De Lotus Evora is de gezinswagen, maar dan van Lotus.
Lotus is een van de meest originele Britse autofabrikanten. Als een van de weinige autobouwers staat alles in het teken van een zo laag mogelijk gewicht. Dat komt door Colin Chapman, de charismatische Lotus-oprichter die het adagium ‘light is right’ hanteerde.
De filosofie erachter was simpel: bij een lichtere auto heb je een minder zware motor nodig om hard te kunnen gaan. Dat niet alleen, ook de remmen kunnen lichter uitvallen en ook qua ophanging hoeft het minder zwaar uitgevoerd te worden. En zo werkt dat door.
Sportwagens
Deze filosofie heeft geresulteerd in typische Lotus-sportwagens, zoals de Elan, Seven, Elite en Europa. In de jaren ’90 komt de Elise erbij, die vergezeld wordt door een hardcore Exige (2000) en een relaxter ingestelde Europa S (2006). Ondanks dat de auto’s belichamen waar Lotus voor staat, is de doelgroep relatief klein. Een groter, luxer en sneller model spreekt immers tot de verbeelding.
Project Eagle
Tevens kan zo’n model hoger in de markt geplaatst worden. De Esprit is immers al sinds 2004 uit productie en er is zeker ruimte in de line-up. Project Eagle wordt gestart. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de auto Lotus Eagle komt te heten, maar op het laatst wordt er gekozen voor Lotus Evora, waarmee Lotus in elk geval vasthoudt aan de traditie om de namen te laten beginnen met een ‘E’.
Lotus Evora
Het is vooral de bedoeling dat de Evora een auto is waarmee je elke dag kunt rijden. De Evora moest praktischer en comfortabeler zijn. Voor het eerst sinds de Elise moet Lotus een compleet nieuw platform ontwikkelen. De Lotus Evora komt in 2008 op de markt. Bijzonder is dat het een 2+2 is: er zitten twee achterstoeltjes in.
Je kunt overigens ook kiezen voor een 2+0 configuratie, dan heb je meer ruimte. Net als de Elise is de Evora voorzien van een middenmotor, afkomstig van Toyota. Ditmaal geen 1.8, maar de bekende 2GR-FE V6 onder de kap. Deze motor is niet zeer exotisch, maar heeft wel een paar voordelen: veel kracht, een acceptabel verbruik, lineaire gaspedaalrespons en zeer hoge mate van betrouwbaarheid.
280 pk
In eerste instantie is de motor goed voor 280 pk bij 6.400 toeren en 350 Nm bij 4.700 toeren. Daarmee kon je in precies 5 tellen naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 262 km/u. Ondanks de kwaliteiten van de motor, was dat het enige zwakke punt van de Lotus Evora. Ja, het blok is erg betrouwbaar, maar niet bijster exotisch.
Het grootste manco was de geluidsproductie en het karakter: de motor is ontwikkeld om grote sedans rustig te vervoeren. Zeker met de IPS-automaat. Deze door Aisin ontwikkelde automaat is voor zijn soort niet verkeerd, maar op een Lotus is een automaat bijzonder. Hiermee is de Evora wel interessanter voor de Amerikaanse markt.
Lotus Evora S
Gelukkig lanceert Lotus de Evora S in 2010. In principe is de motor identiek, maar dan met een mechanische compressor. Het vermogen stijgt van 280 pk naar 350 pk. Het koppel bedraagt 400 Nm. Dat is exact evenveel als de Lotus Esprit V8 leverde. Nu kun je in 4,4 seconden naar de 100 knallen om door te stomen tot 286 km/u. Deze prestaties passen iets beter bij het uiterlijk en de concurrentie. Over concurrentie gesproken: de Evora zit prijstechnisch tussen de Cayman en 911 in.
In de jaren erna volgen er een enorm hoop speciale modellen en uitvoeringen, bijna allemaal op basis van de Evora S. In 2013 verschijnt daar de Evora S Sports Racer. Net als met de Lotus Elise Sports Racer heeft deze speciale Evora alle mogelijke opties en hardware upgrades. Het is overigens mogelijk om de Sports Racer te bestellen met de 280 pk sterke V6 zonder compressor.
Facelift
In 2015 wordt het model gefacelift. Het is een zeer geslaagde make-over. De neus is minder ‘rond’ en juist wat scherper, met grotere en meer geprononceerde luchtinlaten. Zowel de Evora als de Evora S worden geschrapt. In plaats daarvan heet het model ‘Evora 400’, waarbij de typenaam correspondeert met de hoeveelheid pk’s. Hiermee zit de auto meer op Porsche 911-niveau qua prestaties. Sowieso, als je de Evora uit rust met wat opties is het al gauw meer een 911-concurrent.
Lotus Evora 410
Lotus gaat vervolgens door met waar het goed in is: speciale uitvoeringen uitbrengen op basis van de nieuwe Evora. Denk aan de Evora Sport 410 en de GT430. Voor de Noord-Amerikaanse markt lanceert Lotus de Evora GT met 420 pk. Uiteindelijk maakt Lotus het een stuk overzichtelijker met de GT410 en de GT410 Sport, beide met (heel verrassend) 410 pk. De ‘gewone’ GT410 is de allrounder, de GT410 Sport is voor de sportieve bestuurder die een trackday niet schuwt. De Sport is ietsje lichter dankzij carbon-onderdelen. Bij beide kun je alsnog kiezen uit een 2+0 of 2+2 opstelling. De Evora 410 Sport kun je herkennen aan de zwarte dakpartij.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Lotus Evora.