Elk merk heeft zo zijn modellen die gezorgd hebben voor een transitie. Bij Hyundai waren het er eigenlijk twee, waaronder de Hyundai Tucson.
Je kan zeggen wat je wilt van Hyundai, maar niet dat ze langzaam inspeelden op nieuwe trends. Op dit moment zijn de compacte cross-overs onnoemelijk populair op de Nederlandse wegen. Hyundai heeft ze al jaren in de showrooms staan, veel eerder dan de Europese merken.
Inhoudsopgave
Hyundai Santa Fe
Het begin met de de Hyundai Santa Fe. Die auto zorgt ervoor dat er enorm veel mensen die dat eerst niet deden naar de Hyundai-showroom gaan. Mensen kunnen niet alleen kennis maken met een stoere SUV maar ook met de andere voordelen van een Hyundai. Denk aan de lange garantietermijn, lage prijzen en relatief complete uitrusting. Het is echter de verpakking en het concept auto dat het verschil maakt. Een groot verschil met de Santa Fe is dat de auto niet op een ladderchassis stond, zoals de Kia Sportage/Sorento, Mercedes-Benz ML en diverse Jeeps dat wél stonden. Je hebt dan wel de voordelen van een cross-over (hoge zit, stoere looks, praktische bruikbaarheid), maar niet de nadelen (hoog verbruik, matig comfort).
Eerste generatie Hyundai Tucson
Omdat de Santa Fe zo’n succes was, besloot Hyundai dat het tijd werd om de de range naar beneden uit te breiden. Dat gebeurde met de Hyundai Tucson (JM-generatie) in 2004. De auto stond op het platform waar de Elantra ook op stond. Standaard was de auto voorzien van voorwielaandrijving, vierwielaandrijving was een optie. Althans, op de viercilinders benzine (141 pk) en diesel (112 pk) .
Er was ook een 2.7 V6 (met 175 pk). Deze had de vierwielaandrijving en een automaat standaard. Een jaartje later voegde Hyundai de 2.0 CRDI VGT (met variabele turbogeometrie) toe aan de range, goed voor 140 pk. Van de eerste generatie Tuscon is nooit een facelift of grote modelwijziging geweest. De auto bleef tot 2010 in Nederland in de showrooms staan. In China werd het model tot 2013 verkocht. In Nederland is deze generatie verreweg het meest populair: alleen al in 2005 werden er meer dan 5.300 van verkocht.
Tweede generatie Hyundai Tucson (ix35)
De tweede generatie Tuscon (LM-generatie) werd in 2009 geïntroduceerd op de IAA in Frankfurt. De naam Tucson werd echter geschrapt ten faveure van ‘ix35’, dat paste beter in de nieuwe naamgeving-strategie van Hyundai. In Zuid-Korea en in de VS bleef de naam Tucson behouden. In tegenstelling tot de vorige Tucson is de tweede generatie in Europa (Rüsselsheim) ontworpen en ontwikkeld. De auto maakte ook een meer Europese indruk qua interieurkwaliteit en rijeigenschappen. De ix35 kwam in 2010 in Nederland op de markt.
Belangrijk verschil was dat er nu een zuinigere 1.6 GDI benzinemotor als instapper leverbaar was. De 2.0 bleef behouden. Voor deze generatie zette Hyundai vol in op dieselmotoren. Er was een 1.7 CRDi (116 pk), 2.0 CRDi VGT (136 pk) en een heuse ‘HP’-variant van die motor met maar liefst 184 pk. De 1.6 benzine en 1.7 diesel hebben altijd voorwielaandrijving en een handbak, bij de rest heb je de keuze. De facelift van de Hyundai ix35 was vrij subtiel. In technisch opzicht was de komst van de 2.0 GDI het grootste nieuws. In 2015 werd de ix35 FCEV met brandstofcel op de markt gebracht. Daarmee was Hyundai een van de eerste merken met een dergelijke auto.
Derde generatie Hyundai Tucson
De derde generatie Hyundai Tucson (TL-generatie) mocht weer Tuscon heten, ook in Europa. De auto beleefde zijn debuut op de Salon van Genève in 2015. In relatief korte tijd bleek de naam Tucson bij het publiek te zijn ingeburgerd. Ook wilde de ‘ix’-naam niet echt aanslaan, waarschijnlijk. De nieuwe Tuscon was duidelijk een stuk moderner dan zijn voorganger, maar het verschil was minder groot dan bij de vorige generatiewisseling.
In motorisch opzicht waren er aanvankelijk geen grote stappen gezet. De 1.6 GDI was de instapper (erg populair in Nederland bij particulieren) en een 1.6 CRDi diesel. De 2.0 benzine werd vervangen door een 1.6 T-GDI. Aanvankelijk werd de Tuscon in een soort concept-trim getoond als hybride-benzine en plug-in diesel. Beide uitvoeringen hadden in Nederland kunnen scoren, maar kwamen uiteindelijk niet op de markt helaas, ook niet na de subtiele facelift in 2018.
Vierde generatie Hyundai Tucson
In 2021 verschijnt de vierde generatie Hyundai Tuscon. Qua design (het werk van Sanyup Lee) is het een hele revolutie. Het bijzondere is met name het front, waarbij de grille en koplampen één geheel lijken te zijn. De 1.6 zonder turbo komt te vervallen, de 150 pk 1.6 T-GDI is nu de instapper. Er is een dieselvariant, maar die komt (vooralsnog) niet naar Nederland. Wel zijn er twee hybrides.
Er is een eenvoudige ‘HEV’ met 230 pk en een PHEV met 265 pk. Die laatste kun je ook laden en voor langere tijd elektrische rijden. Het prijsverschil tussen de 1.6 T-GDI en Hybrid is minimaal (1.000 euro). De PHEV is ongeveer 3.000 euro duurder. Die laatste kan nog wel een tijdje aanspraak maken op het halftarief qua wegenbelasting.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Hyundai Tucson.