Het Britse merk Land Rover combineert al jaren terreinvaardigheid met stijl en tegenwoordig ook steeds meer luxe. Land Rover vormt samen met Jaguar de holding JLR (Jaguar Land Rover). Land Rover is zelf weer onderverdeeld in drie submerken: Discovery, Range Rover en Defender.
Land Rover nieuws
-
Jaguar Land Rover aangeklaagd om frustrerend probleem
Lees meer -
Mansory vergeet de nieuwe Range Rover Sport lelijk te maken
Lees meer -
Een Rolls van €1.045.870 en meer leuke Britten op vers kenteken
Lees meer
Land Rover videos
Inhoudsopgave
Eerste Land Rover
Soms wordt een model dusdanig sterk dat het een eigen merk is. Er zijn voldoende voorbeelden te noemen waarbij een model van een merk uitgroeide tot een eigen merk. Denk aan Mini of Jeep bijvoorbeeld. Land Rover is ook zo’n merk. Het ‘merk’ werd opgericht in 1948. Na de Tweede Wereldoorlog was er behoefte aan eenvoudig transport waarmee je overal kon gaan en staan. Destijds was Land Rover nog gewoon onderdeel van Rover.
De eerste Land Rover was zowel de merknaam als de typenaam. Dit was jarenlang het geval. Later werden de modellen via ‘Series’ uit elkaar gehouden. Pas in 1983 kregen ze een ‘officiële’ naam: 90 en 110. Weer later, in de jaren ’90, kregen ze de naam Defender. Deze serie terreinauto’s is nauw aan elkaar verwant. De Defender is geproduceerd van 1948 tot 2016. In die periode is er een hoop veranderd aan de auto.
Range Rover
In 1970 arriveerde er een tweede model: de Range Rover. De originele Land Rover was populair, maar ook erg basaal en bijna agricultureel te noemen. Qua comfort was er niet veel te beleven. Dat werd met de Range Rover rechtgezet. Zowel qua rijkwaliteiten als qua luxe aan boord was het een zeer voorname auto. Natuurlijk is alles relatief, een Range Rover had in de jaren ’70 standaard drie deuren, stoffen bekleding en geen airco aan boord. Tot 1978 was Land Rover eigenlijk een submerk onder de Rover-vlag. Vanaf 1978 was Land Rover een apart merk in de British Leyland groep. Je kan deze modellen eenvoudig uit elkaar halen. Land Rovers uit de Rover periode hebben een badge met ‘Land-Rover’, daarna werd het ‘Land Rover’, zonder streepje dus.
Land Rover Discovery
In 1989 arriveerde het derde model van Land Rover: de Discovery. Dit model vulde het gapende gat tussen de Land Rover 90/110 en de Range Rover. Ondanks dat de 90/110-modellen iets geciviliseerder werden, bleven het rauwe werkpaarden. De Range Rover werd vrij succesvol, maar ook erg prijzig en luxe. De basis van de Discovery is dezelfde als die van de Range Rover. Steker nog, om geld te besparen zijn zelfs de deurpanelen identiek. De Discovery is in eerste instantie leverbaar als driedeurs. Een vijfdeurs volgt later.
BMW
In 1994 neemt BMW de Rover Group onder waaronder Land Rover ook valt. Rond deze periode wordt de tweede generatie Range Rover (P38) op de markt gebracht. Dit model is groter, luxer en prestigieuzer. Het verschil is dermate groot dat het uitgaande model nog even als Range Rover Classic in de aanbieding blijft. De eerste BMW-techniek die we vinden is ook in de Range Rover: een zescilinder dieselmotor die we ook kennen uit de BMW 725tds.
Een van de meest belangrijke toevoegingen is in 1997, wanneer de Freelander wordt geïntroduceerd. De relatie tussen BMW en Rover is niet al te denderend en met name de Rover-modellen beginnen wat verouderd te raken, maar de Freelander is een hit. Het is de eerste Land Rover met een zelfdragend koetswerk. Hiermee is het niet de beste terreinwagen, maar zijn de manieren op de geasfalteerde weg een stuk prettiger. Daarnaast is de Freelander betaalbaarder en interessant voor een grotere groep kopers.
Ford
Dan breekt er een bijzondere periode aan. BMW en Land Rover zijn namelijk bezig de meest ultieme Range Rover aller tijden te ontwikkelen. Het project moet een soort Rolls-Royce voor het terrein worden. Echter, aan het einde van de ontwikkeling is BMW he-le-maal klaar met Rover. In plaats van een keurige verstandhouding is het een drama aan het worden. BMW trekt zich terug en doet de merken van de hand. Dat doen de Duitsers wel slim: MG en Rover gaan naar de Phoenix Group voor 10 pond, maar Land Rover wordt voor 1,8 miljard pond aan Ford verkocht.
Ford haast zich om zo snel mogelijk de derde generatie Range Rover op de markt te brengen. Iets wat uitstekend lukt. In eerste instantie heeft deze auto nog BMW-motoren (4.4 V8 en 2.9 zescilinder diesel). Later worden het Ford- en Jaguar-motoren. Onder Ford wordt het gamma snel vernieuwd. De intussen zwaar verouderde Discovery is aan vervanging toe. De Discovery 3 (LR3 in de VS) heeft een bijzonder bodemplaat. De auto heeft een zelfdragende carrosserie op een ladderchassis. Dit zorgt ervoor dat de Discovery uitstekend in het terrein uit de voeten kan én op asfalt welgemanierd is. Het nadeel is het enorme gewicht. Dat weerhoudt de klanten er niet van er eentje te kopen.
Range Rover Sport
Sterker nog: op het chassis van de Discovery lanceert Land Rover een model tussen de Discovery en Range Rover in: de Range Rover Sport. Deze auto staat op een ingekort chassis van de Disco en heeft de uiterlijke kenmerken van een Range Rover, maar dan iets sportiever. Met deze auto heeft Land Rover een concurrent voor sportieve SUV’s als de Porsche Cayenne en BMW X5. Het topmodel is de ‘Supercharged’. Deze is herkenbare aan de aluminium-kleurige grille (in plaats van donkergrijs) en de 20” Range Stormer-velgen. De motor is een 4.2 V8 met supercharger uit de Jaguar XJR. De compleet nieuwe Freelander staat op hetzelfde platform als een Ford Mondeo en Volvo V70.
Jaguar Land Rover naar Tata
In 2007 is Ford alweer klaar met Land Rover. De Amerikaanse gigant zit aan de vooravond van een enorme financiële recessie en ontdoet zich van luxemerken als Aston Martin, Volvo, Jaguar en Land Rover. Die laatste twee worden door het Indiase Tata Motors overgenomen. Op basis van de Freelander II wordt in 2011 de Range Rover Evoque op de markt gebracht. Het is de kleinste Range Rover ooit gebouwd. Dit segment is echter dermate hip, dat de marges groot zijn, evenals de aantallen.
In 2012 komt de vierde generatie Range Rover op de markt. Wederom verzet deze auto maatstaven. Het is nog altijd de ultieme luxe off-roader, alhoewel de auto meer op het asfalt is afgestemd. De auto staat niet meer op een ladderchassis. De monocoque is nu geheel van aluminium. Daarmee is de Range Rover aanzienlijk lichter dan voorheen. De Range Rover Sport volgt in enkele jaren later en krijgt ook een zelfdragend chassis en aluminium koetswerk.
Nieuwe Defender
Tata heeft goede zaken gedaan door Land Rover aan trekken, want cross-overs en SUV’s worden alsmaar populairder. Reden te meer om het gamma uit te breiden. De Freelander wordt in 2015 de Discovery Sport. Op deze wijze is er een lijn met Discovery-modellen en Range Rover-modellen. Naast de gewone Range Rover, de Sport en de Evoque, komt in 2017 daar de Range Rover Velar. Dit model is gebaseerd op de Jaguar F-Pace en zit tussen de Evoque en Sport in. In 2020 is er echter het allergrootste nieuws: er is eindelijk een nieuwe Defender. Ook deze staat op een zelfdragend chassis, niet op ladderchassis. Wel heeft Land Rover geprobeerd de auto zo praktisch en terreinwaardig mogelijk te maken.