De Hyundai Santa Fe is het rijdende bewijs dat een betere generatie niet altijd beter verkoopt.
Excel, Lantra, Sonata en Coupé. Dat waren de modellen die je bij de Hyundai-dealer kon bestellen. In hun klasse waren het steengoede aanbiedingen en toch ook weer niet. Als je keek naar de klassegenoten, dan scoorden de Hyundai’s op vrijwel alle punten minder goed. Maar de prijs, uitrusting en garantie waren uitstekend voor elkaar. Sterker nog, de Lantra was bijna Passat-ruimte voor minder dan een Golf-prijs.
Op de guitige Coupé na kocht je geen Hyundai omdat je het echt wilde. Het waren automobiele verstandshuwelijken. Daar is in principe niets mis mee, maar een merk wil graag ‘emotionele’ binding met de klant. In veel gevallen kan er dan meer verdiend worden. Dat lukte Hyundai in 2000 met de eerste generatie van de Santa Fe.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Hyundai Sante Fe
De Santa Fe was een zeer groot succes voor het merk. De auto was namelijk een van de eerste auto’s in zijn soort. De meeste cross-over-achtigen waren vaak stiekem gewoon échte SUV’s met een ladderchassis. Denk aan de Suzuki Grand Vitara of Kia Sportage, bijvoorbeeld. De Santa Fe had echter een zelfdragend chassis, zoals een gewone auto. Hyundai had de Santa Fe ook in Nederland goed in de markt gezet. De auto was iets groter dan de Honda CR-V, Nissan X-Trail en Toyota RAV4, maar ook bijna 10% goedkoper.
Drie smaakjes
In Nederland kwam de auto in 2000 op de markt. Aanvankelijk was de Santa Fe er in drie smaakjes. De instapper had een 2.0 benzinemotor en voorwielaandrijving. Dat was best opzienbarend, want de meeste cross-overs hadden destijds gewoon AWD. Vierwielaandrijving kon overigens wel, dan moest je de 2.4 benzine bestellen. Het topmodel was de 2.7 V6, die kreeg automatisch een automaat erbij. Later voegde Hyundai er 2.0 CRDi-diesels aan toe. De Santa Fe ontving een milde facelift in 2004 en bleef aangeboden worden tot 2006.
Tweede generatie Santa Fe (CM)
In Nederland kon de Hyundai Santa Fe rekenen op redelijk enthousiasme. Elk jaar wist de importeur er 1.200 tot 1.500 van te slijten. Niet verkeerd. Dat het beter kon, bewees de tweede generatie Santa Fe (de ‘CM’). Het eerste dat opviel was dat het veel minder Aziatisch was. Het strakke uiterlijk deed ergens denken aan grote Europese SUV’s, zoals de Audi Q7. De Santa Fe groeide ook aanzienlijk in de lengte, breedte, en hoogte. Ook de wielbasis was groter.
Motoren
De viercilinder benzinemotoren kwamen te vervallen voor de Nederlandse markt. Je moest of gaan voor een dikke zescilinder of een viercilinder diesel. In beide gevallen was er keuze uit voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Bij de V6 betekende AWD automatisch een automaat, bij de diesels kon je voorwielaandrijving met een automaat combineren.
Daarnaast kon je kiezen uit drie uitvoeringen: ActiveVersion, StyleVersion en DynamicVersion. In 2010 wordt de Hyundai Santa Fe gefacelift. De V6 verdwijnt en de 2.4 CVVT benzine viercilinder keert terug. Logisch, want de V6 zoop als een malle zonder dat er echt prestaties tegenover stonden.
Klad in de verkopen
De CM-generatie Santa Fe is verreweg de meest populaire. In 2006 werden er namelijk bijna 3.000 van verkocht in Nederland. In 2007 waren het er bijna 2.650 en in 2008 alsnog 1.300. Daarna kwam de klad in de verkopen. De motoren waren ietwat ouderwets en in Nederland begon juist dat te tellen met CO2-taksen (extra BPM) en bijtelling.
Andersom was het ook waar, als een fabrikant juist de uitstoot heel erg laag kon houden, dan was die auto automatisch een hit. In dit geval was dat de Mitsubishi Outlander. In 2012 waren de verkoopcijfers van de Sante Fe afgegleden naar 206 exemplaren.
Derde generatie Hyundai Santa Fe (DM)
In 2013 verscheen de derde generatie Hyundai Santa Fe. Wederom werd het model ietsje groter, alhoewel de wielbasis gelijk bleef (2,70 meter). Voor de mensen die méér ruimte wilden hebben, was er de Sante Fe XL met 10 centimeter langere wielbasis. Deze kwam echter niet naar Nederland. De keuze was nu beperkt tot een 2.4 benzine en 2.2 diesel, beide goed voor dik 190 pk.
Die had je ook wel nodig, want de Santa Fe is in de tussentijd niet alleen groter geworden, maar ook zwaarder. Ondanks dat de Santa Fe beter was dan ooit, kraaide er geen haan naar. In 2018 werden er slechts twee van verkocht! Iedereen reed op dat moment in een Outlander PHEV. Ook het gefacelifte model kon geen verandering brengen in de tegenvallende verkopen. De meeste wijzigingen waren gewoon op detailniveau.
Vierde generatie Hyundai Santa Fe (TM)
Desalniettemin blijft Hyundai Nederland het toch proberen. In 2019 arriveert de alweer de vierde generatie Hyundai Santa Fe. Ditmaal wordt de auto alleen maar geleverd met dieselmotoren. Met prijzen tussen de 60 en 75 mille moet de auto het opnemen tegen de Europese premium-merken. Nu ziet de nieuwste Santa Fe er best stoer uit en is de auto kwalitatief erg goed, maar voor een Hyundai blijft het erg veel geld.
Ook zit het geld in de BPM, Hyundai zelf had de auto anders scherper in de markt staan. Wat voor de Europese overlevingskansen heel belangrijk is: de Sante Fe wordt na de facelift van 2020 ook geleverd met een plug-in hybride aandrijflijn.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Hyundai Sante Fe.