De Kia e-Niro is een van de eerste serieuze en betaalbare elektrische auto’s in Nederland.
Kia is relatief een jonge speler in Nederland. De Zuid-Koreaanse reus kwam pas in actie in Europa rond de jaren ’90. De auto’s waren toen nog vaak gestoeld op oudere Mazda’s. Net als andere betaalbare merken in die tijd, zoals Hyundai en Daewoo, had Kia zijn eigen plekje in de markt. In tegenstelling tot veel Europese merken nam Kia wel wat meer risico’s qua modellen.
Inhoudsopgave
Cross-overs
Dat gold met name op het gebied van SUV’s en cross-overs. Die had Kia al jaren voordat de Europese merken eindelijk doorhadden dat een cross-over populair is. Denk aan de Sportage en Sorento. Maar in 2016 voegde Kia er een compacte model aan toe, de Kia Niro. Het idee was eigenlijk heel erg simpel, doch geniaal. Zustermerk Hyundai had de Ioniq. Dat is kort door de bocht een soort Toyota Prius-achtige auto, met eenzelfde druppelvorm. Met zo’n auto maak je een statement. De Kia Niro stond op dezelfde bodemplaat, maar was compleet anders.
Zowel de engineers als de ontwerpers kregen de opdracht om een auto te ontwikkelen, waarbij het niet duidelijk zichtbaar was dat het om een hybride ging. De Kia Niro is er namelijk alleen als hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch (de e-Niro). Inderdaad, net als de Hyundai Ioniq. Over de andere uitvoeringen van de Niro kun je lezen op onze Kia Niro-pagina, in dit geval behandelen we de Kia e-Niro.
Introductie Kia e-Niro
Op de International Electric Vehicle Expo in Zuid-Korea was de Kia e-Niro logischerwijs de ster van de show. Dia Kia e-Niro is een geheel elektrische auto met een enorm verschil ten opzichte van andere elektrische auto’s: de actieradius. De Kia e-Niro is namelijk een van de eerste echt serieuze elektrische auto’s die je daadwerkelijk kan overwegen. Er zijn auto’s geweest als de e-Golf, Leaf of Focus Electric, maar die hebben een veel te korte actieradius waardoor je die nooit serieus als eerste auto kunt inzetten.
De Kia e-Niro is er met twee accupakketten. Eentje van 39,2 kWh en een flinke van 64 kWh. In het geval van de 39,2 kWh-versie krijg je een 136 pk sterke elektromotor. Dat is niet heel erg veel vermogen, maar de maximum trekkracht van 395 Nm die per direct klaarstaat zorgt ervoor dat de auto erg vlot aanvoelt, zeker in stadsgebruik. Echter, deze wordt niet voor Nederland geleverd.
Actieradius
Op de Nederlandse markt kregen we namelijk meteen de 64 kWh-variant. Het grote verschil is de actieradius. De Kia e-Niro met 39,2 kWh accupakket heeft een actieradius van 288 km. Dat is op zich al behoorlijk goed voor zo’n auto. Maar met het 64 kWh accupakket kunnen er echt grote afstanden afgelegd worden: 455 km volgens de WLTP. Natuurlijk is deze actieradius afhankelijk van het weer, verkeer en de haast van de bestuurder, maar het is een solide basis, waardoor de Kia e-Niro kan fungeren als eerste auto.
Dat niet alleen, het is ook de eerste serieuze betaalbare elektrische auto. Er zijn Tesla’s met een grote range, maar die zijn vrij prijzig. Ook is de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid van een Kia ongeëvenaard. Dat laatste is niet helemaal waar, bijna alle woorden die we bezigen over de Kia e-Niro, kunnen ook uitgesproken worden over de Hyundai Kona Electric. Een groot verschil is dat de Kona Electric in Nederland wél leverbaar is met een minder grote accu. Ook is het accupakket van een andere fabrikant.
Prestaties
Ondanks het flinke vermogen en koppel heeft de Kia e-Niro enkel voorwielaandrijving. De prestaties zijn redelijk voor elkaar: de 0-100 km/u-sprint van de 204 pk sterke 64 kWh-versie duurt slechts 7,8 seconden. De topsnelheid is ‘maar’ 167 km/u. Zoals zoveel elektrische auto’s is dat vrij laag gezien het vermogen en het segment waarin de auto opereert.
Op zich ook logisch, een wat hogere auto op hoge snelheid vergt nu eenmaal enorm veel energie. Met een begrenzer kan de actieradius nog enigszins gewaarborgd blijven. Aan de andere kant is het niet van belang bij een dergelijke auto. Belangrijker en relevanter voor dit soort auto’s is bijvoorbeeld de laadtijd. Deze bedraagt namelijk negen en een half uur onder normale omstandigheden. Snelladen is tot 80 kW mogelijk. Dan is de tank van bijna leeg naar bijna vol in iets meer dan een halfuur.
Uitrusting
In Nederland komt de Kia e-Niro slechts in twee uitvoeringen. Het zijn alleen de meest luxe varianten, wat de hoge instapprijs grotendeels legitimeert. Er is een ‘DynamicLine’ voor 44 mille en ExecutiveLine voor 47 mille. Die laatste heeft meer elektrische gadgets, elektrisch verstelbare stoelen en lederen bekleding. In de tussentijd is de auto uitgegroeid tot een van de meest populaire elektrische auto’s van Nederland.
Tweede generatie Kia Niro (SG2)
De tweede generatie van de Kia Niro verschijnt in 2021. Voor het elektrische model is het eventjes wachten tot 2022. Qua design is er duidelijk voor een meer expressieve stijl is gekozen. De platte koplampen en boomerang-esque dagrijverlichting geven de auto een bijzonder voorkomen.
De nieuwe Kia Niro is 4,42 meter lang, 1,82 meter breed, 1,55 meter hoog en de wielbasis bedraagt 2,72 meter. Prima voor de klasse van de auto. Mocht je het te klein vinden, is er voor de Zuid_Koreaanse markt ook een Kia Niro Plus, met een hoger dak en rechtere achterzijde. Deze komt in 2022 in Zuid-Korea op de markt. Bijzonder is dat deze nog op het oude model is gebaseerd. Je kan deze versie ook krijgen met een elektrische aandrijflijn. De auto zal bijvoorbeeld als taxi zeer geschikt zijn.
Techniek Kia Niro EV
De elektrische Kia Niro heet nu geen e-Niro, maar Niro EV. Deze is voorzien van een 160 kW / 218 pk sterke elektromotor. Deze heeft een trekkracht van 254 Nm. Van 0-100 km/u sprinten gaat nog redelijk vlot: dit duurt 7,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 167 km/u. Belangrijker dan dat is natuurlijk hoe lang je ermee kunt rijden. De Kia Niro EV is voorzien van een 64,8 kWh batterij. Daarmee kun je volgens de WLTP zo’n 460 km halen aan range.
Daarmee heeft Kia niet meer het grote voordeel dat de eerste generatie wél had. Simpelweg omdat de concurrentie nu ook een stuk beter is geworden. Dit zie je ook bij het laden. Snelladen gaat tot maximaal 100 kW. Bruikbaar, maar niet exceptioneel anno 2022.
Er zijn zes uitvoeringen qua luxeniveau: ComfortLine, DynamicLine, Edition, DynamicPlusLine, Launch Edition en ExcecutiveLine. De instapper (ComfortLine) verdwijnt al binnen een jaar, evenals de Launch Edition. Met prijzen tussen de 45 en 50 mille is de Kia Niro EV zeker niet meer de prijspakker die zijn voorganger nog wel was.
Artikelen Kia e-Niro
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Kia e-Niro.