Eigenlijk staat de auto haaks op de merkwaarden van het Britse merk, maar toch is de Lotus Eletre ‘een echte’.
Elk merk heeft zo zijn specialiteit. Bij Lotus is dat jarenlang al hetzelfde: relatief compacte sportwagens met een zeer beperkt gewicht. Dat lage gewicht is eigenlijk het uitgangspunt van alles. Hoe lichter een auto, hoe beter deze zal presteren. Niet alleen in een rechte lijn, maar ook in de bochten en bij het remmen. Daarbij belast een lichte auto de banden, remmen, onderstel en dergelijke een stuk minder waardoor ook die onderdelen lichter uitgevoergd kunnen worden. Ergo: de auto wordt nog lichter. Een prettige vicieuze cirkel om in te zitten.
Het probleem is: sportwagens worden bijna niet verkocht. Daar kun je de schoorsteen niet van laten roken. Daarbij moet ook een merk als Lotus naar alternatieve aandrijflijnen gaan kijken. Het voordeel is dat Lotus (nu nog) een klein merk is en dat ze in de vorm van Geely een enorme financiële reserve hebben om echt wat tofs te ontwikkelen.
Inhoudsopgave
Twee trends
Daarbij besloot Lotus om in te gaan op twee trends: die van elektrische auto’s en die van de cross-over. Een elektrische cross-over is toch iets dat iedere fabrikant rond 2020-2025 in de showrooms wil hebben staan. Met een dergelijke auto kan Lotus dan meteen concurrent en grote voorbeeld Porsche voor blijven. Dat merk heeft SUV’s (Cayenne, Macan) en elektrische auto’s (Taycan), maar géén elektrische cross-over tot de tweede generatie Macan arriveert.
De plannen voor een Lotus cross-over waren er al veel langer. Al in 2006 toonde men de APX, een medium cross-over met sportieve aspiraties (voor het type auto althans). Destijds moest Lotus het doen met zijn eigen inkomsten, aangevuld door wat pecunia van Proton. Pas 16 jaar later onthulde Lotus zijn eerste SUV. Eigenlijk zijn er drie namen voor deze auto. De eerste is ‘Lambda’, dat is de werktitel van de auto. Vervolgens is er de interne modelcode: Type 132. Tenslotte is er de daadwerkelijke typenaam van de auto: Eletre. Alle Lotussen hebben een naam die begint met de E en dat is met een elektrische auto vrij eenvoudig.
Afmetingen en platform Lotus Eletre
De Eletre is een flinke Lotus en een flinke cross-over in het algemeen. Het apparaat is namelijk 5,10 meter lang, 2,14 meter breed en 1,63 meter hoog. De wielbasis is enorm: 3,02 meter. Ter referentie: een Porsche Cayenne is 4,91 meter lang, 1,83 breed en 1,63 hoog met een wielbasis van 2,98 meter. De Lotus is dus op alle vlakken groter.
Dat niet alleen, het is een auto die vanaf de naafdoppen ontwikkeld is als elektrische auto. De Eletre staat namelijk op het EPA-platform, wat staat voor Electric Premium Architecture. Dat is een afgeleide van het SEA van Geely, het zogenaamde Sustainable Experience Architecture platform. De Lotus Eletre is een van de eerste auto’s die er gebruikt van maakt. De Zeekr 001 was de eerste en de Polestar 4 maakt er ook gebruik van, evenals de Smart #1.
Prestaties
De Lotus Eletre komt in drie varianten: een Eletre, de Eletre S en de Eletre R. Technisch gezien zijn er eigenlijk maar twee varianten, want de Eletre en Eletre S hebben dezelfde specificaties. De S is alleen rijker uitgerust. De Eletre R is daadwerkelijk een snellere en sportievere versie.
De standaard Eletre (en de S dus) beschikt over 603 pk en 710 Nm aan koppel, wat al niet kinderachtig is. Een sprintje trekken van 0-100 k/m kan in 4,5 seconden en de topsnelheid ligt op 258 km/u. Veel vermogen gaat meestal ten kosten van de range, maar ook die valt niet tegen. De WLTP-actieradius is namelijk 600 km.
De Eletre R doet er een serieuze schep bovenop qua vermogen. Met 905 pk heeft deze versie bijna de helft meer vermogen. Tegelijkertijd is het koppel gestegen naar 985 Nm. Daarmee zit je in 3 seconden op 100 km/u. Je moet wel genoegen nemen met een wat kleinere range van 490 km. De accu is overigens even groot als die van de standaard Eletre, met een capaciteit van 112 kWh.
Gewicht Lotus Eletre
Het grootste nadeel van een cross-over en een EV is het extreem hoge gewicht. Helemaal voor een merk als Lotus, dat er prat op gaat om lichte auto’s te bouwen. Sterker nog, het is hun filosofie om de auto’s zo licht mogelijk te maken. Toch hebben ze die filosofie niet laten varen met de Eletre.
Zo bevindt de laadopening zich zo dicht mogelijk bij het spatbord, iets wat weer een tientallen kilo’s aan bekabeling scheelt. Uiteindelijk weegt de Lotus Eletre om en nabij de 2.000 kg, wat voor het type auto heel erg licht is. Een Audi e-tron weegt 2.600 kg, een BMW iX weegt 2.500 kg en een Tesla Model X weegt ook nog 2.400 kilogram. Dus uiteindelijk is de Eletre alsnog de Lotus in zijn klasse.
Het gewicht is helemaal indrukwekkend laag als je rekening houdt met de accucapaciteit. Die is namelijk 112 kWh! Accu’s wegen enorm veel en vanwege een lage energiedichtheid, heb je er veel van nodig.
Maar het is niet alleen het formaat van de accu die indrukwekkend is, de laadcapaciteit is dat anno 2022 (het jaar van introductie) ook. Zo kun je tot 350 kW snelladen (mits de laadpaal dat kan uiteraard). Dat niet alleen, ook het AC laden gaat relatief snel, met 22 kW. Dus als je ‘m aan de paal bij je werk, thuis of in de stad legt, kan ‘ie alsnog redelijk snel ‘normaal’ laden.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Lotus Eletre.