De Lexus LFA is een bijzonder kunstwerk dat maar eens in de zoveel tijd voorbij komt.
Auto’s zijn over het algemeen vrij functioneel. Je kan ermee van A naar B komen. In sommige gevallen zijn de auto’s wat sneller, wat luxer, wat ruimer of wat beter in het terrein. Of een combinatie van die factoren. In sommige gevallen gaat een auto alle logica compleet voorbij en is het voornamelijk een showcase van waar een autofabrikant toe in staat is.
Inhoudsopgave
Indirecte opvolger Toyota Supra
Bij de Lexus LF-A is dat absoluut van toepassing. Omdat de auto perfect moest zijn, duurde het even voordat Lexus ‘m in de showrooms had staan. Aanvankelijk was het namelijk de bedoeling dat de auto vrij snel na de Toyota Supra (1994 tot 2002) zou komen. Men begon al met de ontwikkeling in 2000 en in 2003 reden de eerste prototypes rond.
Het publiek kon voor het eerst kennismaken met de auto in 2005 op de Detroit Motor Show. In plaats van een productiemodel, kwam er een tweede concept in 2007. De auto had in dit geval een koolstofvezel carrosserie in plaats van aluminium vanwege het lagere gewicht en de hogere stijfheid. In 2008 kwam er nog geen productieversie, maar een cabrio concept, de LF-A Roadster Concept.
Productieversie Lexus LFA
In 2009 maken we dan eindelijk kennis met de productieversie op de Tokyo Motor Show. De Lexus LF-A is een tweezits coupé met de motor voorin en achterwielaandrijving. In dat opzicht is het niet heel erg afwijkend van andere sportauto’s. De Lexus LFA (nu zonder streepje) kwam op de markt om het 20 jarige verjaardag te vieren. Lexus meldt dat er slechts 500 exemplaren van gebouwd gaan worden.
Een groot probleem – zoals wel vaker bij Lexus – was dat ze de prijs niet konden communiceren naar de klant. De nieuwprijs van de Lexus LFA is namelijk stratosferisch hoog. In Engeland kost de auto zo’n 380.000 euro. Daarmee is de auto bijna onverkoopbaar. Daarmee is de auto duurder dan de Ferrari 599 GTB, Aston Martin DBS, Maserati GranTurismo of Alfa Romeo 8C Competizione, om maar te zwijgen van de Nissan GT-R of Audi R8 V10 quattro.
Moeilijk te verkopen
In de VS werden de auto’s verkocht middels een leaseconstructie voor 24 maanden, zodat nieuwe eigenaren de auto niet binnen die tijd probeerde te verkopen. Dat bleek niet heel erg nodig te zijn, want de 150 exemplaren voor de VS bleken zeer lastig te verkopen. Er was een Lexus LFA-productgoeroe bij alle belangrijke meetings en evenementen om de auto aan te prijzen. Desalniettemin kon Lexus ze nauwelijks verkopen, jaren nadat de LFA uit productie was, stonden er nog exemplaren te verstoffen in de showrooms.
Zonde, want het waren zeer bijzondere auto’s. De 1LR-GUE motor werd ontwikkeld in samenwerking met Yamaha. Dat merk maakt ook instrumenten en dat is te horen. De V10 uit de LFA is misschien wel de best klinkende motor aller tijden. Lexus wilde perse een V10. En V12 was te zwaar, terwijl een V8 minder makkelijk toeren maakt, aldus Lexus. Dat toeren maken nemen ze bloedserieus. Van stationair tot 9.000 toeren doet de V10 (in zijn vrij uiteraard) in iets meer dan een halve seconde! De motor is goed voor 560 pk en 480 Nm. De transmissie is in feite een gerobotiseerde handbak, ofwel een automaat met enkele koppeling.
Prestaties Lexus LFA
Rond deze periode zijn merken als Nissan (GT-R) en Porsche (911) bezig met de implementatie van automaten met een dubbele koppeling. Echter, volgens Lexus zijn deze units te zwaar en nemen ze wat sensatie weg. Dat is ook de reden dat de Pagani Huayra en Lamborghini Aventador zo’n transmissie hebben. Qua prestaties stelt de LFA niet teleur, maar zet ‘ie ook geen nieuwe maatstaven. Van 0-100 km/u sprinten is in 3,7 seconden gedaan en de topsnelheid bedraagt 326 km/u. Een veel goedkopere Porsche 911 Turbo S is minimaal net zo snel.
Nurburgring Package
Er komt overigens ook een snellere LFA, de LFA Nürburgring Package. Deze toont Lexus in 2010. De auto moet de deelname van de LFA aan de 24 uurs-race van de Nürburgring luister bij zetten. De motor heeft nu 10 pk extra (570 pk dus) en hetzelfde koppel. De transmissie is aangepakt en ietsje sneller. Verder kun je het model herkennen aan de spoiler en splitter van carbon. Er zijn antraciete BBS-velgen met extra sportieve banden. Ook is er een nieuwe kleur: race yellow, maar wit, zwart en matzwart zijn ook leverbaar. Er zouden er 50 gebouwd gaan worden, maar dat zijn er uiteindelijk 64. Deze komen niet bovenop de 500 exemplaren, maar zijn inbegrepen. 436 exemplaren zijn dus ‘gewone’ LFA’s.
Einde productie
De Lexus LFA gaat in 2012 uit productie. De Motomachi-fabriek wordt gebruikt voor het produceren van bijzondere Toyota’s als de Mirai (waterstofauto) en later de GR Yaris en GR Corolla. Evenals de LC. De laatste LFA wordt pas in 2020 verkocht, simpelweg omdat niemand de auto begreep. Dat komt zoals gewoonlijk een stuk later. Tegenwoordig zijn ze aanzienlijk prijziger dan dat ze nieuw waren.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Lexus LFA.