De Kia EV6 is een dijk van een volledig elektrische auto. De EV6 combineert fijne rijeigenschappen met praktische bruikbaarheid.
Absolute knaller
Elk merk heeft een automodel dat zorgde voor een enorme stroomversnelling qua imago, techniek en verkoopsucces. Zo’n absolute knaller waar werkelijk alles lijkt te kloppen. Denk aan de Citroën DS, Ford Mustang of Volkswagen Golf. De kans is groot dat de Kia EV6 ook zo’n auto is. Wat dat betreft is het opmerkelijk dat de auto een vrij anonieme naam heeft. Ook is het Kia niet direct het merk dat je associeert met absolute imago-knallers, ondanks het feit dat ze een tijdje de Lotus Elan als Kia hebben verkocht.
Elektrische Kia’s
Sommige merken waren heel erg vroeg met elektrische auto’s, andere concerns juist heel erg laat. Bij Hyundai en Kia zijn ze waarschijnlijk precies op het goede moment gestart met omschakelen naar EV’s. De Kia e-Niro en e-Soul waren de eerste betaalbare elektrische auto’s die echt serieus het overwegen waard waren. Daarmee bedoelen we dat er bijna geen nadelen waren. De laadtijden, actieradius, prijs, uitrusting, ruimte en prestaties waren dermate in orde dat ze prima als eerste auto konden dienen. Dat is dan ook precies wat iedereen gedaan heeft.
De Kia EV6 gaat verder waar de e-Niro stopt. Het belangrijkste is het platform. Eerdere elektrische Kia’s staan op een platform dat zowel voor elektrische auto’s als auto’s met een verbrandingsmotor is ontwikkeld. De Kia EV6 staat op het E-GMP-platform. Die bodemsectie is enkel en alleen voor elektrische auto’s ontworpen. Dit geeft de ontwerpers veel meer vrijheid qua exterieur en interieur. Bij een auto met verbrandingsmotor moet je ruimte maken voor een grote motor, versnellingsbak, aandrijfassen, differentiëlen en uitlaat bijvoorbeeld.
E-GMP-Platform
Voor een EV geldt dat niet. Daarbij heb je wel een enorm accupakket nodig. Vanwege het hoge gewicht wordt deze zo laag mogelijk tussen de wielen geplaatst bij veel EV-platforms. Het E-GMP-platform van Hyundai wordt in eerste instantie gebruikt voor drie auto’s. De Hyundai Ioniq 5, de Genesis GV60 en de Kia EV6. Een belangrijke eigenschap van dit platform is de 800V-architectuur. Dit betekent dat je enorm snel kunt laden. De naam ‘EV6’ geeft aan dat het een nieuwe Kia-line-up aankondigt.
Alle volledig elektrische Kia’s krijgen de ‘EV’-naam met een nummer erachter om de positie in de range aan te geven. Kia heeft aangegeven aan dat het gaat om een range van Kia EV1 tot en met Kia EV9. De Kia EV6 zit dus aan de bovenkant van het midden qua positionering. De Kia EV6 is 4,68 meter lang en 1,88 meter breed. De hoogte bedraagt 1,55 meter en de wielbasis is 2,90 meter. Qua afmetingen lijkt de elektrische Kia-crossover nog het meest op de Sportage, om het in eigen huis te houden. Wel is de Sportage behept met een veel kleinere wielbasis, iets dat je in de geboden interieurruimte terug ziet.
Uitvoeringen Kia EV6
Er zijn drie uitvoeringen van de Kia EV6. Het is een combinatie van motoren en accupakketten. De instapper is de EV6 met 58 kWh-batterij en achterwielaandrijving. Deze levert 170 pk en 350 Nm. Daarmee kun je een topsnelheid bereiken van 185 km/u en in 8,5 seconden naar de 100 km/u accelereren. Op een volle accu kun je 400 km halen. Mocht dat te weinig zijn, je kunt tot 350 kW laden, waardoor je in no time van 10 naar 80 procent kun laden.
De tweede optie is een Kia EV6 met achterwielaandrijving in combinatie met het accupakket van 77,4 kWh. Deze heeft alsnog achterwielaandrijving. Wel is de elektromotor een (die zich op de achteras bevindt) een stukje krachtiger. De motor levert nu 228 pk en 350 Nm. De prestaties zijn daardoor iets beter. Van 0-100 km/u sprinten duurt nu maar 7,5 seconden, een volle tel sneller. De topsnelheid is alsnog 185 km/u. Belangrijker is de actieradius dankzij de 77,4 kWh-accu. Die bedraagt nu 510 km volgens de WLTP.
Kia EV6 GT
De volgende logische stap is de combinatie van de grotere batterij in combinatie met vierwielaandrijving. In dat geval heeft de Kia EV6 een motor op de achter- en vooras. Gezamenlijk leveren deze motoren een systeemvermogen van 325 pk en 605 Nm. Dankzij de extra power én de extra tractie, is de sprint in slechts 5,4 seconden afgeraffeld. De topsnelheid is wederom 185 km/u, dat uiteraard een begrensde snelheid is om de actieradius een kans te geven. Die bedraagt overigens volgens de WLTP 490 km.
De absolute topper aan het firmament is de ‘GT’. Dit is automatisch de snelste en meest krachtige Kia ooit gebouwd. De EV6 GT heeft twee motoren met een systeemvermogen van 585 pk en een systeemkoppel van 740 Nm. Daarmee katapulteer je in 3,5 seconden naar de 100 km/u en kun je een top van 260 km/u halen. Uiteraard heeft de GT de grote batterij. De range lijdt wel iets onder de enorme prestaties die mogelijk zijn, want met 400 km is die net zo groot als de instapper.