De Lotus Emira is de eerste nieuwe Lotus in tijden en de laatste met verbrandingsmotor.
Lotus is een merk dat lang met zijn modellen doet. Dat model wordt vervolgens wel voorzien van diverse updates. Zo zijn er in de periode 1996 tot 2021 maar twee compleet nieuwe Lotussen geïntroduceerd. Alle andere modellen waren een variatie op een thema. In 1996 verscheen de compacte Lotus Elise. Een auto die in alle opzichten een Lotus was: klein, licht, bijzonder en voorzien van een briljante wegligging.
Inhoudsopgave
Op basis van de Elise kwamen er een hoop varianten: de Exige en Europa. Zelfs de Tesla Roadster was stiekem een Lotus Elise die bovendien door Lotus werd gebouwd. De Lotus Evora in 2009 was ook wederom een compleet nieuwe Lotus die iets groter, volwassener en praktischer was. Voor een Lotus, althans.
Drie modellen
Voor lange tijd zijn de Elise, Exige (een ruigere Elise) en de Evora de enige modellen die Lotus levert. Om te overleven en relevant te blijven in de toekomst, moet Lotus zich ook aanpassen. Dat gaat gepaard met twee belangrijke projecten. De eerste is de Evija, een compleet elektrische Lotus. Het is met recht een hypercar, want de geheel uitstootvrije Lotus heeft bijna 2.000 pk. Een andere auto waar Lotus op dat moment aan werkt is een crossover. Nu Lotus onder de vlag valt van Geely, zijn er voldoende onderdelen om te lenen van Polestar, Volvo, Lynk & Co en Geely.
Maar om die periode te overbruggen, was er nog eenmaal een ‘ouderwetse’ Lotus nodig. Die auto is de Lotus Emira. De Lotus Elise, Exige en Evora gingen allemaal op hetzelfde moment (zomer van 2021) uit productie. Alledrie de modellen werden min of meer opgevolgd door de Emira. De Emira is de laatste Lotus met verbrandingsmotor.
Afmetingen Lotus Emira
De Lotus Emira is aanzienlijk groter dan de Elise en meer in lijn met de Evora. De auto is 4,41 meter lang, 1,86 meter breed en 1,22 meter hoog. Dus een relatief brede en lage auto, precies wat je wil van een sportauto. De wielbasis bedraagt 2,57 meter. Die ruimte is niet alleen voor de inzittenden, maar ook voor de motor. Qua afmetingen is de Emira dus een tikkeltje groter dan de Evora en fors groter dan de Elise en Exige. In dat opzicht is de Emira de opvolger van de Evora en heeft de Elise/Exige geen opvolger gekregen.
Net als zijn illustere voorgangers heeft de Lotus Emira een middenmotor. Een groot verschil is dat er keuze is uit de motoren. Nu was er wel vaker keuze bij Lotus tussen verschillende vermogens, maar echt een compleet andere motor is vrij nieuwe. De laatste Lotus die dat bood was de Esprit, die je kon kiezen met een 2.2 Turbo viercilinder of 3.5 liter V8 met platte krukas en dubbele turbo. De Lotus Emira is er met een viercilinder turbo of V6 met mechanische compressor. Nog groter is het verschil dat beide motoren van een compleet andere fabrikant komen.
M139
De viercilinder is een motor van Mercedes-AMG. De M139 is bekend uit auto’s als de Mercedes-AMG A45 en CLA45. Gek genoeg heeft de Lotus Emira de minst krachtige variant van het blok. Waar de motor in de ’45’-modellen 387 pk levert en in de ‘45S’-modellen zelfs 421 pk, pompt het blok er in de Lotus maximaal 365 pk uit (en 480 Nm). De reden ervoor is simpel, een stapje hoger in de range staat de V6. Deze motor is de 2GR-FE van Toyota, een 3.5 liter V6 met supercharger. Deze motor kennen wij (zonder de compressor althans) in Europa uit auto’s als de Lexus RX.
2GR-FE
De 3.5 motor is goed voor 400 pk en 430 Nm. Qua transmissie is er keuze uit een handgeschakelde zesbak of zestraps automaat met koppelomvormer, beide van Aisin. De Evora met viercilinder is er alleen met achttraps automaat met dubbele koppeling. Logisch, dat is de transmissie die Mercedes zelf ook toepast in hun modellen. De V6 met Aisin-bakken zagen we ook al in de Evora. Dankzij de techniek lijkt de Lotus Emira een concurrent te zijn voor de Alpine A110 enerzijds en de Porsche Cayman anderzijds.
Een groot aandachtspunt was het interieur. Dat was in de Elise erg spartaans en begon in de Evora op leeftijd te raken. De Emira heeft een eenvoudig interieur. Het is wel luxer dan ooit aan te kleden. Zo is er een digitaal instrumentencluster en een 10,25 infotainmentscherm met Android Auto of Apple CarPlay.
De Lotus Emira is leverbaar met een zogenaamd Lotus Drivers Pack. Dan heb je launch control, Michelin Pilot Sport 2 Cup-banden (in plaats van de GoodYear Eagle F1 SuperSport-banden), straffer onderstel en 20 inch lichtmetalen velgen.
Lotus onthult stilletjes een derde versie van de Emira
Je had bij de Lotus Emira al de keuze tussen de AMG viercilinder en de Toyota V6. Er is nu een derde keuze en die werd zonder al te veel bombarie aangekondigd. Het is drie jaar geleden dat Lotus met de Emira op de proppen kwam, naast de Evija de eerste auto van het gloednieuwe…
Deze bijzondere Britten verschenen dit jaar op kenteken
Onder de auto’s die in de eerste vijf maanden van 2024 een nieuw kenteken hebben gekregen, zitten vele Engelse luxe (sport)auto’s, van heel klein tot heel groot. De duik in het RDW gegevens was tot nu toe gericht op de Italiaanse merken in de omgeving van Modena. Voor dit deel verhuizen we naar het vaak…
Lotus Emira leuk aankleden doe je met Vorsteiner
Vorsteiner heeft de Lotus Emira beetgepakt. Best lekker zo! Hebben we eindelijk een nieuwe dikke sportwagen van Lotus, laten tuners het model vooral links liggen. Dat zal je bij een nieuwe Duitser niet krijgen. Het heeft even geduurd, maar het is Vorsteiner die de handschoen oppakt met een programma voor de Lotus Emira. Het model…
Top 10: dit zijn de duurste viercilinders van Nederland
We verklapten eerder deze week al de duurste, maar welke viercilinders zijn nog meer schreeuwend duur? Heel veel geld betalen voor een eenvoudige vierpitter, het is geen uitzondering in deze tijden van downsizing. Zo maakte Mercedes deze week bekend dat de AMG GT 43 €173.046 kost. Daarmee is het de duurste viercilinder van Nederland. Maar…
Helaas: de Lotus Emira moet wijken voor een EV
Het lijkt erop dat de Lotus Emira – in tegenstelling tot de Elise – geen lang leven gaat krijgen. Zoals het er nu uitziet moeten alle auto’s vroeg of laat elektrisch worden. Dat een Fiat 500 elektrisch gaat is niet zo’n ramp. Sterker nog: de auto wordt er alleen maar beter op. Dat ook sportwagens…
Kopers Lotus Emira met AMG-motor moeten even wachten
Is de Lotus Emira met V6 eindelijk los, moet je alsnog wachten als je die motor niet wilde. Lotus bewijst dat naast hun arsenaal aan elektrische modellen er ook nog ruimte is voor één ‘klassieke’ sportwagen. De Emira is al onder ons sinds 2021, maar een fabrikant op de schaal van Lotus had het daar…