De Land Rover Discovery is de mix van alle andere Land Rovers bij elkaar. Dat was eerst zijn kracht, later de zwakte van het model.
De ‘Land Rover’ was aanvankelijk eerst een terreinwagen gebouwd door Rover. Pas later had men het lumineuze idee om de range uit te breiden met meer modellen. Weinig merken hebben namelijk zo’n duidelijke identiteit als Land Rover. Met de Range Rover verbrede Land Rover het spectrum. Tegelijkertijd creëerde de Britten daarmee meteen een goed. De Range Rover was bijna de eerste in zijn soort. De Jeep Wagoneer was net even wat eerder.
Inhoudsopgave
Ruimte
Met een ‘Land Rover’ enerzijds en een ‘Range Rover’ anderzijds was het eenvoudig om te zijn waar er nog ruimte was: tussen die twee modellen in. Ondanks dat de Range Rover al een tijdje was, kwam de Discovery pas in 1989 op de markt. In technisch opzicht, leek de Discovery meer op de Range Rover dan op de Defender. Het ladderchassis, de ophanging en een gedeelte van de aandrijflijn kwamen overeen. Er waren ook een paar verschillen. De Land Rover Discovery had een ander uiterlijk.
Ook waren de meeste motoren wat eenvoudiger en was de aankleding aanzienlijk soberder. Nog een verschil was dat je de Discovery enkel en alleen als driedeurs kon krijgen. Althans, in het eerste jaar. Toen kwam namelijk de vijfdeurs Discovery die ietsje duurder was. De achterklep van de Discovery open zijwaarts, terwijl de Range Rover de kenmerkende split-tailagate heeft. Daarnaast was het mogelijk om de Discovery uit te rusten met niet 5, maar zeven zitplaatsen. Naast twee voorstellen en een driezits bank, waren er twee stoeltjes achterin, 90 graden gedraaid.
1 op 6,4
In Nederland was de Land Rover Discovery te verkrijgen met een viercilinder diesel (2 liter) of een V8 benzinemotor (3.5 liter). Beide waren gekoppeld aan een handbak, vierwielaandrijving was (uiteraard) standaard. Qua prestaties stelde het niet veel voor, zelfs de Disvoer V8i deed 13,7 tellen om de 100 km/u te halen, terwijl de fabrieksopgave destijds 1 op 6,4 was volgens de NEDC. Goede oude tijd. In 1992 werd de eerste wijziging doorgevoerd: het knalblauwe interieur was nu beige en de stickers werden verwijderd. Tevens kwam er een bedrijfswagen versie. In 1994 werd de auto andermaal iets strakgetrokken.
Discovery Series II
In 1998 staat de Series II klaar om het stokje over te nemen. De auto lijkt letterlijk dezelfde auto te zijn. Volgens Land Rover zijn de verschillen enorm en krijgt de auto zelfs een nieuwe fabriekscode (L318). Wel is het nieuwe model aanzienlijk langer. Ook in het interieur zijn er veel wijzigingen. De basis is overigens gewoon nog altijd het eerste model, maar dan een evolutie-versie ervan. Er is keuze uit een 3.9 V8 (die nu 4.0 heet) of een TD5, een vijfcilinder diesel. Ook van deze versie komt een facelift: hiermee moet het model in de pas lopen met de net geïntroduceerde L322-generatie van de Range Rover.
Land Rover Discovery L319
Een compleet nieuwe Discovery verschijnt in 2004. De L319 is het resultaat van een enorm eisenpakket. De Discovery moest de familie-vriendelijke Land Rover zijn. Dus ruim, doelmatig en met voldoende comfort. De technische basis is het IGB, ofwel een Integrated Body Frame. In principe combineert dit chassis een zelfdragende monocoque met een ladderchassis.
In principe heeft de Discovery dus eigenlijk twee chassis’. Dat zorgt ervoor dat de Discovery enorm zwaar is. Er zijn twee motoren leverbaar in Nederland, een 2.7 TDV6 dieselmotor met 190 pk en 440 Nm, of een 4.4 liter V8 benzine met precies 300 pk. De V6 is zelfs leverbaar met een handbak, maar bijna alle Discovery’s hadden een zestraps automaat. Dit model is in Nederland een bescheiden succesje. In 2005 worden er 545 van verkocht, een record voor dit type Land Rover.
Facelift Land Rover Discovery 319
In 2009 wordt het model voorzien van een facelift. Het originele ontwerp met veel zichtbare plastic onderdelen voor de bumpers, zijstrips, handgrepen, mailing, wielkasten zijn nu allemaal in kleur gespoten. Het model zit er minder doelmatig uit en is juist wat chiquer. Precies: meer als een Range Rover. Heel even word de 2.7 diesel nog geleverd, maar deze wordt in 2010 vervangen door een 3.0 TDV6. Tevens wordt er een sterkere SDV6 biturbodiesel aan de range toegevoegd.
Ook wordt dan de 5.0 V8 (388 pk) leverbaar. In 2013 wordt het model andermaal gefacelift. Het doelmatige karakter wordt nog wat minder. Alleen de instapper, de TDV6 E is nog een ‘echte’ Discovery, de rest begint erg luxe als een Range Rover te worden. De 5.0 V8 wordt vervangen door een V6 met de mechanische compressor uit de Jaguar F-Type.
Geheel nieuwe generatie Land Rover Discovery
Een compleet nieuwe Discovery verschijnt in 2016. Waar Land Rover altijd een perfecte mix tussen doelmatigheid, familievriendelijkheid, luxe en terreinkwaliteiten bood, gaat het merk helemaal onderuit met de vierde generatie (dat eigenlijk pas de derde generatie is). Qua motoren is de keuze groter dan ooit. Er is een 2.0 turbodiesel en een 2.0 biturbodiesel. Ook de V6 is naar keuze leverbaar met een enkele of dubbele turbo. De viercilinder benzinemotor soort ook terug, evenals een een 3.0 V6 met mechanische compressor.
Geen Range Rover
Het grote probleem is dat de Discovery nu eigenlijk een soort Range Rover is geworden, zonder het luxe en dure imago. In de tussentijd is er een complete Range Rover modellijn met en ‘echte’ Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar en Range Rover Evoque. De Discovery wordt de andere modellijn, met een Discovery Sport, dat in feite gewoon de opvolger is van de Freelander. Beide modellen hebben het overigens erg lastig om te concurreren met hun luxe broertjes.
SUV
Dat wil niet zeggen dat de laatste Land Rover Discovery een slechte auto is. Integendeel. De auto is namelijk iets hoger dan de Range Rovers en een stukje soberder en praktischer. Net als de Volvo XC90 en Volkswagen Touareg kun je wel genieten van alle luxe, ruimte en praktisch gemak, zonder dat je in een statement rondrijdt. De benzine V6 wordt in Nederland in 2018 geschrapt. Ook de V6 met enkele turbo is dan niet meer leverbaar. Qua verkoopcijfers wil het alsnog niet vlotten in Nederland. Ondanks dat het voor Amerikanen een ‘medium-sized’ SUV is, is het in Nederland een vrachtwagen van 2.200 kilogram.