De Kia Rio is het rijdende bewijs dat Kia in korte tijd enorme stappen heeft gezet.
Vaak zijn auto’s hetzelfde. In dit geval bedoelen we dan: ten opzichte van hun voorgangers. Bij een Volkswagen Golf, Porsche 911 of Range Rover is de strekking altijd: meer van hetzelfde, passend in de nieuwe tijdsgeest. Logisch, want het ‘recept’ van die auto’s blijkt uitermate goed in de smaak te vallen.
Inhoudsopgave
Value for money
Maar wat als de eerste generatie eigenlijk best wel matig is? Dan doe je wat Kia heeft gedaan. Je blijft hem verbeteren totdat deze op niveau is. De Kia Rio is daar het rijdende bewijs van. Voordat we de Kia Rio behandelen, moeten even heel kort naar Kia zelf kijken.
Het merk was in Nederland relatief laat aanwezig: 1993. Hun eerste model in Nederland was de Sephia, een keurige doch saaie sedan met Mazda-techniek. Kia bestaat al wat langer, maar meestal waren bijna altijd value for money-auto’s.
Range
De range van Kia-modellen werd in de jaren ’90 rap uitgebreid met de Clarus (D-segment sedan en stationwagon), Joice (MPV), Pride (oude Mazda 121), Sportage (SUV) en de Shuma, die gek genoeg in hetzelfde impopulaire marktsegment viel als de Sephia.
Die auto’s waren stuk voor stuk vrij treurig om te aanschouwen. Daar was dan ineens de Kia Rio, een vlot uitziende B-segmenter die het midden hield tussen stationwagon en een hatchback. Er was ook een sedan, maar daar keek bijna niemand naar om.
Eerste generatie Kia Rio
De eerste Kia Rio (DC voor intimi) kwam in 2000 op de markt. De Wagon sprak de Europese consument redelijk goed aan. De lage prijs, rijke standaarduitrusting en uitstekende garantievoorwaarden moesten de consument over de streep trekken. De verfijning, rijeigenschappen en aandrijflijnen deden dat niet. In 2002 werd de auto gefacelift, maar daarmee werd het niet echt beter.
Tweede generatie Kia Rio
De tweede generatie Kia Rio (modelcode: JB) was ontworpen met Europa in het achterhoofd. De sedan kwam voor Nederland te vervallen, logischerwijs. De hatchback was nu ook echt een typisch Europese hatchback. De Kia Rio was iets korter, breder en stoerder. In technisch opzicht deelde de auto veel techniek met de Hyundai Accent.
Motoren
Er waren drie motoren leverbaar: een 1.4 benzine met 98 pk, een 1.6 met 110 pk (ook benzine) en een 1.5 diesel. Die laatste was in dit geval een viercilinder, terwijl de Accent de meest troosteloze driecilinder ter wereld had. De Kia Rio was veel volwassener dan voorheen, maar dat zag je niet terug in de verkoopcijfers: die liepen namelijk terug.
De Kia Rio (JB) zat een beetje tussen twee markten in: het was niet meer de ongelooflijk goedkope nieuwe auto, maar kwam nog wel te kort ten opzichte van de concurrentie.
De verkoopcijfers liepen terug naar iets meer dan 50 exemplaren in 2010, terwijl er in 2003 nog meer dan 3.600 Rio’s verkocht werden in Nederland! Gelukkig maakte Kia alles goed met de derde generatie Rio (UB).
Derde generatie Kia Rio
Deze derde generatie werd ontworpen onder regie van Peter Schreyer (ex-Volkswagen). Deze Duitser heeft een compleet Kia-familiegezicht ontwikkeld. De Kia Rio had een herkenbare neus (de Tiger Nose) en een dik achterste met brede schouders.
De vorige generatie was wel érg anoniem, getuige het fraaie uiterlijk van de derde generatie. In motorisch opzicht ging de auto er ook op vooruit. Er was een selectie van viercilinder benzinemotoren (1.2 en 1.4) en twee diesels (1.1 en 1.4).
In Nederland waren er van de 1.1 CRDI een uitvoering die erg gunstig was in de bijtelling. Dat niet alleen, de 1.1 motor was erg spaarzaam. Je kan die auto het beste zien als een Polo Bluemotion van Kia: alles staat in het teken van geen haast hebben.
Enorm succes
De derde generatie Kia Rio was een enorm succes. In Nederland werden er in 2012 meer dan 7.500 van verkocht. Een absoluut record voor de Kia Rio. Daarna nam de interesse af, maar nog altijd was het een bijzondere populair model voor Kia, waarvan er duizenden per jaar voorzien werden van gele kentekenplaten.
In 2015 werd het model voorzien van een subtiele facelift, waarmee de Kia Rio er nog iets vlotter uitzag. Sindsdien is de driedeurs beperkt leverbaar (alleen de 1.2 benzinemotor). Ook het aanbod dieselmotoren werd kleiner gemaakt.
Vierde generatie Kia Rio
De vierde generatie Kia Rio (YB) was voor het eerst evolutie. De vorige generatie kon zich prima meten met auto’s als de Opel Corsa, Seat Ibiza, Renault Clio en Fiat Punto. In designtechnisch opzicht was de Kia Rio iets minder rond en juist wat robuuster vormgegeven, voor zover daar sprake van kan zijn in deze klasse.
De driedeurs-versie kwam niet terug: in Nederland was er enkel een vijfdeurs hatchback. Ook qua motoren waren er stappen gemaakt. De 1.2 en 1.4 motoren waren bijna allemaal vervangen door 1.0 T-GDI’s. Dit was een 1.0 motor met directe brandstofinjectie én een turbocompressor.
Deze motor kon je bestellen met naar keuze 100 of 120 pk. De 1.4 benzine zonder turbo werd overigens wel beperkt geleverd. Als je een automaat wilde, zat je aan de oude atmosferische viercilinder vast.
Volwaardige speler
In 20 jaar tijd heeft de Kia Rio zich ontwikkeld van voordelig alternatief tot een volwaardige speler in de compacte klasse c.q. het B-segment. Dat niet alleen, Kia is er ook nog eens heel erg succesvol mee. In de tussentijd zijn er meer dan 48.000 Kia Rio’s in Nederland verkocht. Daarmee is het de op één na populairste Kia aller tijden in Nederland.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Kia Rio.