De Kia XCeed is de Ceed om spannende dingen mee te doen.
Kia heeft eigenlijk nog niet zo’n heel erg lange ervaring in het C-segment. De Sephia en Shuma waren strikt genomen C-segment sedans. Die auto’s waren in technisch opzicht al behoorlijk verouderd en achterhaald. De prijs, uitrusting en garantietermijn moest mensen over de streep trekken. Dat lukte overigens best aardig. In een relatief korte tijd is Kia een van de gevestigde merken geworden.
De Cerato was de eerste C-segment hatchback die het op mocht nemen tegen de Opel Astra, Volkswagen Golf en Ford Focus. Iets wat voor geen meter lukte. Het was een soort rijdende gezinszak friet. Het deed wat het moest doen, maar de Cerato gaf nooit een luxe of voldaan gevoel. Vrij basic ook.
Aansluiting
Met de Cee’d en later de Ceed wist Kia aansluiting te vinden met de top. Met name vanaf de tweede generatie Cee’d bleef er weinig te wensen over. Het model kon zich uitstekend meten met de concurrentie. Qua prijs ook overigens, want het enorme prijsvoordeel was inmiddels verdwenen. Desalniettemin was de garantietermijn gunstiger (7 jaar!) En kreeg je voor je geld wel veel uitrusting.
Ook in de verkopen was te zien dat de Ceed het uitstekend deed voor Kia. De derde generatie verscheen in 2018 en was Europeser dan ooit. Voorheen was er een Kia Ceed vijfdeurs, een stationwagon en een sportieve driedeurs hatchback. Kia was rond die periode vrij scherp en nauwlettend de automarkt in de gaten aan het houden. Het aantal C-segment driedeurs hatchbacks (ook de sportiever gelieerde versies), was al lange tijd aan het dalen. Dus voor de derde generatie viel de driedeurs Pro_Cee’d af. In plaats daarvan werd de ProCeed (inderdaad, zonder leestekens) een soort lifestyle stationwagon.
Kia XCeed
Maar daar bleef het niet bij, Kia zag ruimte voor nog een modelvariant in de Ceed-familie. Die auto was de Kia XCeed, wat je uitspreekt als ‘exceed’ ofwel excelleren. De auto komt in 2019 op de markt en wordt onthuld op de IAA in Frankfurt van dat jaar. De Xceed wordt in de markt gezet als een cross-over-SUV. Dat is heel erg optimistisch.
De maatvoering van de vijfdeurs Ceed en XCeed liggen vrij dicht bij elkaar. De gewone Ceed is 4,33 meter lang, de XCeed 4,40 meter lang. In de breedte scheelt het ook niks. De reguliere versie is precies 1,80 meter breed, de XCeed meet 1,83 meter. Qua hoogte is het verschil iets groter. De vijfdeurs is 1,44 meter hoog, de XCeed 1,50 meter. Die hoogte komt bijna geheel door de toegenomen rijhoogte. Die stijgt van 13,5 centimeter naar 18,4 centimeter. Ondanks de iets stoerdere looks is de XCeed niet ineens een terreinwagen. Vierwielaandrijving is niet eens een optie, laat staan een tussenbak, vrijloopnaven en een lier.
Motoren Kia XCeed
De Kia XCeed is leverbaar met bekende Kia-motoren. Het begint met een 1.0 T-GDI driecilinder met 120 pk. Een stapje hoger staat de 140 pk sterke 1.4 T-GDI viercilinder. Die kan eventueel uitgerust worden met een automaat. Die automaat is standaard op de 1.6 T-GDI viercilinder met 204 pk. Die laatste motor kennen we ook uit de Kia Ceed GT en zorgt ervoor dat de XCeed best een rappe auto is: van 0-100 km/u sprinten duurt slechts 7,5 seconden en de topsnelheid is 220 km/u.
In 2020 komen er twee zuinigere versies bij. Aan het begin van 2020 verschijnt daar de CRDI-dieselmotor. Deze 1.6 liter viercilinder levert 136 pk en 320 Nm en wordt bijgestaan door een 48V-generator, die tegen de transmissie zit. Daarnaast verschijnt er een plug-in hybride, de Kia XCeed PHEV. In feite heeft deze de aandrijflijn die we ook kennen uit auto’s als de Hyundai Ioniq en Kia Niro. De motor is een 1.6 liter GDI viercilinder, zonder turbo, met 105 pk. Deze wordt bijgestaan door een elektromotor met 80 pk, gezamenlijk leveren deze 141 pk. Je kan de twee vermogens niet bij elkaar optellen, daar de motoren het maximum vermogen niet op hetzelfde moment leveren.
De Kia XCeed PHEV heeft een theoretisch verbruik van 1 op 83,3. Een waarde die ervoor zorgt dat de auto gebruik kan maken van het halftarief voor de motorrijtuigenbelasting. Echter, daarvoor dien je wel de 8,9 kWh-batterij telkens te laden. De 1 op 19,2 die de diesel verbruikt is op papier veel minder gunstig, maar als je veel snelweg rijdt, wel eenvoudiger te behalen.
Verkopen Kia XCeed in Nederland
De Kia XCeed is in Nederland een modaal succesje. De eerste 140 exemplaren arriveren in 2019, waaronder een groot aantal dealerdemo’s. Helaas is het jaar erna niet denderend voor de autoverkopen vanwege de uitbraak van het coronavirus. Er worden alsnog dik 900 exemplaren van de XCeed op kenteken gezet.
Facelift
In 2022 volgt er een milde facelift voor de Kia XCeed. De wijzigingen hebben betrekking tot de grille, LED-koplampen en kleine updates voor de bumper en luchtinlaten. Van achteren is een nieuwe diffuser te vinden. Er zijn een aantal nieuwe kleuren toegevoegd aan het pallet. Ze hebben frisse namen als Lemon Splash, Celadon Spirit Green en Yuca Steel Grey.
In het interieur is een 10,25 inch infotainmentscherm geplaatst. Daarnaast kijkt de bestuurder naar een 12,3-inch digitaal instrumentarium. Tevens introduceert Kia een nieuwe uitvoering voor de XCeed in vorm van de GT-Line. De focus ligt op een wat sportiever uiterlijk in combinatie met 18 inch velgen. Aan het aanbod qua motoren is met deze facelift niets gewijzigd.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Kia XCeed.