De Kia EV9 is een grote elektrische crossover.
De Kia EV9 is een enorme crossover van Kia die plaats biedt aan zeven personen. Het model is de tweede Kia in de ‘EV’-lijn, na de Kia EV6. Het model is er enkel met elektromotor en met elektromotor alleen, in tegenstelling tot sommige concurrenten. Je kan de Kia EV9 zien als de elektrische evenknie van de Sorento, die op het moment dat de EV9 op de markt komt nog gewoon leverbaar is.
Kia maakte ooit furore met de Sorento voor Kia Nederland. Voor een scherp bedrag reed je in en volwassen offroader. Het hielp het merk enorm om naamsbekendheid te genereren in ons land. Ook met elektrische auto’s was het merk er op tijd bij met betaalbare auto’s. De Kia Soul EV was een bescheiden succes, maar de Kia e-Niro was dat absoluut niet. Dat was een bestseller van jewelste. Met de Kia EV6 creëerden de Zuid-Koreanen een nieuwe modellijn: die van de elektrische auto’s. De eerste was de Kia EV6, die ook nog eens Auto van het Jaar 2022 werd.
Kia EV9 Concept
Op de LA Motor Show in 2021 zagen we de eerste glimp van de nieuwe auto in de vorm van de Kia EV9 Concept. Dat is dan nog een heel erg futuristische auto die overduidelijk als concept is bedoeld. Wel geeft Kia een indicatie voor de actieradius: 483 km. De Kia EV9 concept debuteert gelijkertijd met de Hyundai Seven Concept, ook een zevenzits crossover, die een half maatje groter is.
De Kia EV9 is een ander type auto dan de EV6. In technisch opzicht zijn er de nodige overeenkomsten, maar de auto is met een ander doel ontworpen. De Kia EV6 heeft een vrij sportieve inborst en is niet enorm ruim en de Kia EV9 is meer een SUV-crossover in de traditionele zin van het woord. De Kia EV9 is een flinke auto. De lengte is 5,01 meter, de breedte 1,98 meter en de hoogte is 1,75 tot 1,78 meter (afhankelijk van de uitvoering en uitrusting). De wielbasis van 3,10 meter is enorm en is een indicatie voor veel binnenruimte.
E-GMP
Sterker nog, qua formaten komt het behoorlijk overeen met de G15-generatie van de BMW X5. Nu is het bij elektrische auto’s anders qua ruimte-indeling dan bij auto’s met een traditionele verbrandingsmotor. Zo is er veel minder ruimte nodig voor de motor, uitlaat, cardan, transmissie en dergelijke. Je zit in de Kia EV9 (net als bij veel andere EV’s) bovenop het accupakket (dat zich tussen de wielen bevindt, zo laag mogelijk). De Kia EV9 staat op de zogenaamde E-GMP bodemsectie. Dat is een platform dat enkel en alleen voor elektrische auto’s bedoeld is. Het wordt gebruikt door merken van de Hyundai Motor Group. Dat betekent Kia (EV6), Hyundai (Ioniq 5, Ioniq 6) en Genesis (GV60).
Uitvoeringen Kia EV9
Er zijn drie uitvoeringen van de Kia EV9. De instapper heeft enkel en alleen achterwielaandrijving. De elektromotor is goed voor 218 pk en het koppel is 350 Nm. Daarmee kun je in 8,2 seconden naar de 100 km/u accelereren. Het accupakket is 76,1 kWh groot. Deze versie is in eerste instantie niet voor Nederland bedoeld. Kia kondigt namelijk twee versies van de EV9 aan met de hele grote 99,9 kWh-batterij. De versie met achterwielaandrijving heeft opvallend minder vermogen: 204 pk.
Het koppel is met 350 Nm wel gelijk. Het is wel de traagste EV9, met een sprinttijd naar de 100 van 9,4 seconden. Dankzij de 99,8 kWh accu kun je met de EV9 Long Range wel veel verder op een volle acculading komen: 541 kilometer. Laden gaat heel snel dankzij de 800V-architectuur. Naast Porsche (Taycan) en concerngenoot Hyundai is Kia een van de weinigen die dit aanbieden. Het betekent dat je in iets meer dan een kwartiertje tijd zo’n 240 km erbij kunt laden.
GT-Line
Het topmodel is meteen een hele stap hoger. Deze heeft vierwielaandrijving. Net zoals met heel veel andere elektrische auto’s gaat dat middels een tweede motor. Er is er nu ook eentje op de vooras. Het gezamenlijk vermogen is 385 pk en het koppel bedraagt maar liefst 600 Nm. Daarmee is de sprint van 0-100 km/u in zes seconden alweer achter de rug. Ook wel handig, de Kia EV9 mag maximaal 2.500 kg trekken. In veel gevallen mag je bij een elektrische auto niet zoveel trekken en vaak is 1.500 kg de bovengrens. In dit geval kun je serieuze caravans en trailers achter de Kia EV9 hangen.
Qua uitvoeringen is er in eerste instantie keuze uit twee modellen: een ‘normale’ EV9 en de GT-Line. Die laatste is iets sportiever aangekleed. Dat niet alleen, ook in het interieur zijn er duidelijke verschillen. De reguliere Kia EV9 is een zevenzitter, maar de GT-Line heeft in plaats van een achterbank op de tweede zitrij twee losse stoelen en dus een zeszitter.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Kia EV9.