De Jeep Wrangler is een van de weinige splinternieuwe iconen.
Sommige auto’s worden ten onrechte als icoon bestempeld. Bij de Jeep Wrangler kun je het niet vaak genoeg doen. Weinig auto’s zijn zo legendarisch als de Jeep Wrangler. De Mercedes-Benz G-Klasse? Nee, die was er pas vanaf 1979. De Land Rover Defender? Dat was een Jeep-kopie van de Britten. De Jeep Wrangler is de directe afstammeling van de Willys Jeep en Het Origineel. De Willys Jeep is de auto die letterlijk Europa heeft bevrijd.
Inhoudsopgave
Jeep CJ
De Willys Jeep was een militair voertuig. De civiele versie werd de Jeep CJ. Deze kwam al in 1944 op de markt. De CJ was een functionele, rudimentaire 4×4 waarmee je in het terrein nog echt uit de voeten kwam. De CJ werd groter en luxer met de jaren, maar relatief gezien viel het heel erg mee. De Jeep CJ bleef tot 1986 in productie. De opvolger was de Jeep Wrangler. Qua concept veranderde er niet heel erg veel.
Ladderchassis
De Jeep Wrangler staat op een ladderchassis en heeft een starre as voor en achter. Bladvering zorgen voor ‘comfort’ aan boord. De deuren scharnieren aan de buitenkant en het dak kun je demonteren. Daarmee is duidelijk dat de auto lijkt op de CJ en Willys Jeep. Sterker nog, dankzij de Wrangler van Jeep is het bijna een typenaam geworden. ’Jeep’ is tegenwoordig synoniem voor het type auto.
Jeep Wrangler YJ
Er zijn drie generaties van de Wrangler. De eerste is de Wrangler ‘YJ’. Deze kwam in 1986 op de markt. De YJ is heel herkenbaar aan de vierkante koplampen. Ten opzichte van de CJ is de YJ een ietsje lager en comfortabeler. Nogmaals: dat is allemaal relatief. Er was een tweedeurs softtop en een driedeurs hardtop.
In Nederland heeft de softtop een 2.5 viercilinder en de hardtop een 4.0 zes-in-lijn. Die laatste kon je eventueel voorzien van een automaat. De Wrangler was in Nederland bij een klein publiek zeer populair. Voor een relatief lage prijs had je een uitstekend werkpaard.
Jeep Wrangler TJ
In 1996 introduceert Jeep de Wrangler ‘TJ’. Deze is herkenbaar aan de ronde koplampen, waarmee de auto kijkt op de Willys Jeep en de CJ. Nog altijd staat de TJ op een ladderchassis. Een groot verschil is de vering en demping. In plaats van bladveren heeft de TJ heuse schroefveren. Qua motoren was er keuze uit een 2.5 viercilinder of een 4 liter zes-in-lijn. Die laatste was nog afkomstig uit de jaren ’60.
Eigenlijk nog veel eerder, want de basis komt uit 1941, toen de motor debuteerde in de Nash Ambassador 600. Het blok is in de jaren veelvuldig voorzien van updates en inmiddels omgedoopt tot ‘Power Tech’. In 2004 verscheen er een Wrangler Unlimited-model. Deze is eenvoudig te herkennen aan de langere wielbasis. Dit was aanzienlijk prettiger op de openbare weg.
Jeep Wrangler JK
In 2006 wordt er een compleet nieuwe generatie Wrangler geïntroduceerd. Omdat het uiterlijk een belangrijk USP is voor de Wrangler, werd daar niet al te veel aan getornd. Je kan de ‘JK’-wrangler eenvoudig herkennen aan de volgende punten: de plastic voorbumper is groter en er zitten twee verstralers in verstopt en daarnaast zijn de knipperlichten aan de voorzijde nu rond en onder de koplampen gepositioneerd.
In technisch opzicht was de auto compleet nieuw. Er was keuze uit een VM Motori dieselmotor (2.8 viercilinder) of een 2.8 liter V6. Deze werd later vervangen door de zeer krachtige Pentastar V6. Ook was er meer luxe, zoals elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, navigatie en andere snuisterijen die we normaal gesproken al lang op andere auto’s voorbij hebben zien komen.
Uiteindelijk zijn er vier verschillende carrosserievormen van de Wrangler JK geweest: een tweedeurs cabrio en hardtop en een vierdeurs cabrio en hardtop. De Wrangler met lange wielbasis heette wederom ‘Unlimited’, maar nu had je standaard vier deuren in plaats van twee. Die vierdeurs versie bleek een gouden zet. Aan het einde van de carrière van de Wrangler JK was driekwart een vierdeurs.
Jeep Wrangler JL
Logisch dat de vierdeurs versie terugkwam toen Jeep de Wrangler wederom vernieuwde. Dat gebeurde in 2018. Deze vierde generatie Wrangler (JL) kwam in 2018 op de markt. Wederom tornde Jeep weinig aan het ontwerp, alhoewel de auto dankzij de kleinere koplampen iets moderner oogde. Er zijn een enorm aantal motoren en uitvoeringen leverbaar. De Wrangler is ook in Nederland leverbaar. De importeur richtte zich hier meer op de dikkere uitvoeringen met de kleinere motoren.
De 2.0T viercilinder (272 pk) en 2.2 diesel (200 pk) komen bijna rechtstreeks uit de Alfa Romeo Giulia. Er is keuze uit twee uitvoeringen: een Sahara en een Rubicon. Vervolgens kan de klant kiezen uit twee carrosserievarianten: een korte tweedeurs of een lange vierdeurs. De Sahara-optie komt in 2020 te vervallen. Zelfs met de compacte Alfa-viercilinders is de Wrangler schreeuwend duur: meer dan 100.000 euro is gekkenwerk voor een goedkope off-roader. Vanaf 2021 wordt echter alleen nog maar de plug-in hybride versie geleverd, de 4xe. Met een vanafprijs van zo’n 80 mille is deze versie nog steeds geen koopje.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Jeep Wrangler.