De Lamborghini Countach is de ultieme poster-auto.
In sommige gevallen is de opvolger legendarischer dan zijn legendarische voorganger. Het gebeurt niet vaak, maar soms wel. Zoals met de Lamborghini Countach. Deze auto is bijna in zijn eentje verantwoordelijk voor het knotsgekke en wilde imago dat Lamborghini heeft.
Inhoudsopgave
Het is zeker niet de eerste Lamborghini. Het Italiaanse merk begon met schitterende Gran Tourers als de 350GT en 400GTV. De Lamborghini die enorm veel impact maakte, was de Miura. Misschien wel de eerste supercar zoals wij die tegenwoordig kennen. Deze was in productie van 1966 tot 1973. Ondanks dat de opvolger van de Miura door hetzelfde designhuis (Bertone) en dezelfde persoon (Marcello Gandini) getekend was, was het een compleet andere auto.
Herkomst naam Lamborghini Countach
Waar de Miura nog rond, verleidelijk en sierlijk is, maakt de Countach indruk met enorm rechte lijnen, hoeken en vlakken. Dat beide auto’s getekend zijn door Gandini, kun je zien aan de achterste wielkast, die een stukje horizontaal loopt. Een handtekening van de meester die je op veel meer auto’s van Gandini tegenkomt. Over de naam Countach is veel geschreven, maar de meeste verhalen kloppen niet. Het is simpelweg een verbastering van Contacc. Dat is Piëmontees voor een aanstekelijke ziekte, maar wordt gebruikt om verbijstering aan te geven. Een medewerker van Lamborghini (die alleen Piëmontees sprak) gebruikte dat woord te pas en te onpas. Het begon als een geintje, maar uiteindelijk kreeg de opvolger van de Miura dan ook die naam.
De eerste versie kwam in 1973 op de markt. Iedereen was zwaar onder de indruk van de auto. Wat dat betreft is de naam dus goed gekozen. De auto kwam als Countach LP400 op de markt. LP staat voor Longitudinale Posteriore. Dat is het Italiaans voor het feit dat de motor in lengte is geplaatst. Dat was opvallend, want bij de Miura was de V12 overdwars geplaatst. Ondanks de compleet andere basis en styling, was de motor min of het meer hetzelfde. Dat was overigens niet de bedoeling, maar de grotere 5.0 liter V12 kregen ze niet op tijd klaar, waardoor men teruggreep naar de 3.9 V12 met 375 pk.
LP400S
In 1978 kwam de Lamborghini Countach LP400 S. Deze had opmerkelijk genoeg ietsje minder vermogen, 355 pk. Ook was er nu een grote spoiler mogelijk die je op bijna op elke Countach ziet. Deze was dus niet standaard, maar werd later een gewild accessoire. Ook groeide de wielen iets, zodat er 335 brede banden op de achteras gemonteerd konden worden. De spoiler zorgde overigens ook voor een lagere topsnelheid. Dus ondanks de ’S’ in de naam, is dit een veel langzamere auto.
De LP500 S maakt het echter allemaal goed. Eindelijk kreeg de Countach de beloofde grote V12. Met een cilinderinhoud van 4.754 cc was het nog geen 5 liter, maar het kwam in de buurt. De LP500 S heeft niet heel erg veel extra vermogen: in totaal is er 375 pk beschikbaar. Belangrijker was dat er (veel) meer koppel beschikbaar was, bij een lager toerental bovendien.
Lamborghini Countach LP5000 Quattrovalvole
De belangrijkste update kwam in 1985. De Countach was toen al 12 jaar oud. De LP5000 Quattrovalvole was meer van alles. De motor was nu 5.2 liter groot én voorzien van een cilinderkop met vier kleppen per cilinder. Quattrovalvole betekent vier kleppen. De Amerikaanse versies hadden (vanwege strenge emissie-eisen) elektronische injectie en een maximaal vermogen van 420 pk. De Europese versies daarentegen konden gebruik maken van zes Weber carburateurs en hadden zodoende ook meer vermogen en koppel: 455 pk en 500 Nm. Dat was een ongehoord vermogen destijds. Porsche zou het een paar jaar later evenaren met de 959, terwijl Ferrari pas in 1987 met de F40 een sterkere auto had. Misschien nog wel indrukwekkender is dat de Countach LP500 Quattrovalvole gewoon een regulier productiemodel is, geen gelimiteerde homologatiespecial.
Pagani
In 1988 is Lamborghini – het bedrijf – 25 jaar oud. Dat vieren de Italianen met de Lamborghini Countach 25th Anniversary Edition. Deze heeft een indrukwekkende bodykit die de auto een bijzonder voorkomen geeft. De styling is gedaan door niemand minder dan Horacio Pagani, die later zijn eigen supercars zou gaan bouwen.
Na zestien jaar is het alweer uit met de pret en gaat de Lamborghini Countach uit productie. Er worden iets minder dan 2.000 exemplaren van gebouwd. De auto wordt opgevolgd door de Lamborghini Diablo, die gebruik maakt van dezelfde V12, zij het met 5.5 liter inhoud en 492 pk.
Comeback
In 2022 keert de Lamborghini Countach terug, met de toevoeging LPI 800-4. Er worden er 112 stuks van gebouwd. Dat is een hoedtik naar de code van het eerste prototype, (LP112) nog voordat de naam Countach toegepast wordt. De Countach LPI800-4 staat op platform van de Lamborghini Aventador. Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat het een Aventador is met een iets afwijkend koetswerk.
Qua aandrijflijn maakt de nieuwe Countach gebruik van de aandrijflijn van de Lamborghini Sian. Dit betekent dat de L539-V12 voorzien is van een kleine elektrische motor, die tegen de transmissie aan zit. Met een topsnelheid van 355 km/u is het de snelste Countach ooit gemaakt.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Lamborghini Countach.