De Kia Soul is een auto die Kia wilde bouwen, niet moest bouwen. Dat zijn vaak de leukere auto’s.
Om een bepaald model van een merk goed op waarde te kunnen schatten, is een klein beetje context altijd heel erg handig. Bij de Kia Soul is dat helemaal het geval. Kia maakte alle stappen die veel fabrikanten maken: eerst enkele licentiemodellen voor thuismarkt, dan licentietechniek gebruiken voor uniekere modellen voor de thuismarkt en later export. Vervolgens worden de modellen en de techniek telkens meer ‘eigen’.
De eerste personenwagen van Kia (de Brisa in 1974) was in feite een Mazda Familia. De modellen daarna waren gelieerd aan Mazda’s of maakten gebruikt van Mazda-techniek. Dat was nog in de jaren ’90. Wat dat betreft is het best opmerkelijk dat de Kia Soul al in 2008 verscheen. Kleine correctie, want we moeten eigenlijk zeggen: in 2006. Toen stond op de NAIAS in Detroit de Kia Coul Concept te schitteren. Het was een stoere doch praktische hatchback met een opmerkelijk voorkomen.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Kia Soul
Met name de rechte achterzijde, kloeke koplampen en stevige C-stijl vielen op. Nu waren we ervan op de hoogte dat Kia telkens serieuzer werd. Maar, zoals met veel concepts het geval: ze komen en ze gaan. Het is vaak niets meer dan een stijloefening. Wat dat betreft was het een verrassing dat het productiemodel in 2008 in showrooms stond. De auto deed denken aan auto’s als de Scion xB en Nissan Cube.
Kia Soul in Nederland
In Nederland kon je de Kia Soul krijgen met twee motoren. Beide waren 1.6 viercilinders. De benzineversie had 126 pk en 156 Nm, de diesel (CRDi genaamd) had zelfs 128 pk en belangrijker nog: 260 Nm. Als je niet wilde schakelen, moest je een diesel kiezen: dat was de enige motor in de Kia Soul die kon worden besteld met een automaat.
De Soul was in Nederland meteen een hit: meer dan 1.150 werden ervan verkocht in 2009. Daarna kwam het klad er in. In 2010 was het bijna 780 stuks, in 2011 maar 420 en in 2012 149 stuks. In 2012 werd het model ook gefacelift. De diesel kwam te vervallen en de 1.6 werd vervangen door een 1.6 GDI met 136 pk.
Tweede generatie Kia Soul
De tweede generatie Kia Soul (PS) kwam in 2013 op de markt. Echter, deze ging bijna helemaal aan onze neus voorbij. De Kia Soul werd verkocht met diverse 1.6 en 2.0 viercilinders (zowel diesel, benzine als GDI). Maar wij in Nederland konden alleen genieten van de Kia Soul EV, een elektrische versie. Nu was het dat helemaal geen onaardige auto.
Kia Soul EV
Dankzij de 285 Nm vanaf 0 toeren voelde ‘de Soul EV niet traag aan. Helaas was het 30,5 kWh accupakket effectief een 27 kWh pakketje. Ergo: zelfs volgens de hopeloos optimistische NEDC-meetmethode haalde je net 212 km. In 2018 werd het accupakket vernieuwd. Met 31,8 kWh was de maximumcapaciteit ietsje hoger en de netto capaciteit met 30 KWh was bijna acceptabel.
Volgens de NEDC kon je nu 250 km halen. Dus 150 tot 180 in het echt was niet onmogelijk, als je rustig aan deed. In Nederland werden de auto’s niet heel erg goed verkocht. Er werden jaarlijks een paar tientallen van verkocht. Niet echt denderend. Opmerkelijk: de Kia Soul werd erg goed in Europa verkocht, maar ze zijn niet te vinden. De meeste exemplaren zijn namelijk in Duitsland geleverd, om vervolgens naar Noorwegen te verhuizen. Daar zijn elektrische auto’s zeer in trek wegens fiscale voordelen. Op deze wijze kon Kia een gunstig vlootcijfer halen in de EU (waar Noorwegen géén onderdeel van is).
Derde generatie Kia Soul
De derde generatie Soul verscheen in 2019. Opvallend was het front met de bijna geheel platte koplampen. Gebleven waren het hoge zwevende dak en de flinke C-stijl. Een diesel was nu nergens meer mogelijk. Op bepaalde markten kun je kiezen uit een 1.6 MPI, 2.0 MPI of een modernere 1.6 T-GDI met 180 pk. In Nederland wordt de auto alleen geleverd als e-Soul.
Er zijn twee verschillende uitvoeringen. De instapper ’39 kWh’ heeft een 136 pk en 395 Nm sterke elektromotor. Deze wordt gevoed door een 39 kWh accupakket. Volgens de WLTP is het mogelijk om er 276 km mee te halen. Als je er normaal mee rijdt, dan is 200 km net mogelijk, afhankelijk van de weersomstandigheden en snelheden. Wil je je geen zorgen maken om de range, kies dan de Kia e-Soul met 64 kWh accupakket. Die is niet alleen sneller dankzij een 204 pk sterke motor, maar met een WLTP range van 452 km hoef je je nergens zorgen om te maken.
Nederland
Op deze wijze kan de Kia Soul weer aanspraak maken op interesse van de Nederlandse autokoper. In 2019 werden er al weer 140 stuks van verkocht, maar in 2020 kon de importeur wel zo’n 500 aan de man brengen. Daarmee is de auto niet zo populair als de technisch identiek e-Niro, maar voldoende populair voor mensen die een puike EV-aandrijflijn wensen met een kek uiterlijk.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Kia Soul.