De Lotus Evija is een volledig elektrische hypercar die zwaar en licht tegelijkertijd is.
Inhoudsopgave
De Lotus Evija is de eerste geheel elektrische auto van de Britse sportwagenfabrikant. De auto heeft vier elektromotoren die zorgen voor enorm indrukwekkende prestaties. De hypercar is ontworpen en ontwikkeld in Engeland. Het is niet alleen de eerste EV van de Britten, maar ook de eerste hypercar uit Hethel. De auto is onthuld in 2019 en sindsdien nemen de Britten hun tijd om de productie te starten. Het apparaat concurreert met auto’s als de Rimac Concept 2 en Pininfarina Battista.
In sommige gevallen hebben fabrikanten de grootst mogelijk moeite om zich aan te passen aan nieuwe trends en ontwikkeling. In het geval van Lotus gaat het vooral om de elektrificatie en het extra gewicht. Lotus heeft altijd een laag gewicht als topprioriteit. Een laag gewicht levert een beter rijdende auto op in alle disciplines. Elektrische auto’s (en geëlektrificeerd) zijn juist heel erg zwaar dankzij de extra benodigde accu’s. Nu ontwikkelt de techniek zich snel, maar de accu die net zo licht is als een volle brandstoftank en net zo ver komt, bestaat niet op het moment dat Lotus toch echt over moet stappen op elektrische auto’s. Gelukkig kan moederbedrijf Geely meehelpen.
Geen tussenstations
Lotus slaat de gebruikelijke tussenstations – hybride en plug-in hybride – vooralsnog over. En richt zich meteen op elektrische auto’s. De eerste is de Lotus Evija die de Britten in 2019 onthullen. De auto is meer dan alleen een nieuw model. Ten eerste is het met zijn topvermogen een auto van een compleet ander kaliber dan alles wat het merk daarvoor gemaakt heeft. De snelste Evora’s kwamen tot die periode tot 430 pk, dan Evija heeft meer dan het viervoudige.
Tevens is het de eerste stap in de nieuwe richting van Lotus Cars. Het merk bouwt in 2019 nog de Elise, Exige en Evora. De Evija is tevens een nieuwe designtaal voor het merk, die later ook toegepast wordt op de Emira en Eletre. Tot slot is de Evija ook nog eens de eerste die het nieuwe Lotus-logo draagt. De Lotus Evija is relatief compact voor een hypercar. De lengte bedraagt 4,46 meter, de breedte is precies 2 meter en de hoogt is slechts 1,12 meter.
Prestaties Lotus Evija
Het zou uiteindelijk eventjes duren totdat de auto in productie is. Dat komt vooral door een ongelukkige timing waar ze bij Lotus niet zo veel aan kunnen doen. Vanwege de uitbraak van het coronavirus loopt Lotus nogal achter de feiten aan qua testen en ontwikkeling. Nu is Lotus daarin overigens niet de enige.
Uiteindelijk zorgen de naweeën van de pandemie voor nog wat meer vertraging. Daarbij is de Evija een compleet nieuw type auto voor Lotus. Ga maar na: het is een hypercar met vier elektromotoren. Die leveren gezamenlijk 2.039 pk. De 0-100 km/u-tijd van minder dan 3 seconden lijkt ons hel erg conservatief. Een aanzienlijk minder sterke Model S Plaid doet het – volgens de fabrieksopgave – ietsje sneller. De topsnelheid van de Lotus Evija is begrensd op 350 km/u.
Gezien het vermogen, koppel en de grip lijkt het ons aannemelijk dat deze auto sneller is dan dat Lotus belooft. Bijzonder is de acceleratietijd van 0-300 km/u, die duurt volgens Lotus namelijk minder dan 9 seconden. Daarmee is het niet alleen de snelste Lotus aller tijden, maar ook een van de snelste straatauto’s ooit gemaakt.
Niet al te zwaar
Nu gaat het bij Lotus niet alleen om snelheid in rechte lijn, maar juist om de handling. Daarbij is het gewicht van belang. In het geval van de Evija is de auto heel erg zwaar en heel erg licht tegelijkertijd. Een Elise was op het eind van zijn carrière zo’n 800 kg zwaar, de Evora rond de 1.300 kg. De Evija is met 1.887 kg extreem zwaar in vergelijking. Er is echter voldoende vermogen om dat te compenseren.
Daarbij is het gewicht nauwelijks hoger dan dat van de Lamborghini Revuelto, een hybride met V12. Waar die auto maximaal 10 km haalt volgens de WLTP, moet de Lotus Evija op een volle accu gemiddeld 402 km kunnen halen. Nu is dat in een hypercar nog knap lastig, want dan wil je aanspraak maken op het vermogen en koppel (1.704 Nm) dat paraat staat.
De Lotus Evija heeft een accu van 93 kW. Snelladen kan tot 350 kW. Daarmee heeft Lotus een indrukwekkend stukje techniek afgeleverd. Het productieaantal stelt Lotus op 130 exemplaren.
Lotus Evija Fittipaldi Edition
In 2022 komt Lotus met een heuse special editie op basis van hun elektrische hypercar in de vorm van de Lotus Evija Fittipaldi. Deze auto is een hommage aan Emerson Fittipaldi die met Lotus grote successen in de Formule 1 kende. De kleurstelling zwart met gouden accenten, refererend aan de John Player Special-livery van de Lotus Type 72 Formule 1-auto waarmee Emerson Fittipaldi wereldkampioen werd dat jaar. Uiteraard is het zwart-gouden thema niet alleen iets voor het exterieur, ook in het interieur is er een overduidelijke hoedtik naar de populaire Lotus. Ht productieaantal van de Evija Fittipaldi is acht exemplaren, die al bij de aankondiging verkocht zijn.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Lotus Evija.