De Lamborghini Huracán is de betaalbare baby Lambo.
In principe is de overname door Audi het beste wat Lamborghini is overkomen. De Italiaanse sportwagenbouwer had het zwaar in de jaren ’90. De Diablo was een iconische auto, maar verkocht vrij moeizaam. De concurrentie was hevig en de financiële crisis had net zijn schade aangericht. De Murcielago was grotendeels ontwikkeld voordat Audi kwam, maar de beste stap was de Gallardo, een kleinere Lamborghini met een V10.
Inhoudsopgave
Gallardo
De auto concurreerde met Ferrari’s en de snellere Porsches. Een veel lucratiever gedeelte van de markt dan alleen een enorme V12 supercar. De Gallardo was redelijk bruikbaar dankzij normale deuren, relatief normale dimensies en een redelijk dociel karakter als het moest. De Gallardo sloeg ook aan bij de klanten, want het werd de populairste Lamborghini aller tijden. Het enige dat je de Gallardo kan verwijten is dat de auto net te lang op de markt is geweest. De auto arriveerde in 2013 en tien jaar later was het model behoorlijk op leeftijd geraakt.
Introductie Lamborghini Huracán
Gelukkig stond op de Salon van Genève in 2014 de opvolger klaar, de Lamborghini Huracán LP610-4. Betreft die naamgeving achter Huracán, LP betekent Longitudinale Posteriore, wat slaat op het feit dat de motor in lengte is geplaatst, 610 staat voor het aantal paardenkrachten en 4 voor het aantal aangedreven wielen.
Verschillen met de Gallardo
De Lamborghini Huracán was met 4,46 meter wel een stukje gegroeid ten opzichte van de Gallardo, die slechts 4,34 meter lang was. De Huracán is met 1,92 meter ook 2 centimeter breder dan zijn voorganger. De hoogte is met 1,17 meter exact gelijk. De wielbasis groeide van 2,56 meter naar 2,62 meter.
Net als zijn voorganger is de Huracán ook voorzien van een 5.2 liter V10 motor. In de baby-lambo is de motor goed voor 610 pk bij 8.250 toeren en 560 Nm bij 6.500 toeren. Dat is meteen het USP van de auto in zijn klasse: meer cilinders (10 in plaats van 8 of 6) en géén turbo’s. Het zorgt ervoor dat de Huracán sowieso de best klinkende supercar is in zijn klasse. Net als de Gallardo heeft de Huracán ook vierwielaandrijving. Het systeem is dusdanig dat de auto reageert en rijdt als een achterwielaandrijver, maar de voorwielen springen bij als de achterwielen te weinig grip hebben.
Transmissie
Een groot verschil met zijn voorganger is echter de transmissie. De Gallardo kon je destijds krijgen met een handgeschakelde zesbak of een gerobotiseerde zesbak, die Lamborghini E-Gear noemt. Dit systeem is niet zo vreselijk als sommige internet-verhalen doen geloven, maar naarmate de jaren vorderde was het wel duidelijk dat het systeem aan het verouderen was.
Zeker omdat de Audi R8, een beetje het zustermodel van de Gallardo, op het laatst een nieuwe transmissie kreeg, de S Tronic. De Huracán heeft in principe die bak. Het is een automaat met dubbele koppeling en zeven voorwaartse verzetten. De Huracán is ook ietsje sneller dan zijn voorganger: van 0-100 km/u sprinten duurt 3,2 seconden. De topsnelheid is gelijk gebleven met 325 km/u.
Lamborghini Huracán Spyder
Net als met de Gallardo kwam de Huracán er ook in enorm veel verschillende uitvoeringen en smaakjes. De eerste uitbreiding is de Lamborghini Huracán LP610-4 Spyder. Dit is de versie met open dak. Dankzij enkele verstevigingen in het chassis is deze versie zo’n 120 kg zwaarder en daardoor iets trager, maar het verschil is alsnog minimaal. Je hoort de V10 zo wel veel beter. Tevens verschijnt er een nieuwe instapper, de Huracán LP580-2. Deze heeft minder vermogen, minder koppel, minder aangedreven wielen en minder gewicht. Volgens Lamborghini zijn de prestaties ook minder goed. Desondanks is het de versie waar de puristen erg blij mee zijn. In 2016 verschijnt er ook een open variant van de LP580-2.
Lamborghini Huracán Performante
De meest brute versie is de Huracán LP640-4 Performante. Deze versie is ruiger en intenser. De motor is nu opgefokt tot 640 pk (nog altijd atmosferisch), terwijl het gewicht iets is gedaald. Daarnaast is de auto rijkelijk voorzien van carbon aerodynamische upgrades. In totaal heeft Lamborghini zo’n 40 kilogram kunnen besparen aan gewicht. Een open versie van de Performante, de Huracán Performance LP640-4 Spyder, volgt in 2018.
Facelift Lamborghini Huracán
In 2019 wordt de Lamborghini Huracán gefacelift. Op typisch Italiaanse wijze wordt de auto nog wat fraaier. De uitlaten achter staan nu een stuk hoger en meer ‘in het midden’. De voorbumper is een stuk dramatischer vormgegeven. Standaard heb je nu de motor uit de Performante, dus je hebt 640 pk onder de kap. Ditmaal zie je dat niet terug in de naamgeving. De Huracán Evo is de naam, volgens Lamborghini was LP640-4 te lastig om te begrijpen voor velen. Een Huracán Evo Spyder volgt een paar maanden later en is nu slechts 100 kilogram zwaarder.
Een versie met achterwielaandrijving komt in 2020 onder de naam Huracán EVO RWD. Deze heeft nu 610 pk, 30 meer dan voorheen. Een open versie volgt wederom iets later.
Super Trofeo Omologato
Van de facelift komt ook weer een hardcore versie genaamd. STO, wat staat voor Super Trofeo Omologato. Het is de opvolger van de Performante en is nog extremer. Waar de Performante vierwielaandrijving heeft, moet de in 2021 voorgestelde STO al het vermogen verdelen over de achterste twee wielen.
De Lamborghini Huracán STO levert 640 pk uit de atmosferische V10. De STO heeft een behoorlijk agressief uiterlijk en een pittige vleugel. Er zijn veel overeenkomsten met de Super Trofeo, de officiële raceversie van de Huracán.
Technica
In 2022 verschijnt er nog een nieuwe variant genaamd Technica. Het model vult het gat tussen de EVO en de STO. Niet zo ‘braaf’ als de EVO, maar ook niet zo extreem als de Super Trofeo Omologato. De Technica sluit een compromis.
Net als de STO, beschikt de Technica over 640 pk en achterwielaandrijving. En het is echt een rappe machine. 0-100 is in 3,2 seconden gedaan. De acceleratie van 0 naar 200 km/u is met 9,1 seconden minstens zo indrukwekkend. De topsnelheid ligt op 325 km/u.
Sterrato
Lamborghini is op dreef met het uitbrengen van varianten op de Huracán. In het najaar van 2022 verschijnt de Sterrato. Misschien wel de meest opvallende variant tot op heden. De Huracán Sterrato is namelijk een offroad uitvoering op de V10 supercar van Lamborghini.
Kijk alleen al naar het model en je ziet dat dit geen gewone Huracán betreft. De auto is verhoogd, voorzien van extra verlichting, zwarte bumpers en zelfs dakrails (!). Wat uiteraard goed past bij een auto zoals deze is dat de Sterrato is uitgerust met vierwielaandrijving.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Lamborghini Huracán.