De Land Rover Discovery Sport is de opvolger van de Freelander en de kleinste Discovery tot nu toe.
Britse merken zijn over het algemeen veelgeplaagd. Het is bijna altijd hetzelfde liedje. De ingenieurs hebben enorme plannen en zijn zeer inventief. Er is net iets te weinig geld voor ontwikkeling, wat zich uit in kwalitatief ‘bijzondere’ auto’s. Als het rijdt, rijdt het geweldig. Britse auto’s zien er verder geweldig fraai uit en zijn ondanks hun luxe en uitstraling niet zo fout als een Duitse auto kan zijn.
Over het algemeen zien we Britse nichemarkten wel overleven, maar de tijd dat er in het Verenigd Koninkrijk middenklassers werd gemaakt, ligt inmiddels alweer een tijdje achter ons. Naast lichte sportwagens, luxe limousines en grandioze GT’s heeft Engeland nog een troef: Land Rovers. Ondanks dat Rover in de jaren ’90 onderuit ging, deed Land Rover goede zaken. Naast een luxe Range Rover, stoere Defender en doelmatige Discovery, was daar in 1997 de Freelander.
Inhoudsopgave
Freelander
De eerste generatie Freelander werd verkocht van 1997 tot 2006. Het was een enorm succes. In tegenstelling tot de andere Land Rovers van die periode, had de Freelander geen ladderchassis, maar een zelfdragend chassis. De tweede generatie Freelander arriveerde in 2006. De auto werd gebouwd op het EUCD-platform waar ook de Ford Mondeo op stond. De zescilinder kwam zelfs van Volvo. Logisch, want Land Rover en Volvo behoorde beide tot de Premier Auto Group van Ford. Schokkend: in 2011 verscheen er van de Freelander een model met enkel en alleen voorwielaandrijving.
Land Rover Discovery Sport
In 2014 wordt de Freelander opgevolgd door de Land Rover Discovery Sport. Het platform is stiekem een doorontwikkeling van het Ford-platform. Een compleet nieuw platform ontwerpen is zeer prijzig. De Discovery Sport heeft overigens niet veel te maken met de Discovery (in technische zin). Het is voornamelijk om zo twee ‘lijnen’ in de range te hebben. Dus enerzijds is er de Range Rover-lijn met de Range Rover, Sport, Velar en Evoque. Anderzijds is er een iets minder chique lijn met de Discovery en Discovery Sport.
Nederland
De Land Rover Discovery Sport komt ook in Nederland op de markt. Je kan kiezen uit verstandige diesels of iets minder verstandige diesels (qua verbruik althans). De instap-benzine motor levert namelijk al 240 pk. Er is wederom een voorwielaangedreven Land Rover, de eD4. Een stage hoger staat de TD4 met 150 pk en een SD4 met 190 pk.
Later komt er nog een 290 pk sterke viercilinder bij en een 240 pk sterke benzinemotor. Qua uitrusting kun je een hoop kanten op. De ’S’ is vrij sober, maar een ‘SE’, ‘HSE’ en ‘HSE Luxury’ zijn ook leverbaar. Met name met de luxere uitvoeringen en dikkere motoren is het verschil met de Range Rover Evoque niet meer zo heel erg groot.
Verkoopcijfers Land Rover Discovery Sport
De Evoque is sowieso een plaag voor de Discovery Sport. De Land Rover Freelander was een groot succes. In Nederland is het de op een na meest populaire Land Rover. De Range Rover is de meest verkocht Land Rover, maar die heeft ook sinds 1970 de tijd om te werken aan die titel. De Freelander heeft het in een paar jaar (1997 tot 2014) moeten doen.
Inmiddels staat de teller voor de Discovery Sport op ruim 2.000 exemplaren in Nederland. Zeker in het begin verkocht de Discovery Sport niet verkeerd (meer dan 425 stuks in 2015, meer dan 660 stuks in 2016 en meer dan 600 in 2017). Echter, daarna daalt de belangstelling en dalen de cijfers. Een zelfde beeld zien we ook bij de Range Rover Evoque, maar dat model weet de schade beter te beperken.
Tweede generatie Land Rover Discovery Sport
In 2019 word de Land Rover Discovery Sport helemaal vernieuwd. Qua uiterlijk lijkt het te gaan om een facelift, maar niets is minder waar. De Land Rover Discovery Sport staat namelijk op een compleet ander platform. De auto deelt veel techniek met de Range Rover Evoque. Wederom is er keuze uit twee potentie benzinemotoren: een P200 en een P250 met respectievelijk 200 en 250 pk.
Dieselen kan vanaf de D150, alhoewel die al in 2020 weer geschrapt wordt. Vanaf dat moment is de D165 de instapper. Hetzelfde geldt voor de D180, die in 2020 vervangen word door de D200. De D240 wordt eveneens geschrapt, maar krijg geen opvolger.
Plug-in hybride
Dat komt voornamelijk omdat dure diesels minder in trek zijn. Voorheen waren deze nog populair voor de zakelijke markt. In plaats daarvan is er wel een P300e PHEV. Dit is de plug-in hybride met maar liefst 300 pk. Een combinatie van een 1.5 driecilinder en elektrische motor zorgen gezamenlijk voor 300 pk. De prestaties op papier zijn uitstekend, evenals het verbruik.
Het valt nog te bezien hoe het in de praktijk blijkt te zijn. Echt zakelijke voordelen zijn er niet meer, maar een half tarief qua wegenbelasting is mooi meegenomen. Ook is het wel prettig dat je bij de aanschaf relatief weinig CO2-taks betaalt, dus je krijgt meer Land Rover voor je geld.