De Hyundai Kona Electric is een van de eerste serieuze elektrische auto’s voor de massa.
Inhoudsopgave
Er zijn twee soorten klassiekers. Aan de ene kant heb je de pioniers, voorlopers en exotische grensverleggers. Denk aan raceauto’s, sportauto’s en gewoonweg de auto’s die als eerste bepaalde technieken toepasten. Dat soort auto’s hebben altijd enorme klassieker-potentie.
Aan de andere kant zijn klassiekers auto’s die juist het straatbeeld hebben gedomineerd en juist iets hebben gebracht aan het grote publiek. Denk aan de Fiat 500, Volkswagen Kever en Citroen 2CV. In principe zou de Hyundai Kona Electric ook een dergelijke auto kunnen zijn of worden. De Hyundai Kona Electric is niet de eerste elektrische Hyundai. Het is ook niet de eerste elektrische crossover in zijn klasse. Daarbij is het helemaal geen ‘apart’ model, maar een variant van de Hyundai Kona.
Gewone Kona
De Hyundai Kona is in Nederland leverbaar van 2017. In eerste instantie komt de auto met een 1.0 T-GDI motor op de markt, een hybride met 1.6 viercilinder volgt later. Ook komt er een 1.6 T-GDI beschikbaar, maar deze wordt binnen twee jaar alweer van de markt gehaald. De reden is vrij simpel, aan d bovenkant van het gamma is er maar een Kona interessant, namelijk de Kona Electric.
De Kona Electric lijkt voor het grootste gedeelte op de reguliere Kona. Er zijn wel wat verschillen, zoals de grille, bumpers en wielen. Uiteraard geven de badges het ook weg. Maar van een afstandje kan niemand zien dat je specifiek een elektrische auto rijdt. Dat wil niet zeggen dat het elektrische aspect van de Kona niet op orde is.
Hyundai Kona Electric instapper
De Kona wordt aangedreven door een elektromotor die 204 pk lever (150 kW). De maximaal beschikbare hoeveelheid trekkracht is 395 Nm. Aangezien deze direct klaar staat, zijn de prestaties uitstekend. De Kona Electric is niet alleen de duurste en krachtigste Kona die je in Nederland kunt krijgen, het is ook de snelste. Van 0-100 km/u accelereren duurt 7,6 seconden.
De elektromotor wordt gevoed door een flink accupakket van maar liefst 64 kWh. Dankzij deze batterij kan de Kona Electric bijna 450 km op een volle ‘tank’ rijden. Snelladen tot 80 kW is mogelijk, waardoor je in halfuurtje de accu weer bijna veel hebt kunnen laden. Normaal gesproken is een elektrische auto aanzienlijk zwaarder dan de benzinevariant, maar bij de Kona Electric valt het relatief gezien mee.
Gewicht
Het scheelt ongeveer 300 kilogram met de 1.0T en 140 kilogram met de hybride.
Dankzij een relatief gunstige prijs en meer dan gunstige bijtellingsvoorwaarden is de Kona Electric niet aan te slepen. Het is in feite de eerste relatief betaalbare én relatief bruikbare elektrische auto. De Kona Electric heeft een grotere actieradius dan auto’s als de Audi e-tron en Jaguar I-PACE, die aanzienlijk duurder zijn.
Anderhalf jaar na de introductie van de Kona Electric, lanceer Hyundai nog een variant van het succesnummer. In dit geval gaat het om bijna exact dezelfde auto, op de batterij na. De goedkopere Kona Electric heeft nu namelijk een 39 kWh-accupakket. Nog een verschil is het vermogen van de motor, die bedraagt nu ‘slechts’ 135 pk. Het koppel van 395 Nm blijft behouden, dus in stadsverkeer merk je niet direct dat je minder bedeeld bent.
Prestaties en actieradius
Dat merk je wel bij de verkeerslichten. De tragere Kona Electric doet er 9,3 seconden over om 100 km/u te halen. Overigens is die sprinttijd behoorlijk marktconform. Niemand zou een Kona kopen vanwege de sprint-kwaliteiten. De Kona met 39 kWh accu heeft wel een aanzienlijk kleinere actieradius. Volgens de WLTP moet de eenvoudige Kona Electric alsnog 289 km halen. Voor het type auto in principe voldoende, maar de USP van de Kona Electric was juist die grote range.
Het belangrijkste aspect aan de Kona Electric met eenvoudigere accu is natuurlijk de prijs. In Nederland rijdt je al een Kona Electric voor een kleine 37 mille. Dat is 4.800 euro goedkoper dan de Kona Electric met 64 kWh batterij. Er is wel een belangrijk verschil: het aantal uitvoeringen van de 39 kWh is vrij beperkt. Het begint met de Comfort, daarboven staan de Comfort Smart (navigatie, smartphone app), Fashion (Apple Carplay) en Fashion Design. De luxere uitvoeringen zoals de Premium zijn alleen leverbaar met de 64 batterij. Andersom kan je met de 63 kWh versie van de Kona Electric alle versies uitkiezen.
Verkoopcijfers Hyundai Kona Electric
Amper twee jaar na de introductie kan Hyundai trots melden dat de Kona Electric een groot succes is. Er zijn namelijk meer dan 100.000 exemplaren van verkocht. In juli 2020 stond de teller op 103.719 Kona’s met elektrische motor. In vergelijking met ‘Evergreens’ als de Nissan Leaf (450.000) en Tesla Model 3 (600.000 stuks) valt het relatief gezien mee, maar de Kona Electric was voor lange tijd een van de weinige elektrische auto’s met een flinke range en acceptabel prijskaartje. Wellicht dat dat ‘m toch wat klassiekerpotentie geeft.
Artikelen Kona electric
Wil je meer weten over de Kona Electric, lees dan een van de artikelen hieronder die eerder op Autoblog verschenen over de Kona Electric.