Die Kia e-Soul (of Soul EV) is de zielsverwant van de e-Niro, maar dan leuker. De Kia e-Soul is wat je noemt een originele SUV.
Inhoudsopgave
Kia e-Soul is volledig elektrisch
Naast de huis-, tuin- en keukenmodellen komen fabrikanten op een gegeven moment niche-modellen. Het fleurt de showroom op en geeft het merk de nodige appeal. In het geval van Kia was dat de Soul. De auto werd niet als sportieve coupé in de markt gezet, maar was een grappig gelijnd alternatief voor als je geen Cerato of Rio wilde. Stiekem is de Kia Soul een afgedankt Volkswagen-ontwerp dat Peter Schreyer meenam naar zijn nieuwe Zuid-Koreaanse werkgever. De eerste Kia Soul was er van 2008 tot 2013.
De tweede generatie Kia Soul arriveerde in 2012. De meeste bijzondere uitvoering kwam in 2015 in de vorm van de Kia Soul EV. Dit was een geheel elektrisch model. Destijds waren er nog niet heel erg veel elektrische auto’s, zeker niet in deze prijsklasse. De Kia e-Soul begon zijn carrière als ‘Kia Soul EV’. Fabrikanten waren (en zijn) nog altijd aan het stoeien met de juiste benaming voor hun elektrische modellen.
Betaalbare EV’s
De betaalbare EV’s die rond deze periode op de markt waren, hadden allemaal een of meerdere grote nadelen. En in de meeste gevallen ging het om het elektrische aspect. Te weinig range, te lange laadtijden. Denk aan de BMW i3, Ford Focus Electric of Nissan Leaf. Dat was bij de Kia Soul EV helaas niet anders.
De Kia Soul EV van de eerste generatie had een 110 pk en 285 Nm sterke elektromotor. Daardoor kon je in 11,2 seconden naar de 100 km/u sprinten en een top halen van 145 km/u. Dat aspect van het elektrische rijden zat wel snor. De batterij was de beperkende factor. Die was namelijk maar 27 kWh. Dit heeft als voordeel dat het gewicht niet veel te hoog is, maar als nadeel dat de actieradius slechts 212 km bedroeg. En dan was dat ook nog eens een NEDC-opgave.
Actieradius
Heel goedkoop was de Kia Soul EV in Nederland niet, maar standaard was ‘ie wel erg compleet. Het instapniveau was de ExecutiveLine. Die had al climate control, navigatie, radio, LED-verlichting. Een stapje hoger stond de ExecutivePlusLine, die standaard voorzien is van leer, panoramadak en parkeersensoren rondom.
Een onzichtbare doch belangrijke wijziging is de update vanaf 2018. Ondanks dat het model er grotendeels hetzelfde uitziet, is het accupakket vernieuwd. Deze heeft nu een capaciteit van 30 kWh. Dat is niet heel veel groter en met 250 km actieradius (nog altijd NEDC) houdt het absoluut niet over, maar je kunt nu ietsje verder komen zonder te hoeven laden. Mocht je een occasion zoeken, let er goed op dat je het grotere accupakket hebt bij een 2018 model. Sommige staan geregistreerd op 2018, maar komen eigenlijk nog uit 2017 en hebben dus de kleine accu.
Tweede generatie Kia Soul
Je kunt natuurlijk ook doorsparen voor de tweede generatie elektrische Soul EV, die nu e-Soul heet. Het meest opvallende is in eerste instantie het uiterlijk. Dat was nu nog aparter. De auto heeft wel iets weg van auto’s als de Scion bB, Daihatsu Materia en Nissan Cube. Een belangrijk aspect is dat de Kia Soul van de derde generatie (tweede generatie Kia Soul elektrisch) er alleen als EV is. De auto wordt op sommige markten ook geleverd met een 1.6, 2.0 of 1.6 T-GDI motor. Die laatste heeft 204 pk.
Dat is precies hetzelfde als de Kia e-Doul. Die heeft een elektrische motor die ook 204 pk (150 kW) heeft). Een groot verschil is de maximale trekkracht van de Kia e-Soul, die bedraagt namelijk 395 Nm. Nog belangrijker is dat dat koppel van 0 toeren klaarstaan. Dat zorgt voor aansprekende prestaties. Want van 0-100 km/u accelereren in 7,9 tellen is keurig voor zo’n meer dan 1.650 kg wegende blokkendoos. De topsnelheid is weliswaar begrensd, maar met 167 km/u kun je nog altijd een prima prent scoren bij de Nederlandse Hermandad.
Accupakket Kia e-Soul
Het belangrijkste aspect aan de nieuwe Kia e-Soul is de accupakket. Dat is overigens ook de reden waarom de elektrische Soul zo zwaar is. Het accupakket is namelijk 63 kWh groot. Volgens de WLTP (die veel strenger en realistischer is dan de WLTP), bedraagt de range maar liefst 452 km. Nu is dat het meest ideale scenario, in de winter met een beetje haast ga je dat nooit halen, maar het is met zo’n range wel voldoende om als eerste auto te kunnen fungeren.
Mocht het accupakket ietsje te groot zijn, komt er in 2020 een tweede optie in de vorm van een 39 kWh-accupakket. Dan heb je automatisch ook een minder krachtige motor, in dit geval is er maximaal 136 pk (100 kW) beschikbaar. Het koppel is alsnog 395 Nm bij 0 toeren, dus tijdens normaal gebruik heb je niet het idee met veel minder vermogen onderweg te zijn. Wel ben je met iets minder auto onderweg qua gewicht, want de e-Soul met 39 kWh-batterij weegt zo’n 150 kg minder. De prijs is ongeveer 3.000 euro lager. Ook is de uitrusting ietsje afwijkend. De 39 kWh-versie is er als ComfortLine, DynamicLine en DynamicPlusLine, net als de 64 kWh-versie. Echter, voor de luxe ExecutiveLine moet je alsnog de 64 kWh-variant hebben. In Nederland is de Kia Soul een bescheiden succes. De meeste klanten gaan voor de Kia e-Niro, die niet geheel ontoevallig dezelfde aandrijflijn heeft.