De Jeep Compass is en bijzonder laat cadeautje van Jeep aan zichzelf.
Soms kan een fabrikant heel erg de plank misslaan, terwijl je eigenlijk een homerun verwacht. Dat was bij Jeep het geval. In de jaren ’90 zagen de Japanse fabrikanten dat er ruimte was voor een compacte crossover. Eentje met personenauto-genen in plaats van een ladderchassis met starre assen en zware permanente vierwielaandrijving. Denk aan de Mazda Tribute, Toyota RAV4, Subaru Forester en Honda CR-V.
Inhoudsopgave
Land Rover, dat net als Jeep enkel en alleen ‘echte’ terreinwagens maakte in die periode, volgde dat voorbeeld wél met de Freelander. Gek genoeg keek Jeep niet om naar deze markt. Na de eeuwwisseling waren de Zuid-Koreanen (Hyundai Tucson, Kia Sportage) erg succesvol in dit gedeelte van de markt. Dat waren merken met een uitgesproken flauw spruitjes-imago. Jeep daarentegen had een imago waar andere merken jaloers op zijn. Pas in 2006 kwam de eerste crossover van het merk in de vorm van de Jeep Compass.
Jeep Compass Concept
Er was in 2002 een concept in de vorm van de Jeep Compass Concept op de North American International Auto Show in Detroit. Dat was nog een sportieve tweedeurs crossover met dikke V6. Het productiemodel dat verscheen in 2006 was een stuk minder sportief of stoer. De Compass was goedkoop in elkaar geflanst, net als de Dodge Caliber waarmee de auto techniek deelde.
Eerste generatie
Over techniek delen gesproken, het was echt een samenraapsel van onderdelen. De auto staat op het GS-platform van Mitsubishi, waar de Lancer, Outlander en Caliber ook op staan, evenals een hoop andere middelmatige auto’s van Chrysler. Nu waren ze niet duur, dus het was logisch waar de prijs vandaan kwam. Nu kocht niemand een Jeep vanwege de luxe of verfijning. Echter, de Compass was niet stoer. Het was de eerste Jeep zónder de Trail Rated-badge achterop. Qua motoren was het ook een ratjetoe, de 2.0 en 2.4 zijn bekende blokken voor Chrysler-Mitsubishi liefhebbers. De diesel was echter een unit van Volkswagen.
Succesvolle facelift
In 2011 werd de Jeep Compass gefacelift. Wellicht één van de meest succesvolle facelifts aller tijden, want het uiterlijk knapte er enorm van op. Dat niet alleen, de auto werd ook ingrijpend verbeterd op technisch gebied. Er is nu eindelijk een versie zonder vierwielaandrijving. Dat past weliswaar niet direct bij Jeep, maar in dit segment geniet een eenvoudige benzinemotor met voorwielaandrijving de voorkeur. De Volkswagen-motoren werden bedankt voor een Mercedes-Benz-unit. In Nederland heeft de 2.0 benzinemotor voorwielaandrijving en een handbak. De 2.4 heeft vierwielaandrijving en een automaat. Bij de diesel heb je de keuze tussen vierwielaandrijving of voorwielaandrijving, maar je moet wel altijd zelf schakelen.
In 2013 wordt het model nogmaals voorzien van een facelift. Het uiterlijk wordt ditmaal minder rigoureus aangepakt. Logisch, want dat valt nu veel beter in de smaak. Qua motoren, transmissies en aandrijving verandert er weinig. Wel zijn er andere uitrustingsniveau’s.
Tweede generatie Jeep Compass
In 2017 komt dan eindelijk een compleet nieuwe Jeep Compass in de showrooms te staan. In dit geval is de link met Fiat veel duidelijker te zien, althans, in technisch opzicht. Qua uiterlijk is het overduidelijk een Jeep, met dank aan de negen verticale spijlen als grille. De auto staat op het Small-Wide 4×4-platform, waar de 500X en Jeep Renegade ook op staan. De motor in de nieuwe Compass is afhankelijk per markt. Wij krijgen de 2.4 liter Tigershark viercilinder bijvoorbeeld niet. De instapper is een 1.4 Multi-Air, een compacte turbo-motor van Fiat-origine.
Wederom is er een verschil qua niveau. De 1.4 levert 140 pk in de versie met voorwielaandrijving en handbak. Wil je een automaat, dan krijg je ook vierwielaandrijving én 30 paarden extra: 170 pk. Omdat die versie ook wat zwaarder is, zijn de verschillen in prestaties minimaal. Daarnaast zijn er ook de nodige diesels, ook van de Fiat Powertrain-divsie. Er is een 1.6 Multijet (120 pk) en een 2.0 Multijet (140 pk) De 1.6 is altijd voorzien van voorwielaandrijving en handbak, de 2.0 heeft standaard vierwielaandrijving. Een automaat is optioneel leverbaar. Wederom is het verschil in prestaties niet enorm groot.
Hybrides
In 2020 krijgt de Jeep Compass een facelift. In technisch opzicht verandert er het een en ander. De benzinemotoren worden vervangen door een nieuwe generatie. Er is een 1.3 turbo met 130 pk en 150 pk. Een stapje hoger is de 1.5 turbo, die ‘e-Hybrid’ wordt genoemd. Dat is overigens geen ‘volledige’ hybride, maar een zogenaamd mild-hybrid. Een kleine elektromotor zit tegen de transmissie aan en assisteert de verbrandingsmotor op de momenten dat deze het meest inefficiënt is, zoals bij wegrijden vanuit stilstand.
Er is overigens wel een echte hybride in de vorm van de Jeep Compass 4xe. Deze heeft de eerdergenoemde 1.3 motor en een flinke elektromotor met 60 pk. Er is een 11,4 kWh-accu waarmee je zo’n 40 kilometer moet kunnen halen op een volle lading. Er is een versie met 190 pk systeemvermogen of een 240 pk aan systeemvermogen.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Jeep Compass.