De Kia ProCeed en, ahum, Pro_Cee’d zijn een soort SMEG koelkast, maar dan van een generiek merk.
Dat Kia enorme stappen heeft gezet in relatief korte tijd, is meerdere keren aangehaald. Van bouwer van eenvoudige in licentie gebouwde Mazda’s is Kia uitgegroeid tot een van de grootste automerken. Nu zijn Kia’s nooit echt slechte auto’s geweest, maar het waren vaak meer auto’s die je zou aanraden op een verjaardagsfeestje, dan dat je er zelf eentje kocht. Dat zag je ook in de autopers telkens terugkomen: prima auto’s, maar wel erg saai en inspiratieloos.
Aan de andere kant, de Kia’s van toen moest je zien als een koelkast of wasmachine. Hoeveel emotie leg je in het kopen van dergelijk witgoed? Miele en SMEG weten dat je wel degelijk geld kan verdienen met emotie en witgoed. Wat dat betreft heeft Kia toch besloten om wat meer spannende modellen aan de range toe te voegen. Enerzijds als imagebuilder, anderzijds om ook echt aantallen van te verkopen.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Kia Pro_Cee’d
De Kia Pro_Cee’d was destijds een van de eerste auto’s van Kia die voldeed aan bovenstaande omschrijving. De auto kwam in 2008 als alternatief voor de Kia Cee’d op de markt. Het was de eerste auto met met zowel een apostrof als een underscore in de naam. Het was soms een mikpunt van grapjes, maar de naam viel op en laten we eerlijk zijn: de auto viel niet tegen. De Cee’d vijfdeurs was al niet onaardig. Net als Renault en Opel koost Kia ervoor om de C-segment driedeurs een stuk sportiever te stileren en in de markt te zetten.
Motoren
Dat lukte redelijk goed. De Pro_Cee’d zag er op zich aardig uit, maar niet spannender dan een Astra GTC, bijvoorbeeld. Qua motorisering was het typisch Kia: de 1.4 en 1.6 DVVT-motoren waren ietwat rauw, niet bijzonder zuinig en niet erg krachtig, maar vrij onverwoestbaar. De diesels waren ook relatief rauw, maar met 90 en 115 pk ongeveer wat de concurrentie tien jaar eerder ook deed. De gunstige garantiebepalingen, bewezen betrouwbaarheid en lage prijs moesten de klant over de streep trekken.
Dat was ook bij het geval bij het faceliftmodel in 2010. De boel werd iets strakgetrokken, maar het was voornamelijk op detailniveau. Met andere woorden: als je het destijds niets vond, vond je het nu ook niets. De enige echt grote wijzigingen was de toevoeging van de ‘Tiger Nose’-grille. De 1.4 en 1.6 benzine bleven gelijk, de dieseltjes kregen er wat pk’s bij. Er was nu de keuze uit 115 pk of 128 pk.
Tweede generatie Pro_Cee’d
In 2013 kon Kia eindelijk goed doorpakken. De tweede generatie Cee’d (nog steeds met apostrof) was een enorme vooruitgang. In veel opzichten voelde die auto heel erg Europees aan. Als je nu een keurige occasion zoekt: met een Kia Cee’d heb je een prima allrounder voor de deur staan. Voor dat kleine beetje meer sjeu werd de Kia Pro_Cee’d geïntroduceerd. Net als de Mégane Coupé en Astra GTC was de Pro_Cee’d aanzienlijk sportiever gelijnd. De raamlijn liep hoger, terwijl de daklijn juist lager was.
In de aanbieding waren drie 1.6 viercilinders. De 1.6 GDi met 136 pk diende als basismotor. In tegenstelling tot veel concurrenten was de motor atmosferisch, dus niet voorzien van bijvoorbeeld een turbocompressor. Je moest dus serieus toeren maken voor een beetje gang. Voor de veelrijder was er een 1.6 CRDi viercilinder diesel met 128 pk.
Kia Pro_Cee’d GT
De leukste motor kon je vinden in de (adem in) Kia Pro_Cee’d GT (adem uit). Dit was het sportieve topmodel in de range. Kia zette de auto bewust niet als Golf R- of Focus RS-concurrent op de markt. De Pro_Cee’d GT zat net onder het niveau van een Golf GTI. Het was een vlotte en prettig sturende sportieve auto. De 1.6 motor was nu wél voorzien van een turbo, waardoor het vermogen steeg naar 204 pk bij 6.000 toeren.
Het maximale koppel bedroeg 265 Nm bij 1.750 toeren. De Kia Pro_Cee’d GT was altijd voorzien van een handgeschakelde zesbak. Bediende je deze op de juiste wijze, dan kon je in 7,7 tellen naar de 100 km/u sprinten (vanuit stilstand). De topsnelheid bedroeg 230 km/u. Qua uitrusting hoefde je je geen zorgen te maken: alles zat er standaard op! In 2015 werd de Pro_Cee’d voorzien van een facelift. Er was vrij weinig mis mee, dus de veranderingen waren erg subtiel. Minder subtiel was hoe het motorengamma werd ingekort. De GT mocht blijven, plus een 1.0 T-GDI met 120 pk. Dat was het. De driedeurs hatchback werd al minder en minder populair.
Kia ProCeed als stationwagon
Reden voor Kia om de auto niet te voorzien van een directe opvolger. In plaats daarvan deed Kia iets slims: ze gebruikten de naam voor een andere sportief getinte C-segment auto. Daarvoor ‘leende’ Kia het idee van de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Een lage vijfdeurs auto die het midden houdt tussen een stationwagon en liftback. Niet alleen het segment was anders, ook de exacte naamgeving.
De auto heet vanaf 2019 namelijk ‘Kia ProCeed’. Tijdens het moment van introductie is er keuze uit vier motoren. Een 1.0 T-GDI (120 pk), 1.4 T-GDi (140 pk) en 1.6 T-GDI (204 pk). Een 1.6 diesel met 136 pk is ook mogelijk. Die laatste wordt overigens in 2020 al weer geschrapt. Ook de GT met handbak wordt uit het leveringsprogramma gehaald. Desalniettemin, met de Kia ProCeed heeft Kia een soort Samsung koelkast, maar dan eentje die wat lijkt op een SMEG. Ziet er best leuk uit en doet het net zo goed. Wat dat betreft is de opzet van de Kia ProCeed uitstekend geslaagd.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Kia ProCeed.