Een Kia Rio, maar dan hoger en hipper: de Kia Stonic.
Kia is een van die merken die ontzettend grote voorwaartse stappen heeft gezet in relatief korte tijd. Het merk begon als prijsvechter in de lagere segmenten. Veel voor weinig. Op zich waren ze niet slecht, maar qua rijeigenschappen, verfijning, prestaties en techniek stond het allemaal op een lager plan. Veel uitrusting, hoge mate van betrouwbaarheid en een lage prijs: voor lange tijd was dat wat je met een Kia kocht. De Zuid-Koreanen leerden dermate snel dat ze op een gegeven moment zeer snel inspeelden op nieuwe trends en ontwikkelingen.
Inhoudsopgave
Gevestigde orde
In 2017 was Kia inmiddels geen nieuwe uitdager meer. Het merk behoorde toen al tot de gevestigde orde. Een Kia kan zich behoorlijk goed meten met een soortgelijke Ford, Opel, Renault of Seat. Met de Kia Stonic zette Kia een product neer waar nog niet alle Europese concurrenten een antwoord op hadden. De Kia Stonic is een klein cross-over-hatchback-achtig-dinges-geval met een vlak aflopende daklijn. Superhip anno 2017.
Afmetingen Kia Stonic
De Stonic is 4,14 meter lang, 1,76 meter breed en 1,49 meter hoog. De wielbasis 2,58 meter. Met een bodemvrijheid van 16,5 is de Stonic niet echt in staat om de Dakar of de Baja Rally te rijden, maar het ziet er net even wat stoerder uit. Het is wederom de Duitser Peter Schreyer die verantwoordelijk is voor het ontwerp. De Duitse ex-VW-designer heeft bij Kia gezorgd voor een complete design-renaissance.
B-segment
De Stonic is stoerder, maar stoerder dan wat? De Kia Stonic staat op hetzelfde platform als de Kia Rio en Hyundai i20, beide zijn B-segment hatchbacks. De Stonic is dus in feite een iets hogere en hipper uitziende Kia Rio, heel kort door de bocht gezien. De wielbasis is identiek, de Rio is alleen iets korter, smaller en lager. Het is overigens allemaal centimeterwerk.
Motoren Kia Stonic
De Kia Stonic is er met diverse motoren. De 1.2 Kappa viercilinder is de instapper. Met 84 pk en 122 Nm is het geen krachtpatser, maar een adequate motorisering, alhoewel een sprinttijd van 13,2 seconden naar de 100 km/u niet echt flitsend is te noemen. Een stapje hoger staat de 1.0 T-GDI driecilinder, die 120 pk levert. Later komt er een 1.0 T-GDI bij om de oude 1.2 te vervangen.
Wil je een automaat, dan zit je vast aan de 1.2 T-GDI met 120 pk. Dieselen is opmerkelijk genoeg ook mogelijk. De 1.6 CRDI levert 110 pk en 260 Nm, later wordt dat zelfs 115 pk en 280 Nm. De Kia Stonic is ook verkocht met de 1.4 MPI Gamma-viercilinder. Deze is echter nooit in Nederland geleverd. Ondanks de semi-cross-over-achtige looks is de auto strikt een voorwielaandrijver. Vierwielaandrijving is niet eens als optie leverbaar, ook niet op de dikkere versies met een grotere motor.
Uitvoeringen Kia Stonic
Qua uitvoeringen is de keuze enorm groot. Let even op als je een 1.2 MPI koopt: de EconomyLine heeft geen airco of radio. Deze versie is vrij kort geleverd, maar dient alsnog vermeden te worden. De ComfortLine is prima, maar de DynamicPlusLine ziet er het leukste uit en heeft alle uitrusting die je nodig kan hebben op een dergelijke auto. De ExecutiveLine heeft daadwerkelijk alles wat er mogelijk is op een Stonic. Daarnaast waren er nog actiemodellen als de Navigator en Design Edition.
Succes
In Nederland was de Stonic een aardig succes. In het eerste jaar werden er slechts iets meer dan 300 verkocht. Dat kwam vooral omdat de auto pas laat in 2017 geïntroduceerd werd.
De jaren erna werden er gemiddeld zo’n 2.000 Stonics per jaar verkocht aan de mode- en portemonneebewuste Nederlander. Sterker nog, ondanks het feit dat het model pas sinds eind 2017 op de markt is, is de Kia Stonic de tiende populairste Kia aller tijden.
Facelift Kia Stonic
In de zomer van 2020 wordt de Kia Stonic voorzien van een facelift. Ondanks dat het model op dat moment het beste jaar ooit beleeft (opmerkelijk gezien de toen heersende coronacrisis), achtte Kia het noodzakelijk dat de auto werd aangepast. De nieuwe 1.0 Smartstream T-GDI-motor is nu voorzien van van een 48V-generator. Deze zit aan de transmissie gevestigd en assisteert met name bij het wegrijden.
Zo’n 48V-motor is vrij compact en is nuttig omdat een verbrandingsmotor wat meer moeite heeft met wegrijden. Ergo: de auto is zuiniger. Er is keuze uit een 1.0 met 100 pk of een 1.0 met 120 pk. De oude 1.2 MPI was al uit het leveringsprogramma geschrapt en komt niet meer terug. Ook de diesel wordt bedankt voor zijn diensten.
Interieur
In het interieur zien we dat de Kia Stonic een nieuw infotainmentscherm heeft met UVO Connect Chase II. Dit is het systeem waarop je heel veel online diensten kunt toepassen. Uiteraard zijn Apple CarPlay en Android Auto aanwezig. De nieuwe Kia Stonic kun je herkennen aan de nieuwe koplampen. Dat zijn nu Full-LEDs, precies zoals de heersende mode voorschrijft. Tevens zijn er wat nieuwe kleurtjes en wielen leverbaar.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Kia Stonic.