De Jaguar F-Type is misschien wel de mooiste auto van zijn tijd.
Hoe volg je een legende op? Het is altijd een beetje een lastige vraagstelling geweest. Want Jaguars zijn populair onder traditionele mensen en die zien het liefst niet al te veel verandering. Het enige verschil: ze worden ouder. Dus groeien de auto’s veelal met ze mee. Dat gebeurde met de Jaguar E-Type. Deze auto was dermate populair dat Jaguar de auto niet verving, maar gewoon aanpaste. Uiteindelijk werd de E-Type opgevolgd door de grote, luxere en meer bedaagde Jaguar XJ-S. Die auto werd op zijn beurt weer opgevolgd door de XK8, een regelrechte Mercedes SL-concurrent, niet echt een sportwagen meer.
Inhoudsopgave
Concept cars
Er kwam wel ruimte voor een sportwagen. Al in 1986 was Jaguar aan het denken om het ontstane gat onder de XJ-S op te vullen. Daarom kwamen ze destijds met de XJ41 en XJ42 concepts. De auto’s zouden uitgroeien tot de Aston Martin DB7 en Jaguar XK8.
In 2000 onthulde Jaguar op de motorshow in Detroit de F-Type Concept. De auto had wat visuele hints van de XK180 Concept, maar was iets minder extreem. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua techniek. De instapmotor van de S-Type (een 3.0 V6) zorgde voor de aandrijving.
Ondanks de populariteit van dergelijke roadsters, zag Jaguar er geen markt ervoor. Balen, want de concurrentie deed goede zaken. Voor Ford (toenmalig eigenaar van Jaguar) was het echter zaak dat Jaguar goedlopende modellen in het gamma had. Een kleine sedan (wat later de X-Type zou worden) had voorrang.
Gelukkig stond 11 jaar later op de IAA in Frankfurt de C-X16 Concept. Een bloedmooie coupe die deed denken aan de vroege E-Type coupé. In 2013 volgde het productiemodel.
Jaguar F-Type Roadster
Goed nieuws voor de liefhebber: er werd nauwelijks wat aangepast ten opzichte van de C-X16 Concept. Er was toch een groot verschil. De Jaguar C-X16 concept was een coupé, de F-Type is een roadster. Logisch, op veel markten zoals in de VS heeft men liever een cabrio.
Aanvankelijk was de keuze beperkt tot drie modellen. Er was een 3.0 V6 supercharged met 340 pk of dezelfde motor in ’S’-uitvoering met 380 pk. Het topmodel was, gek genoeg, wederom een F-Type S, maar dan met 5.0 supercharged V8, goed voor 495 pk.
Alle F-Type’s hadden bij introductie een achttraps automaat van ZF en achterwielaandrijving. Leuk weetje: de V6 is qua afmetingen identiek aan de V8. Het verschil is dat de in de Jaguar slechts 3 cilinders per bank zijn geslagen (met veel ruimte) en in de V8 4 per bank. De motor is dus exact even lang en even breed. Zeer opmerkelijk.
Jaguar F-Type Coupé
In 2014 is het de beurt aan de F-Type Coupé, die niet geheel ontoevallig sprekend lijkt op de C-X16 concept. Wederom was een 340 pk V6 het instapmodel. Een S-uitvoering met 380 pk behoorde ook tot de mogelijkheden. Er was echter geen F-Type S V8, in plaats daarvan maakte men meteen de stap naar een F-Type R. In principe met dezelfde V8, maar dan met 550 pk.
In 2015 voegt Jaguar nog wat smaakjes toe in de vorm van een handbak (op beide zescilinders leverbaar) en vierwielaandrijving. Dat laatste is te krijgen op de 380 pk sterke V6 en de beide achtcilinders. De combinatie vierwielaandrijving en een handbak is niet mogelijk.
Jaguar F-Type SVR
Het topmodel, de SVR, arriveert in 2016. De V8 motor is gekieteld naar 575 pk. De motor is altijd gekoppeld aan de automaat én heeft standaard vierwielaandrijving. Mede dankzij die effectieve combinatie van vermogen, koppel (700 Nm!) en grip kan de auto in 3,7 seconden naar de 100 km/u accelereren.
De grote kritiek op de 550 pk sterke V8 was dat de auto wellicht te veel een hooligan was, geweldig voor de betere drifts, maar niet heel erg effectief. De topsnelheid van de F-Type SVR was 322 km/u. Qua prestaties kon de auto zich meten met de Nissan GT-R en Porsche 911 Turbo.
Op basis van de SVR wordt ook de Project 7 gebouwd, een zeer gelimiteerde Roadster met ‘Aero Haunch’, waarmee de auto wat visuele overeenkomsten heeft met de D-Type uit de jaren ’50.
Modelupdate
In 2017 werd de Jaguar F-Type voorzien van een modelupdate. Het gaat te ver om te zeggen dat het een facelift was. De bumpers zijn iets afwijkend, de koplampen zijn nu full-LEDs. In het interieur zijn er andere stoelen. Een nieuwe toevoeging is de ‘400 Sport’, een 3.0 V6 met wat meer power en sportieve uitrusting, waaronder een mechanisch sper en een sportiever onderstel. Je kan kiezen uit voor- of vierwielaandrijving.
De ‘R’ met 550 pk sterke V8 heeft nu vierwielaandrijving. Tevens is er een nieuwe instapper, de ‘i4’. Dit is een F-Type met 2.0 viercilinder, turbo en intercooler. Het resultaat is 300 pk en 400 Nm. De i4 heeft altijd de automaat en enkel achterwielaandrijving.
Ingrijpende facelift
In 2019 wordt de Jaguar F-Type voorzien van een ingrijpende facelift. Met name de neus is compleet anders. In plaats van de langwerpige koplampen, zijn er nu brede, platte lampen aan de voorzijde. Ook de achterzijde is gewijzigd. Sterker nog, het lijkt bijna een nieuw model. Aan het nog altijd zeer fraaie zijaanzicht kun je zien dat de auto identiek is. Er zijn nu vier smaakjes waarvan er drie naar Nederland zijn gekomen.
Goedkope V8
De ‘P300’ is de versie met 2.0 Ingenium viercilinder. Met een topsnelheid van 250 km/u is het allerminst een stakker. Een stapje hoger staat de P380, met de ouderwetse V6. Deze komt níet naar Europa. De P450 vervangt de zescilinders. Het is een heuse achtcilinder. Het lijkt een reusachtige stap. De F-Type P300 kost zo’n 95 mille, de P450 is er pas vanaf 130.000 euro. Een enorm gat, maar het is een van de goedkoopste achtcilinders in Nederland.
Al deze modellen zijn voorzien van een achttraps automaat en achterwielaandrijving. Het topmodel is de F-Type R P575. Deze heeft standaard vierwielaandrijving. De handbak keert vooralsnog niet terug.
F-Type 75
Met de transitie naar volledig elektrisch moet ook de Jaguar F-Type van het toneel verdwijnen, helaas. De Britse autofabrikant neemt afscheid van de F-Type met een feestmodel. Dat is de F-Type 75.
Het model is zowel in coupé als cabrio te krijgen. De 75 is een verwijzing naar het feit dat Jaguar al 75 jaar sportwagens bouwt. Je herkent een F-Type 75 aan de typische badges en de nieuwe kleur Giola Green. Daarnaast zijn een aantal zaken standaard op de F-Type 75 die normaal gesproken een optie zijn. Zoals 20 inch wielen, performance stoelen, maar ook het grotere 12.3 inch infotainmentscherm.
Naast de keuze uit coupé of cabrio is er ook keuze aan motoren. Van de 2.0 liter benzinemotor tot de 5.0 liter Supercharged met 450 of 575 pk.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Jaguar F-Type.