De Lexus RC is de coupéversie van de IS-sedan en toch ook weer niet.
Als er een ding iets is wat Lexus niet doet met de IS, dan is het wel consequent zijn. Natuurlijk, in de basis heeft de sedan altijd voldaan aan alle eisen die je aan een junior sportsedan kunt stellen. Achterwielaandrijving, vlot zat en de mogelijkheid om ‘m erg luxe aan te kleden. Qua techniek gaat het echter alle kanten op.
De eerste generatie was leverbaar met zes-in-lijn motoren. De tweede generatie juist met een V6 of een viercilinder diesel. Er was zelfs een heuse V8 in de IS-F. Als het gaat om carrosserievarianten ging het ook alle kanten op met de Lexus IS. Ja, er is altijd een sedan. Van de eerste generatie kwam in 2001 een ‘Sportcross’, een soort lifestyle stationwagon. Deze kreeg geen opvolger. Bij de tweede generatie kwam er een coupé-cabriolet, de IS250C. Een auto die niemand kocht en concurreerde met de BMW 325i Cabrio.
Introductie Lexus RC
Bij de derde generatie Lexus IS kwam er geen stationwagon, geen diesel en geen cabriolet. Voor nu had Lexus een coupé in gedachten. Deze auto debuteert op de Tokyo Motor Show in 2013. Ondanks dat het een D-segment coupé is, is de auto niet simpelweg een IS met twee deuren. Het is ratjetoe van IS- en GS-onderdelen. Opvallend, de RC heeft een kortere wielbasis dan de IS, maar is wel langer.
In Nederland wordt de auto ook leverbaar. Echter, wij krijgen slechts twee smaakjes: extreem slaapverwekkend en zwaar over de top! De RC300h combineert een 2.5 viercilinder motor met een CVT automaat en elektromotor. Deze combinatie past op zich erg goed bij het Nederlandse verkeer en je kunt er daadwerkelijk erg zuinig mee rijden. Echter, van een coupé wens je wellicht iets meer sportiviteit en prestaties.
Lexus RC F
Daarvoor wordt je door Lexus Nederland doorverwezen naar de RC-F. Dit is opvolger van de IS-F. De motor, een 5.0 V8 (de 2UR-GSE) is een doorontwikkeling ervan. De achttraps automaat is standaard op deze versie. De V8 levert 477 pk bij 7.100 toeren. Jazeker, het is een ongeblazen motor. Opmerkelijk, want de BMW M3 en Mercedes C63 stappen rond deze periode wel over op turbomotoren. Het koppel bedraagt 530 Nm. Je kunt in 4,5 seconden naar de 100 km/u sprinten en een begrensde topsnelheid van 270 km/u halen. De RC300h kun je in Nederland kopen vanaf een kleine 50 mille, de RC F is er pas van 140.000 euro, een enorm verschil.
Tussenoplossingen
Dat wil niet zeggen dat er geen tussenoplossingen zijn. Ze komen simpelweg niet naar Nederland. In het geval van de RC200t is dat erg jammer. Deze kwam in 2015 op de markt (maar niet de Nederlandse). De 2.0 turbomotor is goed voor 240 pk en 350 Nm. De Lexus RC200t wordt later omgedoopt tot RC300 (zonder h). Een trapje hoger staat de RC350 met 3.5 V6 met 315 pk. Deze was ook al leverbaar in de vorige generatie Lexus IS, maar kwam toen ook al niet naar Nederland.
Lexus RC facelift
In 2018 wordt de auto iets gefacelift. De auto staat te schitteren op de Salon van Prijs in 2018. Wederom is de 2.0 turbo en 3.5 V6 leverbaar, maar niet in de VS. Wij Nederlanders moeten het doen met de RC300h en de RC F met V8. In Nederland wordt de RC300h geleverd in vijf uitvoeringen: basis, Business Line, Luxury Line, F Sport Line en F Sport Premium. De F Sport modellen hebben iets sportievere bumpers, mooiere wielen en een sportiever interieur. De gefacelifte RC F met V8 arriveert in 2019.
Track Edition
Helemaal gaaf is de Lexus RC F Track Edition. Deze is gebaseerd op de reguliere RC F, maar is meer gericht op circuit gebruik. Aangezien de standaard versie nog vrij comfortabel is, komt het scherpe randje als geroepen. Het belangrijkste wapenfeit is het lagere gewicht. De RC F Track Edition weegt namelijk 80 kilogram minder dan het normale model. Dat komt door de keramische remschijven, titanium uitlaat, carbon motorkap, gesmede lichtgewicht BBS-velgen en nog meer koolstofvezel onderdelen. Je kunt het model daaraan dan ook herkennen. Als dat niet lukt: de enorme vleugel is een eenvoudige weggever, evenals de matgrijze lak.
In de zomer van 2020 worden de Lexus IS en RC geschrapt van het Nederlandse leveringsprogramma. De enige versie die je nog kunt krijgen is de RC F. Deze is met een prijs van 145 mille bijzonder prijzig. De Track Edition is niet direct leverbaar, maar je kunt wel voor 8 mille het Touring Pack kiezen met een koolstofvezel motorkap. Voor bijna 20 mille heb je echter het Gran Touring Pack, waarmee je min of meer alle opties hebt van de Track Edition.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Lexus RC.