De Lexus ES is een ruime, verstandige sedan met een luxe sausje.
De eerste Lexus was de LS, een grote sedan. Deze auto moest het opnemen tegen de Mercedes-Benz S-Klasse en consorten. In Nederland bleef het een tijdje bij de Lexus LS400, maar in de Verenigde Staten vond men het geen gezicht om één model in de showrooms te hebben staan. Speciaal om dat te voorkomen werd er heel snel een tweede model ontwikkeld: de Lexus ES. Deze stond tegelijk met de LS400 in de showroom.
Inhoudsopgave
Toyota Samy Prominent
Dat kon Lexus zo snel doen, omdat het eigenlijk geen Lexus was, maar een Toyota Samy Prominent. Dat was een iets sportievere en chiquere Camry. Een groot verschil was dat de Prominent een ‘hardtop’ was met vier franjeloze deuren en de Camry een reguliere sedan. Mocht je de Lexus ES veel vinden lijken op de Toyota Camry, dan klopt dat dus. De eerste generatie ES (de ‘V20)’) werd maar heel eventjes verkocht: van 1989 tot 1991. De basis van de ES250 was echter ouder.
Tweede generatie Lexus ES (XV10)
In 1991 was er een compleet nieuwe generatie Lexus ES, de ‘XV10’. In principe was deze auto een Amerikaanse versie van de Toyota Windom, wat op zijn beurt weer een chique/sportieve/exclusieve versie van de Toyota Camry was. Omdat de motor nu 500 cc groter was, heette het model de Lexus ES300.
De auto kwam niet naar Nederland. De Lexus ES300 werd onder de Lexus GS300 gepositioneerd. De GS was ietsje groter en ongeveer even ruim, maar was meer premium met achterwielaandrijving en zescilinder lijnmotoren. De ES300 was voorzien van voorwielaandrijving en een V6.
Derde generatie Lexus ES (XV20)
De derde generatie Lexus ES arriveerde in 1996. Het was wederom een luxe Camry met stijlloze deuren. Er was maar één motor: de 3.0 V6 met 200 pk, die de voorwielen aandreef via een automatische transmissie.
Wederom werd de auto als Toyota Windom verkocht in Japan, zij het met een kleinere 2.5 motor. In 1999 werd dit model gefacelift. Je kan het model herkennen aan de heldere koplampen. Xenon was optioneel zelfs mogelijk.
Vierde generatie Lexus ES (XV30)
In 2001 is het tijd voor de vierde generatie Lexus ES. In de tussentijd was de Lexus IS verschenen. Dat was een compacte premium-rivaal voor de Mercedes-Benz C-Klasse en BMW 3 Serie. Daardoor kon de Lexus ES iets groeien en hoger in de markt gezet worden. De styling van de derde generatie Lexus ES (XV30) is minder anoniem en vooral wat ronder. Aanvankelijk werd het model ES300 genoemd, maar in 2003 krijgt het model een facelift en een 3.3 V6, waardoor de naam verandert naar ES330.
Vijfde generatie Lexus ES (XV40)
Tijdens de Chicago Auto Show in 2006 wordt de vijfde generatie van de Lexus ES onthuld. In alle opzichten is het nieuwe model een stukje gegroeid. Leuk weetje: het is een op en top Japanse auto, maar het model werd niet verkocht op de thuismarkt. Er was ditmaal ook geen Toyota Windom. De motor groeide naar 3.5 liter, waardoor de auto ES350 genaamd werd.
De ES ‘XV40’ is standaard voorzien van een zestraps automaat. In 2009 krijgt de ES350 een bescheiden facelift. Groot nieuws is de Lexus ES240, de eerste Lexus met een viercilinder benzinemotor. In China was dit type al wat langer verkrijgbaar overigens.
Zesde generatie Lexus ES (XV60)
Lexus liet de generaties van de ES elkaar in rap tempo opvolgen. Japanners zijn daar erg consequent in. De nieuwe ES is overigens niet meer gebaseerd op de Camry, maar op de iets grotere Toyota Avalon. Voor het eerst is er een hybride variant, de ES300h. Deze heeft een viercilinder benzinemotor met elektromotor, gekoppeld aan een CVT.
In de VS kun je de auto verkrijgen als ES350 en ES300h, in China is een IS250 of IS300 ook mogelijk. Op de autobeurs in Shanghai wordt het faceliftmodel van deze generatie getoond. De Lexus ES heeft nu de enorme grille en meer opvallende styling. Vanaf dit moment wordt de Lexus ES gebouwd in de VS. Het is voor het eerst dat een Lexus niet uit Japan komt.
Lexus ES voor Nederland (XZ10)
Dan zijn we eindelijk aanbeland bij de Lexus ES van de ‘XZ10’-generatie. Dit model komt weer naar Europa en ook naar Nederland. De reden is minder leuk: de uitstekende GS, een achterwielaangedreven 5 Serie-concurrent wordt namelijk uit productie genomen. Er zat altijd wat overlap tussen de ES en GS. De ES was groter, ruimer en goedkoper. De GS moest hebben van de fraaie bouwkwaliteit, krachtigere motoren en achterwielaandrijving. Op sommige markten is er een ES200, ES250, ES260 (alleen een viercilinder) en een ES350 (met een zescilinder motor).
In Nederland maakt de Lexus ES300h zijn comeback. Qua hardware is het altijd de hybride-versie. Wel is er een enorme keuze qua uitvoeringen. Bij Lexus doen ze niet echt aan opties (zoals de Duitsers doen), maar meer aan pakketten c.q. versies. De instapper is de Business Line, het enige model dat niet is voorzien van lederen bekleding. Dat is wel standaard op de ES300h Luxury Line, naast Blind Spot Monitoring en stoelverwarming (en -ventilatie).
De Executive Line doet er een schepje bovenop met elektrische achterklep, fraaiere lederen bekleding, uitgebreid navigatiesysteem en LED-koplampen. Qua luxe is het topmodel de President Line, compleet met elektrisch bedienbare achterbank met verwarming en een Mark Levinson-geluidsinstallatie. De F Sport Premium is zoals de naam suggereert het sportieve model uit de range. In Nederland slaat het model niet echt aan. Er zijn er zo’n 250 van verkocht.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Lexus ES.