Een icoon met een lastige stamboom. De Jeep Cherokee in een notendop.
De compacte cross-over-SUV is op dit moment niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Het idee van een compacte, praktische en familievriendelijke auto met stoere uitstraling blijft tot de verbeelding spreken. De Jeep Cherokee was zo’n auto. Dan moeten we meteen wel aantekenen dat dat niet geldt voor de eerste generatie Cherokee.
Dat was namelijk eigenlijk een driedeurs Wagoneer. Nu was er al eerder een tweedeurs Wagoneer, maar die had niet zoals de Cherokee een eigen raampartij en D-stijl. Leuk weetje: het is de eerste auto die SUV werd genoemd door de verkopers: al in 1974 bezigde Jeep deze term in de folders. De auto bleef in productie tot 1983. Op een instap zescilinder na, waren alle Cherokee’s uitgerust met een dikke V8.
Inhoudsopgave
Jeep Cherokee XJ
Nee, de Cherokee zoals wij deze nu kennen begon zijn carrière in 1984. De XJ-generatie was namelijk de blauwdruk voor een compacte doch stoere cross-over. Officieel is het trouwens geen cross-over, maar een échte SUV. De Cherokee staat namelijk op een ladderchassis. Er is keuze uit drie motoren, iets wat we zien over een langere periode bij deze Cherokee: een eenvoudige viercilinder, een dikke zescilinder en een diesel. In eerste instantie maakt de auto gebruik van een AMC 150 viercilinder met amper 100 pk of een 2.1 Renault diesel met nauwelijks 85 pk. De 4.0 zescilinder zit op zo’n 170 pk.
Toch niet uitgefaseerd
In 1993 kwam de Jeep Grand Cherokee op de markt. Aanvankelijk was het de bedoeling dat deze de Cherokee zou opvolgen. De Cherokee was op dat moment al 9 jaar oud en verkocht nog uitstekend, dus deze werd toch niet uitgefaseerd. Middels updates werd de Cherokee vers gehouden en de Grand Cherokee werd boven de Cherokee gepositioneerd. In de eerste twaalf jaar werd de Cherokee bijna onveranderd in productie gehouden. Uiteraard waren er de nodige updates uitbreidingen in het gamma.
Flinke opfrisbeurt
In 1997 kreeg de Cherokee een flinke opfrisbeurt. Het uiterlijk werd ontdaan van al het chroom. Meer onderdelen waren nu uitgevoerd in carrosseriekleur en zwarte details. Dit gaf de auto een stoerder voorkomen. De 2.5 benzine en 2.5 diesel (ondertussen van VM Motori i.p.v. Renault) waren leverbaar in basis en ‘Sport’-uitvoeringen. Wilde je een luxe Cherokee, dan zat je vast aan de 4.0 zescilinder. De XJ bleef in productie tot 2001. Toen was het gedaan met de Amerikaanse carrière van de auto. De auto werd nog wel geproduceerd in China, bij BAW zelfs tot 2015!
Jeep Cherokee KJ/Liberty
De derde generatie Cherokee kreeg in de VS een andere naam: Liberty. In Europa mochten we de auto Cherokee noemen. De Cherokee (KJ) was een compleet nieuw ontwerp. De auto was veel ronder vormgegeven. Belangrijker nieuws was dat de Cherokee nu op een zelfdragend chassis stond, in plaats van een ladderchassis. Daarmee leverde de auto iets in qua terreinvaardigheid, maar nam het comfort enorm toe. De rijeigenschappen op het asfalt waren een stuk beter.
Ook de motoren waren compleet nieuw voor de Cherokee: een PowerTech 2.4 en een 3.7 V6. Voor ons Nederlanders was de 2.5 CRD van VM Motori het meest interessant. In 2002 kwam er een 2.8 CRD bij. In 2005 werd de Cherokee subtiel gefacelift.
Jeep Cherokee KK
In 2008 verscheen de geheel nieuwe Cherokee, de ‘KK’. Zijn voorganger kreeg met name in de VS veel kritiek vanwege de styling. De Liberty was te rond en niet stoer genoeg. Nou, dat werd met de 2008-generatie helemaal recht gezet. De auto was bijna simplistisch vormgegeven. Geen Auto-CAD programma, maar gewoon een geodriehoek.
Er waren maar twee motoren: de 3.7 PowerTech en de 2.8 diesel. Vanwege een serieus gebrek aan interesse werd dit model al in 2010 van de Nederlandse markt gehaald (er werden er slechts 10 verkocht dat jaar!). Het facelift model is dan ook nooit in Nederland geleverd.
Jeep Cherokee KL
De nieuwe generatie Jeep Cherokee (de KL) verschijnt in 2014 en is wederom een compleet ander soort auto geworden. Gebleven is de kenmerkende Jeep-grille, maar de platte koplampen geven de auto een zeer merkwaardige uitstraling. De auto is moderner, ronder en gestroomlijnder dan voorheen. De Cherokee is nu ontwikkeld onder regie van FCA en is veel volwassener en verfijnder dan voorheen. Voor het eerst kun je nu ook kiezen uit modellen met enkel en alleen voorwielaandrijving.
Er is keuze uit een Pentastar V6 (3.2 liter) en een 2.0 MultiJet. Die V6 is in Nederland dankzij de BPM onbetaalbaar. De diesel kan rekenen op een klein beetje interesse. Echter, er is geen plug-in hybride versie, waardoor heel Nederland in deze periode een Outlander PHEV koopt. Elke andere concurrent is bij voorbaat kansloos. In Nederland is de Cherokee wederom geen succes.
Bedrijfswagen
De auto wordt ook als bedrijfswagen verkocht, waardoor de BPM eraf gaat en de prijzen een stuk gunstiger en realistischer zijn. In 2019 wordt de auto (succesvol) gefacelift, maar meer dan een handjevol exemplaren worden er niet verkocht in Nederland. In de VS is intussen de tweede generatie Cherokee (de XJ) een bijzonder gewilde youngtimer geworden.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Jeep Cherokee.