De Kia Sorento was de eerste grote hit van de Zuid-Koreanen.
Het merk Kia is in Nederland relatief jong. De auto’s die tot de millenniumwisseling werden gebouwd konden het beste omschreven worden als ‘meh’. De Pride, Sephia, Shuma, Clarus en Sportage waren gezegend met betrouwbare techniek, maar waren niet verfijnd of bijzonder leuk om te rijden. Je kocht een Kia vanwege zijn lage prijs, de complete uitrusting of de garantietermijn. Niet zozeer omdat je er eentje wilde.
Dat veranderde met de Kia Sorento. Die auto verscheen in 2002, het jaar dat Guus Hiddink met het Zuid-Koreaanse elftal de vierde plaats in het WK veroverde. Men keek in 2002 niet alleen anders naar het Zuid-Koreaanse voetbal, maar ook naar Zuid-Koreaanse auto’s. De Kia Sorento was daartoe de aanleiding.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Kia Sorento (BL)
De eerste generatie Sorento stond op een ladderchassis waarbij het koetswerk erop werd gemonteerd. Deze constructie zie je bij veel serieuze terreinwagens, zoals de Mercedes G-Klasse, Jeep Wrangler en Land Rover Defender. Het was echter het koetswerk dat de meeste indruk maakte. De Kia Sorento was zeer clean en stoer vormgegeven en zag er duurder uit dan dat deze was. Aan de zijkant had het model wel iets weg van de Mercedes-Benz ML, waarschijnlijk niet geheel ontoevallig.
Je kon de Kia Sorento krijgen met diverse benzinemotoren en een diesel. Er was een 2.4 viercilinder met 140 pk en een 3.5 V6 met 190 paarden. De viercilinder is altijd gekoppeld aan een handbak, de V6 altijd aan een automaat. In het geval van de 2.5 CRDi-diesel motor uit de Hyundai Powervan kon je kiezen uit zelf schakelen of een automaat. In alle gevallen was vierwielaandrijving standaard op de Sorento. Het meest bijzondere aan de Sorento was echter zijn prijs. Voor minder dan 30 mille in euro’s reed je al in zo’n kloeke terreinwagen. Een dikke V6 in de meest luxe uitvoering was nog geen 43 mille.
Bescheiden
De facelift in 2006 was uiteraard vrij bescheiden. De koplampen, achterlichten en bumpers waren nieuw. Betreft die koplampen: die kregen een oranje gedeelte voor de clignoteurs. Bij heel veel facelifts werd het oranje gedeelte juist blank gemaakt, maar bij de Kia Sorento was het andersom. Daarnaast was er keuze voor nieuwe kleuren en uitvoeringen. Er was wel minder keuze qua uitvoeringen. De 2.4 viercilinder kwam te vervallen. Deze motor was niet uitgesproken zuinig, waardoor benzinerijders al snel voor de V6 opteerden. Het meest populair waren echter de diesels. De CRDi kreeg VGT (variabele turbo geometrie) en een maximum vermogen van 170 pk. Daarmee zou de diesel sneller én zuiniger zijn dan de 2.4, dus logisch dat die kwam te vervallen.
Tweede generatie Kia Sorento (XM)
Gek genoeg keerde de 2.4 motor bij de tweede generatie Kia Sorento gewoon weer terug. De viercilinder was nu goed voor 174 pk en 230 Nm. De diesel was nu een 2.2 CRDi met 197 pk en 400 Nm. In beide gevallen kon je veel meer combineren. Standaard waren beide motoren voorzien van een handbak en voorwielaandrijving, maar optioneel was een automaat of vierwielaandrijving mogelijk. Een combinatie daarvan kon ook. Een groter verschil met de vorige generatie was dat de Sorento een zelfdragend koetswerk had. Hiermee waren de terreinkwaliteiten iets minder speciaal, maar het comfort en wegligging op het asfalt veel beter.
Facelift
In 2012 wordt de Kia Sorento voorzien van een redelijk ingrijpende facelift. De auto past nu mooi in lijn met andere strakke Kia’s van die periode, zoals de Sportage. De Peter Schreyer-designtaal blijkt een succes en de Sorento krijgt ook zogenaamde Tiger Nose-grille. De 2.4 benzine motor krijgt directe brandstofinjectie (GDI) en levert nu bijna 200 pk. De versie met vierwielaandrijving heeft nu altijd een automaat. De lage vanafprijs van weleer is er overigens niet meer: de instapper kost nu al 40 mille, mede dankzij de CO2-taks.
Derde generatie Kia Sorento (UM)
De derde generatie Kia Sorento arriveert in 2015. Het model is nu volwassener en luxueuzer dan ooit. Sterker nog, zelfs qua styling valt er weinig op aan te merken, het is een kloeke cross-over. Vanwege de CO2-belasting in Nederland krijgen wij enkel en alleen de 2.2 CRDi dieselmotor, die met 200 pk voldoende krachtig is en nog relatief zuinig. Alleen de instapper (DynamicLine) met voorwielaandrijving heeft een handgeschakelde zesbak, alle andere modellen hebben een automaat.
Verkoopcijfers
De verkoopcijfers van de Sorento hebben een vrije val gemaakt. In 2003, het eerste volle jaar van de Sorento, werden er meer dan 2.400 stuks verkocht. Het topjaar is 2007, toen waren het er meer dan 2.800. In 2010 was het nog redelijk goed met iets meer dan 1.000 stuks. Daarna zakten de verkopen als een soufflé in. Van 2016 tot 2020 werden er enkele tientallen per jaar van verkocht.
Vierde generatie Sorento (MQ4)
Gelukkig is er in 2021 een nieuwe Kia Sorento. In dit geval is de auto er met een modernere 1.6 T-GDI motor. Deze kun je alleen krijgen met de assistentie van een elektromotor. Er is keuze uit een reguliere hybride aandrijflijn of een plug-in hybride-aandrijflijn.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Kia Sorento.