De Kia Niro is een uitstekend doordachte auto en perfect in de markt gezet. En door een EV-versie ook een hit in Nederland.
Sommige modellen zetten je wereld niet direct in vuur en vlam, maar doen uitstekend waarvoor ze ontworpen en ontwikkeld zijn. De Kia Niro is precies zo’n auto. Aanvankelijk begon de Zuid-Koreaanse fabrikant nog wel heel erg spannend met de Niro. De Kia Niro Concept werd onthuld op de IAA in Frankfurt in 2013.
Inhoudsopgave
Kia Niro Concept
De concept was nog een redelijk knotsgek apparaat, een echt studiemodel. De door Peter Schreyer getekende auto was een driedeurs cross-over. Niet alleen het aantal deuren was vrij bijzonder (de meeste cross-overs hebben vijf deuren), maar ook hoe ze open gaan: naar boven. De Niro Concept zag er gaaf uit, maar was overduidelijk een model om te shockeren en een idee te geven van een toekomstig model.
Kia KX3 Concept
In 2014 verschijnt er een Kia studiemodel dat wel dichter bij een productiemodel lijkt te staan. Het is de Kia KX3 Concept. Deze staat op de Guangzhou International Motor Show te schitteren. Dit was een relatief modale doch strakke cross-over. De conceptversie had een 1.6 turbomotor met vierwielaandrijving en een automaat met dubbele koppeling. De Kia KX3 Concept was niet de directe voorbode van de Kia Niro, maar van de Kia KX3. Deze lijkt erg veel op de Niro en wordt in China verkocht. De stylingelementen en het type auto komen dan wél overheen.
Europese Kia Niro
Het grote verschil is dat de Europese Kia Niro een heel stuk moderner en vooruitstrevender is. De auto wordt in 2016 onthuld. Het is een compacte cross-over van 4,35 meter lang, 1,81 meter breed en 1,55 meter hoog. De wielbasis bedraagt precies 2,70 meter. Het is een typische cross-over: er is iets bodemspeling, maar het is bij lange na geen terreinwagen. Meer bedoeld voor drempels en stoepranden dan de blubber.
Het bijzondere is dat de Niro altijd een geëlektrificeerd aandrijflijn heeft. In eerste instantie is de Niro er alleen als hybride. Deze combineert een 1.6 GDI viercilinder benzinemotor met 105 pk en 147 Nm met een elektromotor. Het totale systeemvermogen is 141 pk en het koppel zelfs 265 Nm. Dat zijn op zich gezonde cijfers. De Kia Niro voelt dan ook iets vlotter aan dan de cijfers (lijken) te suggereren. Van 0-100 km/u accelereren duurt 11,5 seconden en de top is 162 km/u. Ondanks het meer dan toereikende vermogen en koppel is de Kia Niro vooral bedoeld om zuinig te rijden. Volgens de NEDC-cyclus moet het zo’n 1 op 27 zijn. Dat is een onhaalbaar fabeltje, maar gemiddeld doen de eigenaren er zo’n 1 op 20 mee. Niet verkeerd voor het type auto.
Plug-in
De Niro is er in diverse uitvoeringen die gek genoeg allemaal zo rond de 30 mille kosten. Het begint bij zo’n 27 mille en loopt door tot 36.000 euro. In totaal zijn er 13 verschillende modellen geweest tussen 2016 en 2019. In 2018 verschijnt er een Kia Niro met PHEV-aandrijving. Deze heeft een grotere accu die je apart kunt laden. Hiermee is het elektrische rijbereik een stuk groter. Het systeemvermogen is nog altijd 141 pk en het systeemkoppel bedraagt nog altijd 265 Nm. Dankzij de accu is de Kia Niro PHEV zo’n 100 kg zwaarder. Gek genoeg is de Niro PHEV wél sneller: 0-100 km/u duurt nu 10,8 seconden en de top is 172 km/u. Dankzij de accu kan de elektromotor langer meedoen.
Kia e-Niro
De snelste Kia Niro is echter de e-Niro. Deze verschijnt in 2019. De e-Niro is een geheel elektrische versie. Deze elektromotor levert 204 pk en 395 Nm, waardoor de prestaties meer dan adequaat zijn. Van 0-100 km/u sprinten duurt namelijk slechts 7,8 tellen. De topsnelheid is een begrensde 167 km/u. Het belangrijkste is echter het accupakket. De Kia e-Niro heeft een 64 kWh batterij. Daarmee is het volgens de WLTP mogelijk om 455 km te halen.
Nu is dat vrij lastig om in de praktijk te halen, maar 350 km op een accu is zonder al te veel problemen mogelijk. Daarmee is het de eerste betaalbare elektrische auto waar je ook daadwerkelijk een eind mee kan rijden. De meeste fatsoenlijk geprijsde EV’s hebben een niet al te beste actieradius. Voor wie die 64 kWh overkill is, komt er ook een 39,2 kWh batterij beschikbaar in 2021. Dan levert de motor ‘slechts’ 136 pk en is het maximum bereik 289 km.
Facelift Kia Niro
In 2019 wordt de reguliere Kia Niro voorzien van een facelift. Het is een typische make-over: strakkere bumpers, andere koplampen en wat extra verlichting. Ook aan de achterzijde is er een nieuwe lampenwinkel. In het interieur is het geheel iets hoogwaardiger aangekleed met modernere infotainment: een 10,25 inch display is optioneel, een 8 inch display is standaard. Ook zijn er wat nieuwe veiligheidssystemen. De Kia Niro is in Nederland een behoorlijk succes. Het is de op drie na meest populaire Kia en gezien de stijging in verkopen zal het niet lang duren voordat de Niro verder stijgt op het lijstje best verkochte Kia’s in Nederland.
Tweede generatie Kia Niro (SG2)
De tweede generatie Kia Niro arriveert al in 2021. Althans, eind 2021 wordt de opvolger onthuld. Qua afmetingen is de Kia Niro ietsje gegroeid, zoals dat vaak het geval is bij een modelwisseling. De lengte is nu 4,42 meter, ruim 6 centimeter langer. De breedte is met 1,825 meter precies 2 centimeter genereuzer. De hoogte nam met één centimeter toe (1,55 meter). De wielbasis groeide met twee centimeter. Allemaal vrij bescheiden toenamen, maar het resulteert wel in een iets kloekere auto. Zo is de bagageruimte iets groter, die groeide met 15 liter.
Wat ook opvalt is het design. Dat is nu een stuk opvallender geworden. In plaats van een vrij generieke crossover is er nu gebruikt gemaakt van platte koplampen met opvallende clusters ernaast en achterlichten die op een soort boemerang lijken. Ook is het nieuwe Kia-logo present. Het zorgt ervoor dat de nieuwe Kia Niro aanzienlijk opvallender is geworden. Dat gezegd hebbende, de proporties zijn verrassend gelijk gebleven.
Elektrificatie
Net als de eerste generatie Niro draait alles bij de Niro van de tweede generatie om elektrificatie. De meest eenvoudige versie is de Hybrid. De combineert een 1.6 benzinemotor met een elektromotor. De viercilinder mobiliseert 105 pk, net als bij de vorige generatie. Dankzij ondersteuning haalt deze Niro alsnog een vermogen van 141 pk en een systeemkoppel van 265 Nm. Van 0-100 km/u sprinten is in 10,4 seconden gedaan, de top bedraagt 165 km/u.
De Kia Niro PHEV is de volgende stap en die is een stukje sneller. Dat komt doordat er een grotere elektromotor aan boord is met meer vermogen. De 1.6 viercilinder is ook hier goed voor slechts 105 pk. Het systeemvermogen bedraagt 183 pk, het systeemkoppel is met 265 Nm gelijk aan de gewone hybride. Een belangrijk verschil is echter de accu van 11, kWh. Dat is niet enorm groot, maar het stelt je in staat om een stukje elektrisch te rijden.
Kia Niro EV
Ook de elektrische Kia Niro keert weer terug. Deze heet nu niet e-Niro, maar Niro EV. In tegenstelling tot bij de vorige generatie is er – vooralsnog – geen keuze qua aandrijflijn. Je zult het moeten doen met de 64,8 kWh-batterij. Deze is goed voor zo’n 460 km aan range. Laden gaat niet extreem vlot: snelladen tot maximaal 100 kW. Qua prestaties is het de snelste Niro naar de 100 km/u, dat duurt slechts 7,8 seconden.
Qua prijzen ligt het allemaal ietsje hoger dan voorheen. Chiptekorten, de ontwikkeling, hoge grondstofprijzen en hoge inflatie zorgen voor hoge consumentenprijzen. De Niro is een aanzienlijk betere auto geworden, maar de prijspakker van weleer met vooraanstaande techniek is het niet meer.
Oud maar nieuw
Over zijn voorganger gesproken, daar komt in 2022 ook nieuws over. Kia lanceert namelijk de Niro Plus. Dat is een oud type Niro, maar dan met een afwijkend koetswerk. Het doet nog het meeste denken aan de Prius Plus. Dus met een hogere daklijn en rechte achterzijde.
De auto is ontworpen voor maximale binnenruimte, vandaar de wat vreemde vormgeving. De Kia Niro Plus is in het bijzonder geschikt voor personenvervoer, vandaar dat Kia ‘m ook kan afleveren als taxi.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Kia Niro.