De Kia Stinger is de dikste en gaafste auto die de Zuid-Koreaanse autofabrikant bouwt.
Elke autofabrikant heeft zo zijn imagebuilders. Auto’s die eigenlijk maar één doel dienen: zo veel mogelijk positief gevoel kweken bij het publiek voor het merk. In sommige gevallen gaan merken daarin heel erg ver. De Ford GT is een raszuivere supercar, de Opel Speedster een zeer spartaanse sportwagen en de Phaeton een bizar luxe slagschip.
In de meeste gevallen is het lastig om zo’n business case sluitend te maken. De investeringen voor de Ford GT waren enorm, terwijl de daadwerkelijke productie erg laag ligt. In het geval van de Opel Speedster gingen de klanten toch iets sneller voor de (identieke) Lotus en Volkswagen heeft een hoop geld verloren op de Phaeton. Zie deze auto’s als een soort rijdende reclamezuil. In het geval van Kia was het eigenlijk niet anders.
Inhoudsopgave
Nieuwe designfilosofie
Er is ooit een Kia Elan geweest, een Lotus Elan met Kia-badge en -motor. Echt een imagebuilder was dat niet, de auto was maar mondjesmaat leverbaar. Vanaf 2008-2009 begon Kia zich meer en meer te profileren als serieuze autofabrikant. Peter Schreyer werd losgeweekt bij Volkswagen en mocht een nieuwe designfilosofie voor Kia ontwikkelen. In eerste instantie ging het om de reguliere auto’s waarvan Kia er een hoop moest verkopen.
Imagebuilder
Voor een imagebuilder koos Kia niet voor een onbereikbare supercar, hardcore sportwagen of een S-Klasse-rivaal die net zo goed is als een Mercedes, maar ook net zoveel kost. Het doel dat Kia zich stelde was iets modaler: een tegenstrever voor de Audi A5 Sportback. De eerste glimp van deze auto konden we zien in 2011, toen de Kia GT Concept werd getoond op de IAA in Frankfurt. In 2014 werd de Kia GT4 Stinger onthuld. Alsnog een concept, maar wel meer rijp voor productie. Het ontwerp was het werk van Gregory Guillaume, onder regie van Peter Schreyer. Albert Biermann was verantwoordelijk voor de techniek.
Introductie Kia Stinger
De Kia Stinger werd in 2017 op de NAIAS (Detroit Motor Show) onthuld. In de meeste gevallen zie je dat het productiemodel duidelijk afwijkt ten opzichte van de concepts. In dit geval zag je duidelijk de verwantschap met de Kia GT Concept uit 2011. Echter, met name de neus was veel fraaier en geslaagder dan de concept.
De Kia Stinger komt in 2017 naar Nederland. In ons land zijn er drie smaakjes leverbaar. De instapper is de diesel, deze 2.2 CRDi-motor levert 200 pk en 400 Nm. Daarmee kun je in 7,6 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 230 km/u. Mocht verbruik minder van belang zijn, kun je kiezen uit twee benzineversies. Het begint met de 2.0T, deze tweeliter viercilinder turbo beschikt over 255 pk en 353 Nm. Daarmee kun je in 6,3 tellen naar de 100 km/u snellen. De topsnelheid is 233 km/u.
Kia Stinger GT
Het topmodel is de Kia Stinger GT. Deze beschikt over een 3.3 liter grote V6 met twee turbo’s. Het maximum vermogen bedraagt bij 370 pk. Het maximale draaimoment is 510 Nm, dat al vanaf 1.300 toeren beschikbaar is. De Kia Stinger GT heeft altijd vierwielaandrijving. Net als alle andere Stingers is een achttraps automaat standaard. De GT is verreweg de snelste Stinger. Van 0-100 km/u accelereren is in 5,5 seconden achter de rug. De topsnelheid is voor de verandering eens níet begrensd. Voluit loopt de auto 270 km/u.
De eerste wijziging van de Kia Stinger komt al twee jaar later. Het zijn echter meer modeljaarwijzigingen dan een facelift of ingrijpende update. Er zijn nieuwe kleuren mogelijk, de standaarduitrusting is uitgebreider en achterbankverwarming is mogelijk. Handig is de Surround-Monitor.
Facelift
In 2020 komt dan een echte update. Aan het einde van dat jaar onthuld Kia het faceliftmodel van de Stinger. Er zijn nieuwe koplampen, nieuwe achterlichten (nog steeds met de kenmerkende reflector-balk) en een nieuw infotainmentscherm dat nu een stukje groter is met 10,25 inch diameter. Daarbij zijn er nieuwe kleuren en velgen beschikbaar voor de auto.
Qua motoren is er ook nieuws. De 2.2 CRDi-diesel is komen te vervallen. De 2.0T viercilinder op benzine is vervangen door een 2.5T viercilinder ‘Smartstream’-motor. Deze levert 304 pk. De 3.3 V6 krijgt een een kleine upgrade en levert 373 pk. In Nederland is opmerkelijk genoeg de viercilinder níet leverbaar, maar de (zeer prijzige) V6 wel.
Verkoopcijfers Kia Stinger
De verkoopcijfers zijn in Nederland niet al te denderend. In 2017 worden er slechts drie op kenteken gezet. Logisch, de auto is pas aan het einde van dat jaar te verkrijgen en in de meeste gevallen wachten klanten even een paar weken, zodat de auto één jaar ‘nieuwer’ is. Daarna worden er slechts een handjevol per jaar van verkocht.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Kia Stinger.