Over de Land Rover Defender kunnen we een boek schrijven. Dat moeten we maar eens doen. Maar eerst een artikel.
De Land Rover Defender is een van de auto’s die het langste in productie is geweest. Althans, de auto, de naam ‘Defender’ kwam pas veel en veel later. De uiteindelijke voorvader is de ‘Land Rover’. De merknaam was eerst de typenaam. De auto werd door Rover ontwikkeld. Na de Tweede Wereldoorlog was er minder vraag naar luxeauto’s en juist wel naar auto’s waarmee je daadwerkelijk kunt werken. De inspiratie kwam uiteraard en overduidelijk van de Willys Jeep. De invulling van het concept was echter wel origineel. Het idee was dat de boeren de auto konden overwegen in plaats van een lichte tractor.
Inhoudsopgave
Series I, II en III
De Land Rover ‘Series I’ kwam in 1948 op de markt. De basislijnen van wat wij later zouden herkennen als Defender waren al zichtbaar. Qua opbouw en chassis was er veel mogelijk. Stationwagons, hardtop, soft-top, legervoertuig, bedrijfswagens: met de Land Rover Series I kon je alle kanten op. Bij de Series II wist men dat de auto in trek was. Voor het eerst bemoeide de styling afdeling zich er ook mee. Het resultaat is de zeer kenmerkende schouderlijn aan de zijkant. Wederom was er keuze uit benzine of diesel en een korte/lange versie en zelfs een pick-up.
De Series II was qua uiterlijk een heel erg milde upgrade, met voornamelijk technische upgrades. Toch liep dit model mee van 1961 tot 1971. In 1968 werd de 600.000e Land Rover gebouwd. Meer dan het overgrote deel van dat aantal was bedoeld voor de export. Met name in gebieden waar verharde wegen wat zeldzamer zijn, werd de Land Rover een begrip. De Series III zette deze traditie voort in in 1971. Het meest opvallende aan de Series III was dat de koplampen verhuisden van de grille naar de voorschermen. Ook werd voor het eerst een V8 leverbaar.
Land Rover 90 & 110
Deze 3 series kregen enkel de naam ‘Land Rover’ en dan de typenaam (Series plus de toevoeging). In 1983 veranderde dat. Inmiddels was de Land Rover Range Rover namelijk ook een begrip en de Land Rover Discovery stond in de steigers. Dus in plaats van de Land Rover Series IV zagen de Land Rovers 90 en 110 het levenslicht. De cijfers verwezen naar de wielbasis (90 inch of 110 inch).
Het uiterlijk was andermaal nauwelijks gewijzigd. Wel waren er veel technische wijzigingen als schroefveren voor meer comfort, nieuw interieur met meer ‘comfort’, een nieuwe AWD systeem en nieuwe motoren. Een langere versie (de 127) volgde, deze versie werd vaak gebruikt voor speciale opbouw voor ambulances, brandweer of bedrijfswagens.
Land Rover Defender
In 1990 werd dan eindelijk de naam Land Rover Defender geïntroduceerd. Uiteraard waren er wel cosmetische verschillen, maar deze werden tot een minimum beperkt. Zeker voor de buitenwereld. De auto was inmiddels al een icoon en teveel wijzigingen zou de fans tegen het zere been schoppen. Jeep hanteerde een zelfde soort strategie met de Wrangler. De V8 kreeg wat meer pit, maar werd in 1994 van de markt gehaald. De TDI motoren deden hun intrede. Deze werden in 1998 vervangen door de vijfcilinder TD5.
Facelift Land Rover Defender
In 2007 werd de Defender rigoureus aangepakt. Dat kon je uiteraard nauwelijks zien aan de buitenkant. De vijfcilinder motor werd vervangen door de Duratorq-diesel van Ford. Het grootste verschil van de 2007 Defender kon je zien aan het interieur. Dat was inmiddels al behoorlijk gedateerd (de laatste interieur-wijziging was in 1983). Het was een combinatie van Discovery 3 en Ford Transit onderdelen. Die Ford-onderdelen waren geen toeval: dat was toen de eigenaar van Land Rover. In 2012 werd de laatste facelift doorgevoerd. Het was duidelijk dat het model op zijn laatste benen liep. In 2016 liep de laatste Defender van de band.
Land Rover Defender Works V8
De DC100-concept moest een voorbode zijn voor het nieuwe model. Inmiddels was Land Rover niet meer van Ford, maar viel het onder de vleugels van het Indiase Tata, samen met Jaguar. De DC100 viel redelijk goed in de smaak, maar niet bij de die hard Defender-fans. Voor hen kwam er in 2018 een Works V8 Anniversary Edition, met een 5.0 achtcilinder met 405 pk. Hiervoor werden 150 oude Land Rover Defenders opgeofferd voor het goede doel. In feite waren het restomods.
Land Rover Defender L663
De nieuwe Defender wordt geïntroduceerd in 2019 op de IAA in Frankfurt. In vergelijking met de DC100 vind Land Rover een geslaagde middenweg tussen vernieuwing en traditie. In technisch opzicht is de Defender veel moderner. Het chassis was nu een zelfdragende monocoque in plaats van een koetswerk op een ladderchassis. Net als voorheen is er een korte en lange versie.
Hoewel de Defender luxueuzer is dan ooit, is het alsnog de meest doelmatige en sobere Land Rover. Ook is er veel meer keuze dan voorheen. Qua motoren bijvoorbeeld. Er is keuze uit een P300 (een 300 pk sterke 2.0 benzine), P400 (een 3.0 zes-in-lijn met 400 pk) en een P400e (de motor uit de P300 met een elektromotor).
Ook zijn er diverse diesels. In 2020 worden er diverse zes-in-lijn motoren aan het gamma toegevoegd. Ondanks alle moderne techniek, stoot de de auto vanwege het gewicht (zo’n twee ton) en de sterke motoren veel CO2-uit, waardoor de auto lastiger te verkopen is. Belangrijk voor Nederland zijn de bedrijfswagen-uitvoeringen en de hybrides. Minder belangrijk voor Nederland, maar wel heel leuk is de Defender V8. Die heeft een 5,0 liter supercharged V8 met 525 pk.
Ook qua uitvoeringen kun je alle kanten op. De traditionele Defender-fans kunnen kiezen voor de standaard uitvoeringen met stalen wielen en stoffen bekleding, maar superluxe uitrusting is ook mogelijk. Er in eerste instantie de keuze uit twee formaten: de Defender 90 met korte wielbasis en de Defender 110 met lange wielbasis. In 2022 komt daar een derde variant bij: de Defender 130. De is nog eens 34 centimeter langer dan de 110. Daarmee is er ruimte ontstaan voor een derde zitrij, die plaats biedt aan 3 personen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Land Rover Defender.