikkeling van de Biturbo. Die auto begon zijn carrière niet al te gelukkig. Mede daardoor werd er gekozen voor een nieuwe naam. De Ghibli zou van 1992 tot 1998 in productie blijven. In 1994 wordt het model voorzien van een succesvolle update.
De Ghibli is in Nederland leverbaar met een 2.8 V6 met twee turbo’s, goed voor 280 pk. De 2.0 V6, met kleinere motor voor de Italiaanse markt, is op sommige exportmarkten leverbaar. Op basis van de Italiaanse versie zijn er enkele sportieve varianten: de Ghibli GT (1996), Ghibli Primatist en Ghibli Cup. De Ghibli blijft in productie tot 1998. De auto wordt opgevolgd door de Maserati 3200GT, die aanzienlijk hoger in de markt gezet wordt.
Terugkeer naam Maserati Ghibli (M117)
Het zou wederom even duren voordat de naam Ghibli weer terugkeert bij Maserati. Het gebeurt in 2013, waar op de Shanghai Motor Show de nieuwe Ghibli gepresenteerd wordt. Het is nu geen coupé, maar een sedan.
Het is de relatief kleine sedan van de Italianen, die onder de Quattroporte gepositioneerd wordt. Daarmee mikt Maserati op de luxere uitvoeringen van de BMW 5 Serie. Je kan de auto ook zien als een alternatief voor de Mercedes-Benz CLS of Audi A7, ook E-segment auto’s met wat meer sjeu.
Motoren
Deze sjeu vinden we bij Ghibli ook onder de motorkap. Er bestaat namelijk niet zoiets als een trage Ghibli. Er zijn twee benzineversies en heel opmerkelijk: een diesel. Het is de eerste Maserati met zelfontbrander. De diesel levert 275 pk en veel belangrijker: 600 Nm. De instap benzinemotor is een 3.0 V6 biturbo met 330 pk en 500 Nm. Een stapje hoger staat de Ghibli S met dezelfde V6, maar dan met 411 pk.
Er wordt gekscherend gezegd dat dit Chrysler Pentastar-motoren zijn. Dat is niet helemaal onwaar. De blokken worden in de VS gebouwd (naar Maserati-specificatie) en de basisarchitectuur is identiek. Daar stopt ook elke gelijkenis: de materialen, cilinderinhoud, turbo’s en dergelijke zijn allemaal anders. De V6 met 411 pk is ook leverbaar met vierwielaandrijving, deze uitvoering heet dan de Maserati Ghibli S Q4.
Eerste model wijziging
De Ghibli is een bescheiden succesje. In 2014 worden er meer dan 110 aan de man gebracht in ons land. Elk jaar zou dat aantal gaan dalen. In 2017 wordt het model voorzien van enkele updates. Qua uitvoering gaat er het een en ander op de schop. Elke motor kun je krijgen in een standaarduitvoering, alsmede een ‘GranLusso’ (luxe, chique) of een GranSport (sportief).
Let op als je gaat voor een Maserati Ghibli S van na de modelwijziging. De eerste serie heeft nog de 411 pk-versie. In de nazomer van 2017 werd deze vervangen door een V6 met 430 pk.
Facelift
Meestal gaan auto’s zo’n 7 á 8 jaar mee voordat ze vervangen worden door een nieuwe model. Bij Japanse merken gaat dat doorgaans wat sneller, maar de Italianen nemen hun tijd. In 2020 wordt de Ghibli voorzien van een facelift.
De belangrijkste toevoeging is een Ghibli Hybrid, voorzien van de 2.0 viercilinder uit de Alfa Romeo Giulia. Deze wordt voorzien van een elektromotor met accu. Het resultaat is een Ghibli met 330 pk en 450 Nm. Ondanks het accupakket is de Ghibli Hybrid aanzienlijk lichter dan de diesel.
Ghibli Trofeo
In 2020 wordt ook de meest heftige Ghibli ooit onthuld, de Maserati Ghibli Trofeo. Net als de Levante Trofeo krijgt deze de befaamde 3.8 liter grote Biturbo V6. De motor is goed voor maar liefst 580 pk en 729 Nm. In 4,3 seconden kan deze van 0-100 km/u sprinten. De topsnelheid is in tegenstelling tot de Duitse concurrentie níet begrensd: op de Autobahn kun je 326 km/u halen. Op deze wijze kan de succesvolle Ghibli (er zijn er al meer dan 100.000 van gebouwd) er weer even tegenaan.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Maserati Ghibli.