De Jeep Renegade is een stoere kleine crossover die eruit ziet als een Jeep, maar in technisch opzicht een Fiat is.
Het is best verwonderlijk dat Jeep er zo lang over deed om hun stoere imago uit te buiten. Kleine crossovers werden ineens heel erg populair en toch duurde het jaren voordat Jeep ook een dergelijke auto had. Met name de Aziatische merken hadden veel compacte crossovers. Jeep volgde pas iets later. Eerst met de Compass en later met de Renegade. De naam Renegade komt van een uitrustingsniveau van de CJ-Jeep.
Inhoudsopgave
Concept
De Jeep Renegade maakte zijn debuut als concept car op de North American International Auto Show in 2008. Toen was het nog écht een wilde concept zoals Jeep ze kan maken. Een auto zonder echte voorruit en deuren, laat staan zijruiten en een dak.
Introductie Jeep Renegade
De productieversie kwam in 2014 tijdens de Salon van Genève. Dat was ook geen toeval, want die auto is specifiek bedoeld voor de Europese markt. Het is namelijk weliswaar een Jeep qua uitstraling, naam en badge, maar in technisch opzicht is het eigenlijk een Fiat.
De Jeep Renegade staat namelijk op het ‘Small Wide’ platform. De basisarchitectuur daarvan stamt uit 2005. Het was destijds een platform waar General Motors en Fiat aan samenwerkten. De Opel Corsa en Fiat Grande Punto staan op de ‘Small’-variant. Op basis van dit platform ging FCA aan de slag en kwamen ze op de proppen met het Small Wide platform. De eerste auto die daar gebruik van maakt, is de Fiat 500L in 2012. De Jeep Compass had wel een prima, want het was de eerste keer dat het platform gecombineerd werd met vierwielaandrijving.
Afmetingen
Het is geen enorme auto met een lengte van 4,23 is een beetje middenklasser langer. De breedte (1,81 meter) en hoogte (1,69 meter) zorgen ervoor dat er een kloeke, ietwat vierkante auto voor je neus staat. De wielbasis is met 2,57 meter redelijk kort en helpt dus mee aan het gedrongen uiterlijk van het kleintje.
In Nederland hebben ze veel vertrouwen in de Jeep Renegade. Er komen namelijk enorm veel uitvoeringen beschikbaar. Het begint met een 1.4 MultiAir, afkomstig uit andere Fiats. Er zijn drie mogelijkheden. De eerste is een 140 pk-versie met handbak, de tweede heeft een automaat en derde heeft vierwielaandrijving en een automaat. Die laatste krijgt automatisch ook 30 paarden extra waardoor het totaal uitkomt op 170 pk. Vervolgens zijn er ook nog diesels. Een 1.6 MultiJet (120 pk) die altijd voorwielaandrijving heeft, optioneel is een automaat mogelijk.
Ook als bedrijfswagen
Dan is er een Jeep Renegade 2.0 Multijet met 140 pk. Dan heb je altijd vierwielaandrijving, maar kun je in tegenstelling tot de benzineversie met AWD wel kiezen uit een handbak of automaat. Een jaartje later komt er een nieuwe instapper, de ‘1.6 E-torq’. Die naam suggereert heel veel koppel (torque is koppel in het Engels) en elektropower, maar in principe is het geen van beide.
Integendeel, het is gewoon een ouderwetse atmosferische 1.6 met 110 pk. De auto verlaagt de vraagprijs met zo’n twee mille. Handig voor de ondernemer: de Jeep Renegade Van is ook een dingetje. Dan heb je dichte ruiten en geen achterbank, een echte bedrijfswagen dus. Qua motorenaanbod is het gelijk, maar qua uitvoeringen is er minder keuze.
Facelift Jeep Renegade
In 2018 krijgt de Jeep Renegade een flinke facelift. Deze is behoorlijk subtiel, een duidelijk teken dat het design van de auto in de smaak valt. Het complete motorprogramma gaat op de schop. De 1.6 e-Torq en 1.4 MultiJet mogen met pensioen. De nieuwe instapper is de 1.0T (met de Fiat Firefly motor), goed voor 120 pk en 190 Nm. Daar komt later ook een e-versie van. Deze is nog altijd niet echt een hybride, maar heeft een kleine generator aan de transmissie die de benzinemotor assisteert met wegrijden.
De 1.3 turbo is een viercilinder met 150 pk en heeft altijd een automaat. Er is een 1.3T met vierwielaandrijving voor de liefhebber, maar die kost 40 mille in de Limited-uitvoering. In 2019 komt er ook een diesel, die een jaar later alweer geschrapt wordt in Nederland. De 2.0 heeft standaard vierwielaandrijving en dan is er ook nog de stoere Trailhawk-uitrusting. Met een prijs van bijna 60 mille is deze in principe onverkoopbaar. In 2020 zakt het vermogen van de 1.0T naar 115 pk.
Plug-in hybrides
Nee, de belangrijkste toevoeging aan de range van de Jeep Renegade is de 4xe uitvoering. Dit is een plug-in hybride-uitvoering die alles combineert voor de Nederlandse consument. Standaard heb je altijd vierwielaandrijving en een automaat. Echter, het is een hybride, dus de uitstoot blijft heel erg beperkt. Dat heeft ook zijn uitwerking op de Nederlandse prijzen.
Er zijn twee uitvoeringen. De eenvoudigste is de 190 pk-versie. Deze heeft een 1.3 liter motor met 130 pk en een elektromotor met 60 pk. Het systeemvermogen is 190 pk. Daarmee kun je in 7,5 seconden naar de 100 km/u sprinten. Op de accu kun je een kleine 50 kilometer elektrische afleggen voordat de benzinemotor erbij komt. De elektrische range is ietsje kleiner bij de sterkere 240-versie. Deze heeft 240 pk aan systeemvermogen door een sterkere benzinemotor, de 1.3 levert hier 180 pk.
In Nederland wordt een groot gedeelte van het gamma geschrapt in 2022. De 1.5T e-hybrid wordt nieuw aan het gamma toegevoegd, naast de hybrides.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Jeep Renegade.