De Jaguar XK is een tijdloze Britse Gran Turismo.
De overname van Jaguar door Ford was uiteindelijk een zegen. Jaguar had onder Britse leiding de meest wilde plannen en bijzondere auto’s, maar wist ook een verkeerde naam op het te bouwen. De kwaliteit was namelijk niet meer dan gemmiddeld en gezien het prijsniveau van de auto abominabel. De immenging van Ford zorgde zeker niet voor mindere auto’s. In eerste instantie werden de huidige modellen beter gebouwd.
Inhoudsopgave
Opvolger XJ-S
Ook kon Jaguar weer aan nieuwe modellen denken. De XJ-S was inmiddels stokoud geworden in de jaren ’90. Ondanks dat die auto stokoud was geworden, was de XK8 een doorontwikkeling van de XJ-S in technisch opzicht. Met name het platform kende overeenkomsten.
De XK8 komt voort uit een mislukt sportwagen-project (XJ41/42). Het idee was dat de XJ-S te groot, te zwaar en te luxze was geworden en dat het weer tijd was voor een pursitischere auto, zoals de E-Type. Dat plan mislukte. Uiteindelijk mocht Aston Martin dat project oppakken en gebruiken voor hun DB7.
Introductie Jaguar XK8 (X100)
Er zijn dus wat parallellen tussen de Aston Martin DB7 en de Jaguar XK. In basis zijn het dezelfde auto’s. Ondanks dat het breide Britse coupés zijn, zijn er ook verschillen. De Jaguar XK8 komt in 1996 op de markt. In vergelijking met de DB7 is de XK8 even breed, maar een stuk langer en wat hoger. Nog een groot verschil is de motor.
De jaguar XK8 heeft een 4.0 liter V8. Deze levert 294 pk en 393 Nm. Ondanks dat de prestaties meer dan uitstekend zijn voor het type auto, is het vooral een comfortabele GT met snelheidspotentieel dan een sportwagen. Net als de DB7 kun je de XK8 krijgen als cabrio.
Jaguar XK R
Dat verandert met de XKR in 1998, deze heeft dezelfde V8, maar dan met een roots-compressor. Daardoor levert de motor 375 pk en 525 Nm. De prestaties verbeteren aanzienlijk, met een 0-100 km/u tijd van 5,4 seconden. Daarmee kan de Jaguar het opnemen tegen snelle Porsches en BMW’s. Zoals wel vaker verbetert Jaguar de auto met de jaren. In 2002 is daar de eerste échte facelift. Qua uiterlijke wijzigingen is er niet veel anders. Logisch, dat is het USP van de auto.
In technisch opzicht verandert er wel een hoop. De motoren worden vernieuwd. Er is nu een 4.2 liter met 300 pk in de XK8 of 400 pk in de XKR. De automaten van Mercedes-Benz worden ervangen door ZF 6HP-transmissies. De eerste generatie XK blijft tot 2006 in productie. Wederom met een hoop kleine wijzigingen per jaar. De laatste is altijd de beste.
Tweede generatie Jaguar XK (X150)
In 2006 arriveert de X150-generatie. Een compleet nieuwe auto. Eindelijk krijgt de XK een compleet nieuwe bodemplaat. Ook bijzonder is de aluminium carrosserie, net als de Jaguar XJ. De naam is overigens iets anders dan voorheen. In plaats van XK8 is het XK geworden. De XKR blijft wel gewoon de XKR. Sterker nog, de aandrijflijnen zijn identiek ten opzichte van de uitgaande generatie. Omdat de motoren en bakken vrij nieuw waren in de XK8, worden deze overgezet in de XK. Echter, omdat de auto van aluminium is, is de XK aanzienlijk sneller en zuiniger. Volgens Jaguar zit de nieuwe XK 4.2 qua prestatieniveau tussen de oude XK8 en XKR in.
Instapper
De XK 8 is er als coupé en cabriolet. Voor het eerst klapt de kap helemaal weg. Het topmodel is de XKR, met een 420 pk sterke supercharged V8. Voor het eerst is er een nieuwe instapper, deze komt in 2007 in de vorm van de XK 3.5 Deze heeft minder vermogen, minder koppel en is nauwelijks goedkoper. Terecht dat je deze bijna nooit ziet. De eerste modelupdate van de XK komt in 2009. Qua uiterlijke wijzigingen blijft het bepertk, maar de motoren zijn compleet nieuw. De 4.2 motor wordt vervangen door een 5.0. De XK 5.0 heeft 380 pk, de XK R heeft maar liefst 510 pk.
Echte facelift Jaguar XK
In 2011 volgt dan eindelijk een ‘echte’ facelift. De neus is nu een stuk strakker dan voorheen met kleinere koplampen.
Naast de XK 5.0 en XK R is er in 2011 ook een XK-RS. Dit is een non-plus-ultra model van de XK. Niet alleen is de motor nu goed voor 550 pk en monsterlijke prestaties, maar het uiterlijk is ook flink aangepast met een afwijkende bodykit, dikke bumpers en zelfs een enorme spoiler. De XK-RS komt later ook als Convertible.
Daar blijft het niet bij, want in zeer gelimiteerde oplage verschijnt in 2014 de XK-RS GT als absoluut topmodel. De laatste versie is de XK Dynamic R. De XK heeft in de tussentijd al gezelschap gekregen van de Jaguar F-Type, een aanzienlijk sportievere en modernere auto. De Dynamic R maskeert de leeftijd nog ietwat. Uiteindelijk blijkt de F-Type min of meer toch de opvolger te zijn, in plaats van een model eronder. Uiteindelijk worden er 27.612 exemplaren gebouwd van de Jaguar XK X150.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Jaguar XK.