Groter, luxer en misschien wel populairder. De Jeep Grand Cherokee overtrof de verwachtingen.
Als je kijkt naar Land Rover en Jeep, zie je dat er veel overeenkomsten zijn. In beide gevallen begon het met een doelmatige 4×4, onder een ander merk. In beide gevallen groeide het autotype uit tot een eigen merk. Na een jaartje of twintig besloten beide merken een enorme luxe terreinauto aan het gamma toe toe voegen. Bij Land Rover was dat de Range Rover. Net als met de originele Willy-Overland GP was ook in dit geval Jeep eerder, namelijk met de Wagoneer.
Inhoudsopgave
Jeep Wagoneer
De Jeep Wagoneer is met recht een icoon te noemen. De auto was van 1963 tot 1991 in productie en geldt als de eerste grote luxe SUV. De Wagoneer kreeg wel en geen opvolger. In principe werd de auto in 1991 van de markt gehaald omdat ‘ie simpelweg hoogbejaard was. Mensen waren er gek op, maar de auto voldeed niet meer aan de huidige eisen. Mede doordat ‘ie oud was, was het verbruik bizar hoog (zelfs naar Amerikaanse begrippen) en viel de veiligheid ook behoorlijk tegen.
Jeep Grand Cherokee ZJ
In 1992 verscheen de Jeep Grand Cherokee. Qua formaat was dit een model tussen de Cherokee en de Wagoneer. De Jeep Grand Cherokee was 4,53 meter lang, 1,75 meter breed en 1,71 meter hoog. Naar huidige maatstaven vrij compact. Qua styling was de SUV duidelijk afgeleid van de kleinere Cherokee. Qua binnenruimte, luxe en comfort stond het een en ander wel op een hoger peil. De auto kwam ook in Nederland op de markt.
Qua motoren ging de Grand Cherokee verder waar de gewone versie gebleven was. De instapper was de legendarische Kaiser vier liter zes-in-lijn met 184 pk. Een stap hoger stond de 5.2 V8 met 211 pk. In Nederland was de diesel het populairst. Deze auto heeft een zelfontbrander van VM Motori, een 2.5 TD met 116 pk. De leukste versie kwam aan het eind: de 5.9. Deze leverde alsnog amper 240 pk, maar wel bijna 500 Nm, waarmee het uitermate prettig cruisen is.
Jeep Grand Cherokee WJ
In 1998 werd de opvolger van de ZJ geïntroduceerd, de WJ. Dit model was aanzienlijk ronder en chiquer qua vormgeving. Het model was ook duidelijk afwijkend ten opzichte van de Cherokee, die inmiddels aardig op leeftijd raakte. Belangrijk nieuws was er op motorisch front. Niet zozeer qua instapper, dat bleef de stokoude 4.0 zes-in-lijn. De oude 5.2 en 5.9 V8-motoren werden vervangen door een PowerTech V8. Deze was naar Amerikaanse maatstaven erg compact, maar naar Europese maatstaven gigantisch: 4.7 liter.
Diesel
Goed nieuws voor ons Europeanen was dat de diesel een flinke update kreeg. De oude 2.5 TD werd vervangen door een 3.1 vijfcilinder, eveneens van VM Motori. In 2001 werd de auto heel licht aangepast. De grootste noviteit was dat de VM Motori diesel werd vervangen door een 2.7 CRD motor. Dit was in principe de OM647 vijf-in-lijn met 177 pk en 400 Nm. Belangrijker was dat de motor veel gecultiveerder was en prettiger in de omgang. In 2003 werd de WJ-generatie nogmaals gefacelift, ditmaal met iets meer aandacht voor uiterlijke wijzigingen.
Jeep Grand Cherokee WK
De Jeep Grand Cherokee die in 2005 klaar stond was helemaal nieuw. Een groot verschil was dat de auto nu onafhankelijke voorwielophanging had. De zes-in-lijn ging in 2005 met penioen, deze motor werd vervangen door een 3.7 V6 die wij kennen uit de Jeep Cherokee. Een stapje hoge staat de bekende PowerTech V8. Het pareltje was echter de 5.7 HEMI V8. Deze motor kwam uit de Chrysler 300C en leverde maar liefst 345 pk.
SRT-8
Nog dikker was de Jeep Grand Cherokee SRT-8. De Porsche Cayenne Turbo, Range Rover Supercharged en Mercedes ML 63 AMG toonden aan dat men een dikke SUV wel kon waarderen. De SRT-8 had een 6.1 HEMI V8 met 425 pk en en 570 Nm. Daarmee kon het gevaarte in 5 tellen naar de 100 km/u sprinten. Sommige versies met twin-turbo setup konden wel 1.000 pk of meer leveren.
Jeep Grand Cherokee WK2
De Jeep Grand Cherokee van de WK2-generatie was een enorme stap voorwaarts in veel opzichten. Dat komt mede door het platform, dat afkomstig is van de Mercedes ML (W166-generatie). Ook het interieur is een enorme sprong voorwaarts. Het is veel verzorgder en opgetrokken uit fraaiere materialen. Dat was met de vorige WK-generatie een stuk minder voor elkaar. Op motorische gebied veranderd er ook het een en ander. De 3.7 gaat eruit en daarvoor in de plaats is er een 3.6 Pentastar met aanzienlijk meer vermogen. Daarnaast is er een Hemi V8 van 5.7 liter.
SRT en Trackhawk
Ook verschijnt er een SRT, met een 6.4 liter HEMI motor en 475 pk. De overtreffende trap, de SRT Trackhawk, verschijnt in 2018. Deze heeft de 707 pk sterke 6.1 V8 met supercharger uit de Dodge Challenger Hellcat.
Jeep Grand Cherokee L (WL)
In 2021 verschijnt dan eindelijk na 10 jaar de Jeep Grand Cherokee L, inderdaad met een L eraan. Jeep lanceert het model eerst met een lange wielbasis. Het is een compleet nieuw model, alhoewel de 3.6 Pentastar en 5.7 HEMI motoren erg bekend voorkomen.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Jeep Grand Cherokee.