De Lexus NX is precies wat helemaal hip en happening is: luxe, premium crossover.
De autoindustrie is constant aan het veranderen. Dit betekent dat autofabrikanten daar goed op moeten inspelen. Zo is duidelijk dat crossovers populairder worden. En premium is al helemaal belangrijk voor veel kopers.
Logisch dus dat sommige merken deze twee belangrijke elementen bundelen in één auto. Het wordt al helemaal mooi als je de technische basis kunt gebruiken van een regulier volumemodel, zodat je niet een compleet nieuw platform en aandrijflijnen hoeft te ontwikkelen. Een Audi Q2 of Q3 is niet noemenswaardig duurder om te bouwen voor het Volkswagen-concern dan een vergelijkbare Seat, Skoda of Volkswagen.
Lexus NX
Dat is precies wat Toyota met de Lexus NX heeft gedaan. Dat Lexus en Toyota tot dezelfde groep behoren, is duidelijk. In veel gevallen zoals met de IS, GS, LS en RX staat de auto op zijn eigen bodemsectie. Net zoals de Audi A4, A6 en A8 ook ‘echt’ Audi’s zijn zonder directe Volkswagen-tegenhanger. Na het succes van de Lexus LX, GX en RX (die laatste is alleen in Nederland te verkrijgen) komt er nog een Lexus-crossover.
In september van 2013 onthult Lexus op de IAA in Frankfurt de LF-NX Concept. Het is een compacte crossover die duidelijk onder de RX valt qua formaat. Opvallend is dat het design bijzonder extrovert is. De voorzijde met Spindle Grille (de nieuwe huisstijl van Lexus) is enorm opvallend. Het is echter niet een saaie auto met aparte grill, want de platte koplampen, scherpe vouwen in de carrosserie en het bijzondere gebruik van chroom is eveneens opvallend. De tijden dat Japanse crossovers muurbloempjes zijn, liggen alweer achter ons.
Afmetingen Lexus NX
Dat zou namelijk helemaal blijken bij de officiële introductie van de Lexus NX. Natuurlijk wordt het concept wel ietsje afgezwakt, maar in grote lijnen blijft het ontwerp gelijk. De lengte is 4,64 meter, de breedte (zonder spiegels) 1,84 meter en de hoogte 1,65 meter. De basis van de Lexus NX is de Toyota RAV4. Als je ze naast elkaar zet, dan zie je de overeenkomsten qua proporties en waar de stijlen zitten, maar zowel het exterieur- als interieurdesign zijn compleet anders.
Net als de RAV4 komt de Lexus NX er alleen maar met viercilinder motoren. De instapper is een 2 liter benzinemotor die alleen leverbaar is voor de Russische markt. De tweede optie, de Lexus RX200t met 2.0 liter turbo benzinemotor komt ook niet naar Nederland. De enige die optie die wij krijgen is de NX300h, een combinatie van een Atkinson cycle 2.5 atmosferische viercilinder en elektromotor die gezamenlijk 197 pk levert.
Facelift
Helaas is het een reguliere hybride en geen PHEV (plug in) zoals bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander PHEV, die alleen daarom al enorm populair is. Wel heb je de keuze uit een versie met voorwielaandrijving (2WD) of vierwielaandrijving (AWD). In Nederland verkoopt de auto naar Lexus maatstaven niet verkeerd, alhoewel die paar honderd exemplaren niets zijn in vergelijking met wat de concurrentie (BMW X1, Audi Q3) wegzet. Althans, in Nederland. Wereldwijd is de Lexus NX een groot succes.
In 2017 wordt de Lexus NX voorzien van een facelift. In grote lijnen blijft de auto hetzelfde, maar de nieuwe bumpers, koplampen en wielen frissen de auto behoorlijk op. Een klein beetje déjà vu gevoel kan men niet ontgaan, temeer omdat de auto nu meer lijkt op de LF-NX Concept uit 2013. In het interieur is het grootste nieuws een nieuw infotainment-systeem. In technisch opzicht blijft alles bij het oude voor de Nederlandse versies.
Nieuwe generatie Lexus NX
Een compleet nieuwe Lexus NX verschijnt in de zomer 2021. Het is duidelijk dat de klanten van Lexus gecharmeerd zijn van het uiterlijk, want wederom is het een opvallende verschijning geworden. Qua afmetingen is het centimeter-werk qua verschil met de oude. De nieuwe RX is 2 cm langer én breder, terwijl de wielbasis 3 centimeter groeide. Omdat de RX in de hoogte nauwelijks groeide, komt de compacte crossover iets gespierder en atletischer over.
De nieuwe Lexus NX staat op het TNGA-platform van Toyota, waar uiteraard ook de RAV4 op staat. Sterker nog, heel veel techniek tussen die twee wordt weer gedeeld. Er zijn nu twee uitvoeringen voor Nederland, uiteraard zijn het beide gevallen hybrides. Een NX350h met een systeemvermogen van 242 pk vervangt de oude NX300h. Je kunt kiezen uit een versie met 2WD of AWD. Een stap hoger staat de Lexus NX450h+, waarbij die plus staat voor PHEV, een plug-in hybride dus. Deze heeft een 2.5 viercilinder en twee elektromotoren plus een groter accupakket. Het systeemvermogen van 306 pk maakt het een buitengewoon vlotte auto. Sterker nog, met een sprinttijd van 5,8 seconden naar de 100 km/u is de eerste PHEV van Lexus sneller dan menig ander model van het Japanse luxemerk.
Meer lezen?
Hieronder vind je een overzicht van de artikelen die eerder op Autoblog verschenen over de Lexus NX.