De Jeep Avenger is de kleinste telg van de Amerikaanse 4×4-specialisten.
Het nadeel voor offroad-merken als Land Rover en Jeep is dat ze qua uitstoot altijd meteen 2-0 achter staan. Vaak zijn SUV’s en terreinwagens zwaarder en minder aerodynamisch Daan een vergelijkbare hatchback of sedan. Zeker in tijden dat de uitstoot per gram enorm belangrijk is. In het geval van Jeep is er het voordeel dat tot het Stellantis-concern behoren. Dat bestaat uit een enorm aantal merken, Citroën tot Maserati en van Fiat tot Dodge.
Inhoudsopgave
Dit betekent dat Jeep ook gebruik kan maken van de Stellantis-platformen. Dat is dan ook precies wat ze hebben gedaan met de Jeep Avenger. Die naam-combinatie is overigens compleet nieuw, maar de naam zelf niet. In 1995 was er namelijk al een Dodge Avenger, een tweedeurs coupé op het Chrysler FJ-patform. Later keerde de naam Dodge Avenger terug op een D-segment sedan. De naam Avenger was dus al in de ‘pool’ van namen van Chrysler, dat later FCA en weer later Stellantis zou worden.
Jeep Avenger speciaal voor Europa
De Jeep Avenger is specifiek ontworpen met Europa in het achterhoofd. Sterker nog, ondanks dat Jeep een Amerikaans merk is, zal de Avenger nooit en te nimmer naar de Verenigde Staten, Canada of China verscheept worden. Sterker nog, de Jeep Avenger is niet eens ontworpen in de VS. Dat gebeurde namelijk in Italië. De productie vindt plaats in Tychy, de Fiat-fabriek in Polen die we kennen van de Polski Fiats (126) en meer recent de Panda en 500. De auto is dus Europeser dan een McKroket, alhoewel de auto wel geëxporteerd zal worden naar Zuid-Korea en Japan.
De Jeep Avenger staat op het STLA Small-platform (de CMP-bodemsectie) en valt in een segment onder de Jeep Renegade, van zichzelf al niet de grootste Jeep aller tijden. Met een lengte van 4,08 meter is het een van de kleinste Jeeps aller tijden. Je zou de Jeep Avenger dus kunnen zien als een Jeep-derivaat van de Opel Mokka, DS 3 Crossback en Peugeot 2008.
Twee aandrijflijnen
Net als die drie auto’s kun je de auto krijgen met een mild-hybrid aandrijving of een volledig elektrische versie. De mild hybrid heeft een 1.2 PureTech driecilinder motor met turbo tussen de voorwielen. Die versie is voor Nederland niet direct relevant, wij gaan meteen voor de elektrische versie. Het STL Small-platform is namelijk geschikt voor normale (CMP) aandrijflijnen en (eCMP) elektrische aandrijflijnen. Dit is best bijzonder, want de architectuur van beide modellen is behoorlijk anders.
In alle gevallen kun je met de Jeep Avenger enigszins offroaden. Veel meer dan een paar drempels in Almere-Buiten gaat deze auto niet meemaken, maar Jeep moet de auto natuurlijk wel een beetje offroad-‘credibility’ meegeven. Het is immers een Jeep. Daarom is Hill Descent control standaard. Handig als het druk is terwijl je de parkeergarage uit wil. Er is 200 millimeter aan bodemspeling. Dat klinkt veel, maar het is gewoon 20 centimeter. Voor het soort auto is het niet zo verkeerd. De aanloophoek is 20 graden, mogelijk doordat de wielen behoorlijk op de uiteinden van de carrosserie zitten. De afloophoek is 32 graden.
Interieur Jeep Avenger
Maar er is meer! Zo is het ‘Selec-Terrain’-systeem aanwezig op de Jeep Avenger. Dat is serieus best bijzonder op een auto van dit formaat. Daarmee kun je kiezen uit diverse rijmodi. Naast het genoemde Hill Descent Control kun je kiezen uit Normal, Eco, Snow, Mud en Sand. Het interieur van de Jeep Avenger is overigens typisch Stellantis. Er is een 7,25 inch scherm dat dient als instrumentarium, maar optioneel is 10,25 inch mogelijk. Het infotainmentscherm is sowieso 10,25 inch groot. De graphics zijn natuurlijk dusdanig aangepast dat het typisch Jeep is, maar de architectuur erachter is gewoon Stellantis. In tegenstelling tot veel andere auto’s die rond deze tijd op de markt komen, zijn er wel wat fysieke knoppen, die rechtstreeks uit een Peugeot of Citroën lijken te komen. Wat natuurlijk ook het geval is.
Heel veel stadskilometers
De motor in Nederland is in eerste instantie een elektromotor op de vooras die 156 pk en 260 Nm levert. De accu heeft een capaciteit van 54 kWh. De Amerikanen schermen met een rijbereik van 550 km, alhoewel de WLTP zegt dat 400 km de max is. Net zoals altijd hangt het enorm af van het gebruik van de auto. De WLTP-opgave is op basis van een gemengde rit, dus ook buitenwegen en snelwegen. Jeep zegt dat als je alleen in de stad rijdt en stadskilometers maakt, die 550 km realistisch is. Daarmee geeft het merk ook aan waar de auto echt tot zijn recht komt.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Jeep Avenger.