De Kia Picanto is in ons land het meest populaire model van de Zuid-Koreaanse fabrikant.
Het vinden van een juist recept voor een kassucces is soms erg lastig. Een BMW 3 Serie is niet echt ruim, goedkoop of compleet uitgerust. Toch is dat model een jarenlange kaskraker. In principe zijn kleine en goedkope auto’s altijd wel redelijk populair in Nederland. Echter, de uitvoering van het recept van zo’n kleintje is belangrijker dan ooit. Er zijn genoeg kleine auto’s die jammerlijk faalden. De grote uitdaging zit ‘m in het feit dat een kleine auto tegen een lage prijs gebouwd moet worden. Er zit dus erg weinig marge op voor de fabrikant, terwijl de ontwikkelingskosten niet noemenswaardig lager zijn. Een fabrikant moet het dus van de aantallen hebben en dat is met de Kia Picanto heel erg goed gelukt.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Kia Picanto (SA)
Zo rond de millenniumwisseling ging de consument anders kijken naar Zuid-Koreaanse auto’s. Terecht, want de inhaalslag die ze hadden gemaakt was indrukwekkend. De eerste generatie Kia Picanto (‘SA’) kwam in 2004 op de markt. Ondanks dat de Kia Picanto in het A-segment opereerde, was het niet een zustermodel van de Hyundai Atos. Die auto stond op een ouder platform en was wat kleiner.
De Kia Picanto SA kwam er met drie motoren. De 1.0 en 1.1 zitten beide erg dicht bij elkaar. Het zijn beide viercilinders. De 1.0 pompt er 61 pk uit, de 1.1 65 pk. Daarnaast was er een 1.1 driecilinder CRDi-dieselmotor. Compacte diesels waren destijds zeker geen gemeengoed. Op zich ook wel begrijpelijk, want als je 40.000 km per jaar gaat rijden, wil je dat in een A-segment auto doen?
In 2007 werd het model gefacelift. Het is een van de meer succesvolle modelwijzigingen, met name het front smoelde aanzienlijk vlotter. In 2010 neemt Kia het model nogmaals onder handen, maar de verschillen zijn bijzonder subtiel te noemen. De grille is de meest duidelijke aanwijzing dat je te maken hebt met een hele late Picanto van de SA-generatie.
Tweede generatie Kia Picanto (TA)
In 2011 staat de tweede Kia Picanto (‘TA’) te popelen om het stokje over te nemen. Het model is een enorme vooruitgang. Niet zozeer omdat de oude Picanto zo slecht was, maar de sprong was opmerkelijk. Qua design was de Picanto gezegend met de penseelstreken van Peter Schreyer. Deze voorzag het hele merk van een nieuw familiegezicht. Vaak is het nog vrij lastig om dit op een kleine auto toe te passen, maar bij de Picanto was het bovengemiddeld goed gelukt.
De platte Tiger Nose-grille, de kloeke voorbumper met grote luchtinlaten en priemende koplampen geven de Picanto een serieuze aanblik. De smalle achterlichten maakten de auto optisch breder ogen dan deze is. Voor het eerst is er een driedeurs Kia Picanto. Deze krijgt een rode bies in de grille en een uitlaat met twee eindpijpjes, als een hoedtik naar de Golf V GTI.
Interieur
Een grote sprong voorwaarts is gemaakt in het interieur. De Kia Picanto is volwassener dan ooit. Natuurlijk blijft het een A-segment auto, maar het meubilair, de afwerking, het materiaalgebruik en de algehele ambiance lijken uit een klasse hoger te komen. Volgens sommige journalisten versloeg de Kia Picanto zelfs de Volkswagen Up. De Picanto is er met twee motoren, een 1.0 CVVT en een 1.2 CVVT. De 1.0 is een driecilinder met 69 pk, de 1.2 is een viercilinder met maar liefst 85 pk. De 1.2 is ook leverbaar met een CVT-automaat.
De handbak is uit te voeren als ‘ISG’. Die term zul je bij veel Nederlandse occasions aantreffen. Het is in feite niets meer dan een start-stopsysteem. Daardoor was de Picanto aanzienlijk zuiniger in de NEDC-meetmethode. Dit scheelde in de BPM die erover betaald moest worden en in de eventuele bijtelling. De Kia Picanto was een enorm succes. In 2011 werden er meer dan 23.000 van verkocht. 2012 was het recordjaar, toen er meer dan 27.400 Picanto’s op kenteken werden gezet. In 2013 was het minder, maar het ging alsnog om bijna 24.000 stuks.
De Picanto werd in 2015 gefacelift. Omdat het uiterlijk enorm in de smaak viel, hebben ze er niet al te veel aan veranderd. Wel ging het gamma iets op de schop. De driedeurs was nu nog maar in enkele uitvoeringen te krijgen. Nieuw voor de vijfdeurs was een 1.0 met af-fabriek LPG-systeem. Qua verkoopcijfers liet de Picanto nog altijd goede cijfers noteren.
Derde generatie Kia Picanto (JA)
De Kia Picanto van de derde generatie (JA) stond in 2017 te schitteren in de showrooms. In vergelijking met het oude model was de JA een stuk strakker gestileerd, maar nog overduidelijk een echte Picanto. Er zijn drie motoren leverbaar: een 1.0 CVVT met 67 pk, een 1.2 CVVT met 84 pk en een nieuwe topmotor, een driecilinder 1.0 T-GDI met 100 pk. Daarnaast zijn er twee nieuwe uitvoeringen, die beduidend afwijken: de X-Line die een soort crossover-uitstraling moet hebben dankzij stoerdere bumpers. Met de GT-Line is het duidelijk: dat is een sportieve uitvoering met mooie velgjes en bumpers. In de zomer van 2020 wordt de Kia Picanto (JA) gefacelift. De 1.2 viercilinder is geschrapt, er is keuze uit een 1.0 Dpi of een 1.0 T-GDI. Qua verkoopcijfers hebben ze bij de Kia-importeur niet te klagen. In Nederland zijn er inmiddels meer dan 123.000 stuks van op geel kenteken gezet.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Kia Picanto.