Koddig, aandoenlijk en schattig. De Lamborghini Gallardo was de wedergeboorte van de baby-Lambo.
Ferrari’s heb je altijd in alle soorten in maten gehad, bij een Lamborghini denk je onwillekeurig altijd aan een lage, brede supersportwagen met een epische twaalfcilinder in het vooronder. Dat is natuurlijk niet helemaal correct. De eerste Lamborghini’s waren stijlvolle GT’s, ze hebben ooit de Jalpa en Silhouette gebouwd en met de LM002 waren ze een van de eerste met de power-SUV zoals we deze min of meer vandaag kennen.
Inhoudsopgave
Baby-lambo’s
Met de Jalpa, Urracco en Silhouette had Lamborghini een kleinere en betaalbaarder sportwagen in de aanbieding. Die kleinere Lamborghini’s had het merk niet eens windeieren gelegd. Deze V8 modellen konden concurreren met de V8-Ferrari’s, die met de 308 en 328 modellen uitstekende zaken deden. In de jaren ’80 en ’90 was Lamborghini voornamelijk gefocust op de Countach en de Diablo: hun twaalfcilinder slagschepen. In de jaren ’90 toonde het merk de Calá Concept van ItalDesign: een kleinere sportwagen met V10-motor.
Lamborghini Gallardo
Toen Audi de boel had overgenomen in 1999 werd dat project tot leven geblazen, maar dan op een andere wijze. In plaats van een kleine Lamborghini, werd de Audi als een ‘Audi’ ontwikkeld. Net als de Audi A8 kreeg de kleine Lamborghini een aluminium spaceframe en vierwielaandrijving. Qua motor, elektronica, interieur en bouwkwaliteit moest de auto meer een Audi zijn. Het resultaat stond op de Salon van Genève in 2003: de Lamborghini Gallardo.
Aan de voorzijde deed de Gallardo enigszins denken aan de Calá, met name dankzij de lange, verticale koplampen. Ook de motorconfiguratie leek erop: een 5.0 V10. In dit geval was het geen Lamborghini V12 met twee cilinders eraf gehaald, maar een nieuw ontwikkelde V10 gebaseerd op VW-architectuur. In eerste instantie was er maar één Gallardo: een Coupé met 5.0 V10 met 500 pk, vierwielaandrijving en een handbak. Het eerste afwijkende smaakje was de Gallardo SE in 2005. Dit was een Special Edition met 520 pk, sportonderstel, Callisto-velgen en optioneel de ‘E-Gear’ automaat.
Lamborghini Gallardo SE
De Gallardo SE bleek een opmaat voor de eerste modelwijzigingen voor de Gallardo. Die kwam in 2006 op de markt. In principe kreeg de Gallardo namelijk gewoon de hardware wijzigingen van de SE mee. Tevens verscheen de Gallardo Spyder. Die is dus nooit met 500 pk geleverd, altijd minimaal de 520 pk motor. De meest heftige Gallardo tot dan toe kwam in 2007 in de vorm van de Gallardo Superleggera. Deze was lichter, stijver, strakker en sterker (dankzij een 530 pk sterke V10). De naam was geleend van Carrozzeria Touring dat verantwoordelijk was voor de eerste Lamborghini ooit gebouwd: de 350 GT. Standaard kreeg je een E-Gear transmissie. Maar je kon de handbak zonder meerprijs bestellen.
Facelift en nieuwe naamgeving
In 2008 werd de bezem door de range gehaald. Het model was inmiddels 5 jaar oud. In sommige gevallen wordt er gesproken van een ‘tweede generatie’, maar de auto bleef grotendeels gelijk. De motor groeide wel ietsje: van 5.0 naar 5.2 liter. Ook werd de naamgeving anders. De auto heette nu Gallardo LP560-4. LP staat voor de motorplaatsing (in lengte), 560 voor het aantal paarden en 4 voor het aantal aangedreven wielen.
Er was nu meteen keuze tussen een handbak of E-Gear automaat en tussen een Spyder of Coupé. In 2009 verscheen de Gallardo LP550-2 Valentino Balboni, om Lamborghini’s testcoureur te eren. Hij stelde zijn ideale Gallardo samen, met opmerkelijk genoeg iets minder vermogen (550 pk), maar met achterwielaandrijving, stalen remmen en een handbak.
Superleggera
De heetste was de LP570-4 Superleggera. Net als de eerste Superleggera werd hierbij het gewicht iets verlaagd en het vermogen iets verhoogd. Daarnaast kreeg de auto een heftiger uiterlijk met andere wielen, bumpers, stickers en en spoiler. De Superleggera werd alleen geleverd als Coupé. Althans, qua naam. De hardware kwam namelijk wél beschikbaar voor de Spyder in 2011. Alleen heette de auto dan Lamborghini LP570-4 Performante.
Nóg een facelift
Rond die periode was de Ferrari 458 Italia dé maatstaf in zijn klasse en werd duidelijk dat de Gallardo een tikkeltje op leeftijd begon te raken. Echter, een opvolger zou nog wel even duren. Daardoor stootte de fabriek een hoop gave uitvoeringen en gelimiteerde uitgaven uit de fabriek om de interesse warm te houden. In 2012 werd de Gallardo nogmaals aan een facelift onderworpen. De kenmerkende vierkante luchtinlaten onder de koplampen verdwenen, nu was bijna de gehele bumper een grote luchthapper. Ook aan de achterzijde was de bumper iets dramatischer vorm gegeven.
Uitzwaaimodel Lamborghini Gallardo LP570-4
Het ultieme speciale model was de LP-570-4 Squadra Corse. Een heftige uitvoering met enorme spoiler, zwarte wielen, matgrijze lak, rood alcantara en de verplichte vlaggetjes in de luchthappers in de zijschermen. Er zijn er slechts 50 van gebouwd (een andere kleur dan grijs was overigens ook mogelijk). Leuker waren de ‘ongelimiteerde’ LP550-2 modellen. Deze kon je krijgen in Coupé en Spyder carrosserie varianten en met E-gear en handbak transmissies.
In feite was dit gewoon een Balboni-editie. Niet de snelste Gallardo, maar misschien wel de leukste. Uiteindelijk was de laatst geproduceerde Gallardo een LP570-4 Spyder, die eind november in 2013 van de band liep. De Gallardo was met 14.022 geproduceerde eenheden de populairste Lamborghini aller tijden op dat moment. De auto werd opgevolgd door de Huracán, een kleine Lamborghini met atmosferische V10. Een beproefd concept dat in de smaak valt, kennelijk.