De Lexus RX is een van de pioniers in de klasse van de premium crossovers.
Als het gaat om de crossovers zoals wij die tegenwoordig kennen, heeft Toyota een grote invloed daarop gehad. De Toyota RAV4 is een van de eerste compacte crossovers. De Lexus RX300 deed min of meer hetzelfde, maar in hoger premium segment. Het idee was om de voordelen van een SUV en sedan te combineren. Dus een hoge instap, ruim interieur, maar dan wel met comfortabele rij-eigenschappen en een aangenamer verbruik.
De Lexus SLV Concept die in 1997 werd getoond op de Chicago Auto Show was een voorbode voor een dergelijke auto. Sterker nog, het was in principe gewoon een Lexus RX met grote driespaaks velgen en oranje lak. Op de Tokyo Motor Show stond de Toyota New Concept te schitteren. Deze auto diende als voorbode voor een soortgelijke auto, alhoewel die auto meer een concept-esque uiterlijk had in vergelijking met de SLV.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Lexus RX
De Toyota Harrier verschijnt in 1997 op de markt. In 1999 verschijnt er een Lexus RX300 concept die bijna zonder wijzigingen in productie genomen wordt. In Japan had Toyota destijds een enorm goede naam, waardoor een luxemerk (nog) niet nodig was. De auto’s zijn dan ook verregaand identiek. Verschillen zijn er wel, in Japan werd de Harrier geleverd met een viercilinder motor. Deze komt in 1997 op de markt. De Lexus RX300 verschijnt in 1999.
In Nederland komt de RX300 pas na de facelift in 2000. Er is slechts één uitvoering, de Lexus RX300. Deze heeft een 3.0 V6 met 200 pk, automaat en vierwielaandrijving. De auto is relatief compact (zo’n 4,60 meter) en niet al te zwaar (minder dan 1.800 kg). Toch heb je een hoge instap, luxe uitrusting (zeker de Executive) en veel ruimte. Missie geslaagd. Grotendeels althans. De RX300 was weliswaar ongeveer de eerste in dit segment, maar helemaal perfect is ‘ie niet. Op meerdere manieren is het een ‘grote Camry’, dus veel nephout, goedkoop plastic en niet helemaal gebouwd op het Europese formaat qua persoon.
Tweede generatie Lexus RX
In 2003 komt de tweede generatie Lexus RX (de XU30) op de markt. Ook in dit geval is het een crossover. Echter, het is nu veel duidelijker welke kant Lexus wil op gaan met de auto. Er zijn immers al meer concurrenten in de tussentijd bijgekomen, zoals de BMW X5 en Volvo XC90. Beide auto’s zijn volwaardige crossovers in het premium segment. De nieuwe RX is meer dan 15 centimeter langer dan zijn voorganger. Er is wederom één motor, een 3.0 V6 met in dit geval 211 pk.
Er komen geen diesels, terwijl die erg populair blijken bij de Europese concurrentie. Als alternatief komt in 2005 de Lexus RX400h. Deze combineert een 3.3 V6 met een elektromotor. Bijzonder zuinig is de RX400h niet, maar 1 op 10 was zeer acceptabel (in die tijd). De reguliere benzine versie (300) wordt in 2006 vervangen door de RX 350 met 272 pk. In Japan wordt de auto als Harrier wel aangeboden met een viercilinder. In 2007 krijgt de gehele range een milde make-over.
Derde generatie Lexus RX
In 2008 arriveert de derde generatie Lexus RX, de AL10. Ditmaal verschijnt er geen Toyota-versie van. Lexus is nu ook een merk dat in Japan verkocht wordt. De Lexus RX staat nu hoger in de markt. De Toyota Harrier zal nog tot in 2013 blijven op basis van de XU30. In Nederland is dit model verkrijgbaar met twee verschillende aandrijflijnen. De Lexus RX350 met 3.5 V6 276 pk en een Lexus RX450h (met de h van hybride). Die laatste heeft een 3.5 V6, die iets minder op prestaties staat afgesteld en juist meer op efficiency. Het maximum vermogen van 249 pk is ook lager. Echter, er is een flinke elektromotor die assisteert.
Zo zuinig als de fabrieksopgave is de RX450h niet, maar 1 op 11-12 is voor het type auto meer dan uitstekend. In 2010 wordt de auto nog zuiniger, want Lexus biedt de auto dan aan met enkel en alleen voorwielaandrijving. Eigenlijk een heel erg logische keuze, daar niemand in de blubber gaat boenderen met een RX. In 2012 krijgt de Lexus RX een facelift. De nieuwe ‘Spindle grille’ wordt toegepast op de auto. Echt spannend is ‘ie nog niet. De reguliere V6 komt in Nederland te vervallen. Door de CO2-BPM boete is het prijsverschil niet groot genoeg waardoor men automatisch voor de hybride kiest. De Lexus RX heeft geen plug-in functie, waarmee andere merken op dat moment wel scoren.
Vierde generatie Lexus RX
In 2015 verschijnt een compleet nieuwe Lexus RX (AL20). Ditmaal ook met een compleet nieuwe vormtaal. De Spindle grille is nu iets geprononceerder en de rest van de auto is veel gewaagder vormgegeven. De optie voor een versie met enkel voorwielaandrijving is komen te vervallen. Er is wederom één motoroptie: een RX450h. Wel is er nu keuze voor een versie met langere wielbasis en twee extra zitplaatsen, de RX450hL. In 2019 krijgt de RX een facelift, die nieuwe koplampen en een nieuwe voorbumper brengt.
Zesde generatie Lexus RX
In 2022 maakt de zesde generatie Lexus RX zijn opwachting. En profil lijkt deze veel op zijn voorganger, maar het is wel degelijk een compleet nieuwe generatie, op een nieuw platform. De nieuwe RX is onder meer te herkennen aan de grille (die nog maar een halve zandloper is) en de achterlichten die met elkaar verbonden zijn.
De RX krijgt het nieuwe infotainmentsysteem met een touchscreen in plaats van een touchpad. Qua motoriseringen is er meer keuze: er is een 350h, een 450h+ en een 500h. Dit zijn alle drie hybrides met een viercilinder en vierwielaandrijving. De 450h+ is een primeur voor de RX, want dit is geen reguliere hybride maar een plug-in hybride.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Lexus RX.