Maserati is een van de oudste en meest tot de verbeelding sprekende merken uit Italië. Maserati is sinds 1993 in handen van Fiat en maakt tegenwoordig samen met Fiat onderdeel uit van Stellantis. Hoewel het merk onlosmakelijk is verbonden met de V8, hebben ze inmiddels ook hun eerste volledig elektrische auto gelanceerd.
Maserati nieuws
-
DS wil nieuwe SM écht bouwen met Maserati-V6
Lees meer -
Maserati 200SI of BMW 3.0 CSL Batmobile, welke zou jij kiezen?
Lees meer -
Dit is de goedkoopste MC Stradale van Nederland
Lees meer
Maserati videos
Maserati spots
- Spotter: spotcrewda
- Spotter: basfransencarphotography
- Spotter: ecnerualcars
Modellen
Inhoudsopgave
Oprichting Maserati
Maserati wordt in 1914 opgericht. De drijvende kracht achter het merk waren vijf broers. Aanvankelijk houden ze zich bezig met de racerij, door auto’s te bouwen voor het Diatto-team tot 1926. Daarna vindt Diatto het welletjes geweest. Hun eerste eigen auto verschijnt dus pas in 1926, de Maserati Tipo 26B, uiteraard een raceauto. Maserati maakt in deze jaren furore als fabrikant van raceauto’s. Rond deze periode wordt ook de drietand van Neptunus uitgekozen als logo voor het merk.
Familie Orsi
In 1937 neemt de familie Orsi alle aandelen over. Hun eerste wapenfeit is dat Maserati gaat verhuizen van Bologna naar Modena. De raceactiviteiten worden alsnog door de gebroeders Maserati geregeld, en met succes. Maserati weet een vuist te maken tegen de zeer dominante Duitse teams van Auto Union en Mercedes. Het merk weet zelfs de Indy 500 te winnen.
Maserati A6-serie
Na de Tweede Wereldoorlog verandert de focus van Maserati. Er komen andere mensen bij het team en de Maserati-broers konden na 10 jaar (het contract met Orsi was inmiddels verlopen) hun eigen gang gaan. Zij beginnen hun eigen merk, O.S.C.A. Maserati is in die jaren (zeer) succesvol in de Formule 1 met de 250G (met Juan Manuel Fangio achter het stuur). Anderzijds maakt Maserati naamsbekendheid met hun A6-range waarvan de A6GCS hun belangrijkste, succesvolste en wellicht fraaiste wapenfeit is.
O.S.C.A.
Onder regie van Orsi verlaat Maserati de racerij. Voor de originele Maserati-broeders maakt dat niet meer uit, want die maken racewagens en sportauto’s onder het O.S.C.A.-label. De A6-serie was een duidelijk teken dat luxe Gran Turismo’s bouwen een lucratieve bezigheid kon zijn. De gouden tijden voor dit autotype (jaren ’60) breken aan. Modellen als de 3500GT, 500 GT en Sebring (eigenlijk de opvolger van de 3500GT) waren oogstrelende luxe auto’s met veel vermogen en een hoog prestatiepotentieel. Het prestigieuze en dure imago van het merk is terug te leiden naar deze periode. Ook de eerste Maserati Quattroporte komt in deze tijd op de markt, de eerste vierdeurs auto van het merk. In het Italiaans betekent Quattroporte ook vierdeurs. Toen al was het een zeer snelle sedan, dankzij een 4.2 liter grote V8 met dubbele bovenliggende nokkenassen.
Citroën
In 1967 wordt de door Ghia ontworpen Ghibli onthuld, met een fastback-carrosserie en een zeer lange motorkap. Niet lang na de introductie van die GT gaat Maserati samenwerken met Citroën. Aanvankelijk is het een joint-venture tussen de merken en mocht Orsi aan het roer blijven. Naast een controlerende rol voorziet Citroën mogelijkheden om technieken uit te wisselen. Zo kan Maserati een motor ontwikkelen voor een speciale Citroën (de SM met V6 van Maserati). Andersom krijgen Maserati’s hydraulische systemen van Citroën. Het eerste wapenfeit onder regie van Citroën is de Maserati Indy, alhoewel die auto waarschijnlijk al iets langer in de pijpleiding zat.
Bij de Bora heeft Citroën een grotere vinger in de pap. Het is de eerste middenmotor sportwagen van Maserati voor de openbare weg. De opvolger van de Quattroporte is in feite technisch gezien een vierdeurs Citroën SM. De voorwielaangedreven Quattroporte met V6 kan met moeite de testfase ontgroeien. De V6 is niet krachtig genoeg voor zo’n grote zware auto. Een V8 op basis van de V6 wordt wel ontwikkeld, maar het komt er uiteindelijk niet van. Er worden slechts 13 exemplaren van gebouwd. Mede dankzij het floppen van de Quattroporte II geraakt Maserati bijna kopje onder, financieel gezien.
De Tomaso
In 1975 neemt De Tomaso het noodlijdende merk over. Alejandro De Tomaso was in zijn jonge jaren een coureur en inmiddels een gevierd zakenman die leiding krijgt over het merk. Het merk De Tomaso heeft enige overlap met Maserati, dus het is logisch dat er het een en ander uitgewisseld werd. De motoren en koetswerken blijven uniek. Zo is de derde generatie Quattroporte technisch gezien een De Tomaso Deauville en is de Kyalami stiekem een De Tomaso Longchamp. De verkopen van de overige Citroën-modellen laat De Tomaso uit faseren. De Argentijn heeft zijn zinnen gezet op grote aantallen. In plaats van een supersportwagen of GT lanceerde Maserati de Biturbo. Het bijzondere is de zescilinder motor met twee turbo’s. De prijs voor de auto is best aantrekkelijk voor een nieuwe Maserati. Aanvankelijk is deze Maserati dan ook zeer succesvol. Vervolgens worden er ook sedans, cabrio’s en andere luxere versies gebouwd op het Biturbo-platform. Echter, de kwaliteit is om van te janken. Maserati zit met hoge garantiekosten en een merknaam die in korte tijd ernstig bezoedeld raakt.
Fiat
In de jaren ’90 gaat Fiat zich ermee bemoeien. Fiat, onder de leiding van Godfather-esque Agnelli-familie, doet dat ook al met die andere Italiaanse parel: Alfa Romeo. Maserati’s worden weer hoger in de markt gepositioneerd. Het is niet direct een succes. Pas als Fiat Maserati bij Ferrari gaat onderbrengen, komt er een renaissance. Het eerste wapenfeit is de Evoluzione-versie van de Quattroporte. Die ziet er bijna exact hetzelfde uit, maar is veel degelijker gebouwd. De 3200GT is een terugkeer naar de gloriedagen van Maserati met Gran Turismo’s. Onder de Italdesign-body lag een V8 uit de Quattroporte. Na een hoogst discutabele facelift (met eenvoudigere achterlichten in plaats van de boemerangs) werd de naam omgedoopt tot ‘Maserati Coupé’ en krijgt de auto een 4.2 V8 van Ferrari-origine. Die motor is een afgeleide van de V8 uit de 360 Modena, maar dan met iets meer slagvolume voor meer koppel.
Maserati Quattroporte V
Deze motor wordt ook gebruikt voor de vijfde generatie Quattroporte. Deze auto geldt wellicht als het hoogtepunt van het moderne Maserati. Een temperamentvolle motor, sportieve rijeigenschappen, fraai leder, voldoende ruimte en een bijzonder geslaagd uiterlijk maakten het totaalpakket onweerstaanbaar. Op basis van de Quattroporte worden de GranTurismo en GranCabrio ontwikkeld. Deze auto’s delen de kwaliteiten van de Quattroporte, maar waren zo mogelijk nog mooier, zij het iets minder praktisch.
Helaas weet Maserati die lijn niet helemaal vast te houden. Om definitief als Mercedes– en Jaguar-concurrent te kunnen fungeren komen er in korte tijd diverse nieuwe modellen. De nieuwe Ghibli moet het opnemen tegen de BMW 5 Serie en Jaguar XF, de nieuwe Quattroporte tegen de Audi A8 en Jaguar XJ. De sedans zijn ontwikkeld met wat Chrysler-onderdelen (zoals de spiegels bijvoorbeeld). Ook is de V6 in basis een Chrysler-motor. Het is een lastige businesscase: er is te veel bijzonder om te zeggen dat slechte of saaie auto’s zijn, integendeel. Het speciale van de uitgaande generatie Quattroporte hebben de nieuwe sedans van Maserati echter niet. Ook is de bouwkwaliteit en het infotainment niet denderend. Gelukkig zet Maserati gedurende de jaren veel stappen om dat te verbeteren. Ook bijzonder: beide modellen zijn leverbaar met een 3.0 V6 diesel!
SUV’s
In 2016 wordt er nog een heilig huisje omgegooid, want dan lanceert Maserati de Levante. Dat is een grote SUV die het mag opnemen tegen de Porsche Cayenne en BMW X5. Hiermee krijgt het merk voet aan de grond in de VS en diverse markten waar de wegen niet overal even denderend zijn, zoals in India en China. Sowieso is het merk enorm prestigieus en populair in China. Maserati zet wel later dan normaal in op technologische vernieuwing. De Ghibli Hybrid arriveert pas in 2020 en verdere elektrificering laat nog even op zich wachten.
De Levante krijgt in 2022 een kleiner broertje in de vorm van de Grecale. Ook met deze SUV is Maserati rijkelijk laat. Waar de Levante het opneemt tegen de Porsche Cayenne, is de Grecale een tegenstrever van de Macan. Van de Grecale komt er dan eindelijk een volledig elektrische versie: de Grecale Folgore.
Elektrische GranTurismo
Intussen is Maserati ook hun sportwagen-DNA niet vergeten. In 2020 kwamen ze namelijk met de MC20, een rasechte supercar met middenmotor en vleugeldeuren. De auto is voorzien van een nieuwe 3,0 liter biturbo V6, genaamd Nettuno.
De GranTurismo krijgt in 2022 een opvolger. De nieuwe GranTurismo lijkt sprekend op zijn voorganger, maar dat is nauwelijks een nadeel te noemen. De cultuurschok zit ‘m in de techniek: de GranTurismo heeft niet langer een V8. Je kunt kiezen uit de Nettuno V6 of een volledig elektrische aandrijflijn.