De Lexus LC is de vaandeldrager van het Japanse luxemerk.
Een nieuw merk moet altijd even zoeken naar zijn eigen identiteit. Sommige merken beginnen met in licentie gebouwde modellen. Erg handig om ontwikkelingskosten uit te sparen. Echter, in technisch en esthetisch opzicht is het voor je eigen merk niet direct een voordeel. Voor Lexus lag dat iets anders. Dat merk wordt opgericht als luxedivisie van Toyota in de jaren ’80.
Lexus SC
Het doel was om Mercedes aan te pakken, iets dat met de LS400 meer dan uitstekend lukte. Het nadeel was wellicht de styling. Het was duidelijk dat de W126-generatie van de S-Klasse model had gestaan. Het was zeker geen kopie, maar je zag wel waar de inspiratie vandaan kwam. In de jaren ’90 wist Lexus met behulp van ItalDesign meer aansprekende modellen te ontwikkelen. De Lexus SC coupé was een uitstekend voorbeeld: clean, uniek en sierlijk. De Lexus SC kwam helaas nooit naar Nederland of Europa.
In de jaren rond het millennium werden Lexussen strakker en eenvoudiger, op het saaie af. Keurige auto’s, maar niet echt tot de verbeelding sprekend. Zonde, want de techniek van Lexus stond buiten kijf. Daarbij stond het wel erg anonieme uiterlijk van Lexussen het succes in de weg. Met de Lexus LF-A toonde Lexus aan dat een bijzonder ontwerp wel degelijk werkt voor een Lexus.
Lexus LF-LC
Heel kort door de bocht zou je de Lexus LC kunnen zien als de opvolger van de Lexus SC, maar met stijlkenmerken van de LF-A. Net als bij de LF-A gaat er een enorme lange periode aan de auto vooraf. De Lexus LF-LC werd namelijk al in 2012 op de Salon van Genève gepresenteerd. Het was een lange Gran Tourer met plaats voor vier personen, en hybride aandrijving.
Op een paar kleine details na werd de Lexus LF-LC omgetoverd tot de Lexus LC. Lexus koos er heel bewust voor om de auto net als de SC in de markt te zetten als GT, niet als concurrent voor Aziatische exoten als de Nissan GT-R of Honda NSX. De auto staat op het GA-L platform van Toyota, waar de vijfde generatie Lexus LS ook op staat. Sterker nog, je zou de Lexus LS kunnen zien als de sedanversie van de LC (of vice verse, uiteraard).
Introductie Lexus LC
De auto wordt op de North American International Auto Show in 2016 gepresenteerd. De auto komt ook naar Nederland. Er is keuze uit een Lexus LC500 en LC500h. De gaafste is uiteraard de Lexus LC500. Deze is voorzien van een 5.0 V8 motor (de 2UR-GSE voor intimi). Deze motor is bijna identiek aan die van de Lexus RC-F coupé en GS-F sedan. Toch zijn er twee verschillen.
De motor is in de LC500 nog ietsje krachtiger. Een tweede verschil is dat de 500 voorzien is van een tientraps automaat. Deze drijft altijd de achterwielen aan. Het meest bijzondere aan deze motor is dat ‘ie nog atmosferisch is. De prestaties zijn niet meer dan redelijk voor het type auto. Van 0-100 km/u in 4,7 tellen en een topsnelheid van 250 km/u kun je onmogelijk sloom noemen, maar een beetje Audi S3 doet dat tegenwoordig ook.
Hybride Lexus LC
In Nederland is de Lexus LC500 vrij prijzig voor zijn prestaties, mede dankzij de op papier ietwat dorstige motor. Gelukkig is er ook een LC500h waarbij de ‘h’ staat voor hybride. In dit geval krijg je een 3.5 V6 met 300 pk en een elektromotor die 180 pk produceert. Nu kun je niet zomaar die twee getallen bij elkaar optellen: de benzinemotor en elektromotor leveren het vermogen niet op hetzelfde moment. Het maximum systeemvermogen bedraagt alsnog een riante 359 pk en het systeemkoppel is 500 Nm.
Qua prijs scheelt het wel aanzienlijk. Een Lexus LC met V8 is dik 165 mille, die LC500h die nauwelijks langzamer is met 125 mille alsnog onbetaalbaar, maar het scheelt wel flink. Wat ook aanzienlijk scheelt, is de prijs van de LC500 Convertible. De open versie arriveert drie jaar na de coupé. Dat de auto kwam is geen geheim, dat het zo lang duurde eigenlijk wel. De Lexus LC500 is alleen leverbaar als ‘500’, met de dikke V8 dus. Deze is weer een kleine 30 mille duurde dan de dichte versie. De open variant is wel wat trager. De motor levert enkele pk’s minder (464 pk in totaal) en het gewicht ligt met 2.010 kg precies 100 kg hoger dan de coupé.
Uiteraard is de auto geen succes in Nederland. Het is een vrij prijzige auto. Elk jaar worden er een handjevol van verkocht. De Lexus LC is echter niet alleen bedoeld om te dienen als commercieel succes, maar ook om aan te tonen waartoe de Japanners in staat zijn op het gebied van design, luxe en techniek.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Lexus LC.