De Lexus CT200h is een luxe Auris Hybrid zoals een Audi A3 een luxe Golf is.
Voor een luxe merk is het maar altijd de vraag: tot hoever kun je je aanbod naar beneden uit blijven breiden? Welke merkwaarden dienen dan overeind gehouden te worden om als merk serieus genomen te worden? BMW was altijd ervan overtuigd dat achterwielaandrijving de enige oplossing was voor de 1 Serie, totdat men na twee generaties besloot de Einser te voorzien van voorwielaandrijving. De meeste klanten wisten het niet eens.
Inhoudsopgave
Compact en premium
Bij Lexus wilde ze die fout niet maken. Het merk is net als BMW, Mercedes, Audi, Jaguar en Volvo verregaand premium, maar niet heel onbereikbaar. Wel is het modelgamma bij Lexus iets compacter. Er waren destijds vier sedans (IS, ES, GS en LS), enkele cross-overs (RX, GX en LX) en een GT (SC). Om daar nu een kleine hatchback aan toe te voegen is wellicht een beetje vreemd. Echter, BMW (1 Serie) en Audi (A3) lieten zien dat er wel degelijk markt voor is.
Bij die laatste, de Audi A3, is de basis niet eens een Audi, maar een Volkswagen Golf. Maar omdat de auto erg fraai is afgewerkt en aangekleed (al dan optioneel) als een duurdere Audi, vindt de consument het geen probleem.
LF-Ch Compact Concept
Lexus pakte het min of meer hetzelfde aan. In 2009 lieten ze hun eerste C-segment concept wagen zien, de LF-Ch Compact Concept. Een fraaie hatchback: breed, laag en voorzien van een verstopte deurgrendel voor de achterste portieren.
Het daadwerkelijk productiemodel, de Lexus CT200h, was aanzienlijk minder spectaculair. De afdeling ‘bonenteller’ was er met een scheermes langs gegaan. Alle fraaie details (bumpers, centrale uitlaat, platte lampen en dergelijke) hebben het niet gered. Dat niet alleen, ook de verhoudingen waren totaal anders. Dat had te maken met de basis van de auto.
Lexus CT200h
De compacte Lexus werd op Salon van Genève in 2010 onthuld aan het grote publiek. De grootste reden voor de ietwat saaie vormgeving was het platform van de auto, de Lexus CT200h stond namelijk op het New MC-platform van Toyota. Op dat platform zijn onnoemelijk veel voorwielaangedreven Toyota’s en Lexussen ontwikkeld. Die CT200h leek nog het meest op ‘onze’ Toyota Auris of Toyota Prius.
Toyota Auris Hybrid
In principe is het exact het onderstel van de Toyota Auris, de Prius heeft namelijk een 10 centimeter grotere wielbasis. Die is bij de CT200h 2,60 meter. De lengte is 4,32 meter, de breedte 1,76 meter en de hoogte bedraagt 1,43 meter. De Lexus CT200h heeft altijd een ‘h’ in de naam en is dus altijd voorzien van een hybride aandrijflijn.
De benzinemotor is een 1.8 viercilinder die draait volgens de Atkinson-cycle. Deze wordt bijgestaan door een elektromotor, waardoor het totale systeemvermogen op 136 pk uitkomt. Het systeem koppel is 207 Nm. Exact dezelfde waarden als de Toyota Auris Hybrid of de Toyota Prius.
Afwijkend interieur Lexus CT200h
Naast het compleet andere uiterlijk, heeft de Lexus CT200h ook een afwijkend interieur. Dat was luxer, mooier afgewerkt en opgetrokken uit fraaiere materialen. De Lexus CT200h kwam in Nederland op de markt. Er was een naamloze basisinstapper, die nét geen 30 mille kostte. Daarnaast kon je kiezen uit een Business Line, Business Line Pro, F-Sport Line, Luxury Line en de First Edition. Later kwamen daar nog enkele uitvoeringen bij om de (met name) zakelijke rijder te verleiden tot een kiezen van een Lexus.
Geen windeieren
In de reclames werd er ook meer de nadruk gelegd op alle services van Lexus dan de auto zelf. Het heeft Lexus Nederland geen windeieren gelegd, want het model bleek direct erg populair. De auto viel namelijk in een gunstige bijtellingscategorie vanwege de beperkte uitstoot. In 2011 werden meer dan 2.500 van verkocht. Maar het kon nog gekker: in 2012 zette de importeur meer dan 3.500 stuks van deze Lexus weg.
Facelift Lexus CT200h
De Lexus CT200h kreeg in 2014 een facelift. Met name de neus was compleet anders. Lexus was in de tussentijd veranderd qua imago. Waar het merk eerst nog vrij anonieme auto’s bouwde, besloot Lexus het roer om te gooien.
Een van de kenmerken waarin je de nieuwe generatie Lexussen aan kon herkennen, was de nieuwe zogenaamde ‘Spindle Grille’, die van onder tot boven over de voorzijde loopt.
Tweede facelift Lexus CT200h
In 2017 wordt de CT200h nogmaals gefacelift. De vorm van de grille blijft gelijk, maar hij valt dankzij uitbundiger gebruik van chroom nog meer op. De achterzijde week nu ook iets meer af met andere achterlichten en achterbumper. In Nederland verscheen deze uitvoering in 2018. In 2018 was er een enorm aantal uitrustingsniveau’s mogelijk voor de CT200h. Deze werden in 2020 allemaal geschrapt van het leveringsprogramma.
Daarvoor in de plaats kwam de Business Line Pro, die dus weer terug van weggeweest was. Qua opties was er niet veel te kiezen: leren bekleding, een schuifdak, een paar setjes velgen en parkeersensoren rondom. Dat was het. Vanwege de populariteit van de kleine cross-overs is het nog maar de vraag of Lexus gaat werken aan C-segment hatchback. De Lexus UX250 heeft nu dat stukje markt overgenomen. Dat dat stiekem ook een onderhuids een Toyota is, laten we even achterwege.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Lexus CT200h.