De Kia Ceed is een marketingwonder dat daadwerkelijk goed was voor deugdelijke verkopen.
In sommige gevallen zit er een enorm verschil tussen de uitgaande en de nieuwe generatie. Bij de Kia Cee’d was die stap gigantisch. Nu had de voorganger een andere naam (Kia Cerato), maar het was een C-segment hatchback van de Zuid-Koreanen. Een heel erg typische. Natuurlijk, de techniek bleef lang heel en je kreeg veel waar voor je geld. Echter, het interieur was opgetrokken uit goedkoop plastic, de motoren waren rauw en ongemanierd en het geheel reed niet inspirerend. Nu was dat ook niet het doel van de auto, maar het eindresultaat was zeldzaam teleurstellend.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Kia Cee’d (ED)
De eerste generatie Cee’d (ED) werd in 2006 onthuld en kwam in 2007 bij ons op de markt. Qua design was de auto een enorme vooruitgang. Geen Zuid-Koreaans allegaartje van niet bij elkaar passende stylingdetails, maar een keurige vijfdeurs hatchback. De auto was leverbaar met 1.4 CVVT (109 pk), 1.6 CVVT (122 pk) en 2.0 CVVT (143 pk) benzinemotoren. Dieselmotoren was destijds nog een belangrijk gedeelte van de afzet en de Cee’d stelde niet teleur met drie diesels. Twee versies van de 1.6 CRDi met 90 of 115 pk en een 2.0 CRDi met een dikke 140 pk.
Aanvankelijk was de Kia Cee’d er alleen als vijfdeurs hatchback. Logisch, dat was toen de meest populaire variant (nu eigenlijk nog steeds, overigens). De ‘Sporty Wagon’ was een stationwagonversie die in 2008 toegevoegd werd aan het Cee’d-leveringsprogramma. Qua motorenaanbod was de Sporty Wagon identiek aan de hatchback. Het grote verschil was natuurlijk de laadruimte. De Sporty Wagon had een bagageruimte van 534 liter (de hatchback 340 liter). Als je de banken neerklapte kon je het vergroten naar 1.664 liter (1.300 liter in het geval van de hatchback).
Pro_cee’d
Een auto die je niet kocht vanwege de binnenruimte was de Kia Pro_cee’d. Veel cryptischer worden autonamen niet. De Kia Pro_cee’d was de driedeurs uitvoering van de Cee’d. In plaats van simpelweg de vijfdeurs voorzien van twee deuren minder, was het koetswerk afwijkend. De driedeurs was niet de budgetversie, maar juist de sportieve versie. Precies zoals de Mégane Coupé en de Astra GTC bijvoorbeeld. In 2009 word de Cee’d iets strakgetrokken.
Tweede generatie Kia Cee’d (JD)
Een compleet nieuwe Kia Cee’d staat drie jaar later klaar. Deze generatie (JD) werd onthuld op de salon van Genève in 2012. De auto is nu volledig ontworpen onder regie van de Duitser Peter Schreyer. Deze man kwam over van Volkswagen en gaf Kia een nieuwe, herkenbare en strakke designtaal die wereldwijd in de smaak viel. Wederom was er een vijfdeurs hatchback, een stationwagon (gewoon SW) en een sportievere driedeurs Pro_Cee’d.
Er was keuze uit slechts drie motoren, alle drie een 1.6. In principe was er geen basismotor, de 1.6 leverde al 135 pk. Voor de veelrijders was er een 1.6 CRDi met 128 pk. Voor het eerst was er ook een sportieve topversie, de Cee’d GT met een 1.6 T-GDI motor met 204 pk. Deze motor was niet leverbaar in de SW, de sportieve aankleding overigens ook niet. De Cee’d GT was bewust een soort ‘net niet GTI-concurrent’. Het was een zeer vlotte en uiterst compleet uitgeruste auto. Dit terwijl de Golf GTI iets sneller, maar aanzienlijk kaler was.
Facelift
In 2015 werd de JD-generatie gefacelift. Nieuw was de toevoeging van de 1.0 T-GDI driecilinder met 120 pk. Deze kwam was iets onder de 1.6 gepositioneerd, alhoewel deze motor iets meer koppel (171 Nm tegen 164 Nm) leverde bij lagere toeren (4.000 toeren tegen 4.850 toeren ).
Derde generatie Kia Ceed (CD)
De derde generatie Kia Ceed (CD) verscheen in 2018. Godzijdank zag Kia af van die marketing-rode-broeken-apostrof. Wederom is de auto leverbaar als vijfdeurs hatchback of stationwagon. De driedeurs is komen te vervallen. Wel is de familie iets groter geworden, want naast de ProCeed (nu een vijfdeurs sportieve shooting-brake-wagon-achtig-ding-geval) is er ook een XCeed, een soort cross-over-hatchback.
De Kia Ceed is er met de nieuwe 1.0 T-GDI driecilinder (120 pk) en een 1.4 T-GDI viercilinder (140 pk). Een Kia Ceed GT met 1.6 T-GDI motor keert gelukkig terug. Daarnaast zijn er twee diesels: een 1.6 CRDi met 115 of 136 pk. Er is keuze uit diverse uitvoeringen (ComfortLine, DynamicLine, DynamicPlusLine en ExecutiveLine). Daarnaast zijn er ook twee sportiever aangeklede modellen: GT-Line en GT-PlusLine. De GT-Line lijkt iets op de GT, maar heeft een ‘normale’ motor in plaats van de 1.6 T-GDI. In 2020 wordt de 1.4 T-GDI vervangen door de 1.5 T-GDI. Deze levert maximaal 160 pk. De 136 pk sterke diesel komt in 2020 niet meer terug.
In 2021 wordt de Ceed voorzien van een facelift. Daarbij krijgt de auto niet alleen het nieuwe Kia-logo, maar ook een gewijzigde grille, voorbumper, koplampen en achterlichten.
Verkopen
Qua verkopen in Nederland is de Kia Ceed een stabiele factor. In totaal zijn er al meer dan 30.000 van verkocht. Het recordjaar is 2010, toen er bijna 3.500 op kenteken werden gezet. Sindsdien schommelen de verkopen tussen de 1.500 en 2.500 stuks. Daarmee is het niet de bestverkochte Kia aller tijden, maar wel een stabiele steunpilaar voor het Zuid-Koreaanse merk.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Kia Ceed.