De Jaguar E-Pace is een van de meest twijfelachtige roofkatten. Wel een prima cross-over, trouwens.
Grace, Pace en Space. Het zijn de drie woorden waarmee Jaguar zichzelf graag vereenzelvigd. Gracieuze auto’s met snelheid en ruimte, vrij vertaald. Grappig dat men het ‘Pace’ gedeelte pakt voor de cross-overs. De eerste cross-over van Jaguar was de F-Pace. Een beeldschone SUV die het auto’s als de BMW X3 en Porsche Macan lastig moet maken.
Inhoudsopgave
Kleine premium cross-overs
Maar het segment eronder is zo mogelijk nog ‘heter’. Kleine cross-overs met een premium badge zijn namelijk niet aan te slepen. Dus waarom niet het exacte recept van de F-Pace toepassen op een kleinere auto? Dat is precies wat ze bij Jaguar Land Rover dachten. Nu kon Jaguar ook redelijk eenvoudig schakelen. De techniek lag immers al klaar: Jaguar en Land Rover horen namelijk bij elkaar. Niet zozeer omdat ze beide Brits zijn, maar omdat ze gelijktijdig door Tata werden overgenomen van Ford.
Introductie Jaguar E-Pace
Je zou kunnen zeggen dat de E-Pace geen ‘echte’ Jaguar is. Het platform is namelijk verrassend modaal voor een dergelijke auto. De E-Pace deelt zijn techniek met auto’s als de Land Rover Discovery Sport en de Range Rover Evoque. Deze modellen hebben een overdwars geplaatste motor en de vierwielaandrijving wordt geschakeld via een Haldex-koppeling. Let wel: als de auto’s al voorzien zijn van vierwielaandrijving. In de meeste gevallen zijn de auto’s gewoon voorwielaangedreven.
Een dergelijke lay-out is niet ‘des Jaguars’. De laatste en enige andere Jaguar die een dergelijke layout had, was de Jaguar X-Type, wat precies een auto is die door velen niet werd beschouwd als een echte Jaguar.
De Jaguar E-Pace debuteert op de IAA in Frankfurt 2016 en staat op het PTA-platform. In feite is dit een evolutie van het Ford EUCD-platform, waar diverse Volvo’s (S60) en Fords (Mondeo) op stonden. De Jaguar E-Pace is relatief compact: Het apparaat is 4,39 meter lang, 1,98 meter breed en 1,65 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,68 meter. Een beetje BMW 3 Serie is langer, maar niet breder.
Motoren Jaguar E-Pace
Aanvankelijk zijn er twee benzinemotoren leverbaar: een P250 en P300, waarbij het getal correspondeert met het maximaal beschikbare vermogen. In 2018 komt er een P200 benzine bij. Alle drie de motor zijn van de Ingenium-familie. Er zijn drie diesels: D150, D180 en D240, waarbij de laatste twee turbo’s heeft. Alle Jaguars E-Paces hebben vierwielaandrijving, behalve de D150: die is standaard voorwielaangedreven, maar kan tegen meerprijs worden uitgerust met AWD. Alle E-Paces met benzinemotor hebben standaard een automaat.
De E-Pace D150 met voorwielaandrijving heeft altijd een handbak. Bij de D180 kun je kiezen tussen een handbak of automaat, de D240 heeft altijd een automaat. Qua uitvoeringen is er maar één carrosserievariant van de Jaguar E-Pace. Wel zijn er diverse uitvoeringen: S, SE en HSE. Deze kun je vervolgens uitrusten met het R-Dynamic-pakket. In 2019 is er tijdelijk een extra sportieve Chequered Flag-editie.
Facelift Jaguar E-Pace
In 2020 word de Jaguar E-Pace voorzien van een facelift. De wijzigingen qua uiterlijk zijn vrij beperkt. De koplampen zijn anders (met een ‘J’ in de LED’s) en achterlichten lijken wat meer op die van de F-Type. In het interieur is het een en ander opgefrist. Er is een nieuw navigatiesysteem (PiviPro) en er is een nieuwe digitaal instrumentarium, precies zoals de laatste mode voorschrijft.
Op het gebied van motoren is er een nieuwe benzinemotor in de vorm van de P160, een 1.5 driecilinder met 160 pk. Dat is niet veel voor een Jaguar. De prestaties zijn ook niet echt indrukwekkend. Aan de andere kant: voor een instapper in deze klasse is het niet heel vreemd. Nog een nieuwe motor is de plug-in hybrid, de P300e. Deze heeft ook de 1.5 aan boord, maar dan met 200 pk. Tevens staat er een elektromotor met 108 pk paraat. Op enkel en alleen de accu kun je zo’n 54 km halen volgens.
Daarnaast is er een nieuwe semi-sportieve subtopper, de P300 Sport, een sportiever aangeklede versie van de P300. De P200, P250, D150, D180 en D240 blijven behouden. Wel een belangrijk verschil voor de veelrijder: de D180 diesel is nu ook met voorwielaandrijving leverbaar. Deze heeft standaard een handbak, een automaat is optioneel leverbaar. Over automaten gesproken, de plug-in hybride heeft een achttraps automaat, alle andere F-Paces hebben een negentraps automaat tot hun beschikking. In Nederland komt de Jaguar E-Pace facelift in het najaar van 2020 op de markt.
In januari 2021 komen er enkele ‘Launch Editions’ bij om de verkopen iets op te beuren. Dat mag ook wel, want de E-Pace is niet een enorm succes in Nederland. Nu is Jaguar sowieso een exclusief merk in Nederland, maar het model is zelfs minder populair dan de grotere en duurdere F-Pace. In de rest van Europa worden er wat exemplaren van verkocht, maar gezien het feit dat Jaguar zijn ‘ziel’ ervoor moest verkopen, zou je een groter succes verwachten. Jaguar waarschijnlijk ook.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Jaguar E-Pace.